Vorige week schreef ik het al: er wordt op de arbeidsmarkt veelal gezocht naar content marketing specialisten. Maar wat is content marketing en wat doet een content marketeer? Wat is het verschil met een tekstschrijver en wat is nu eigenlijk allemaal content?

Bij content marketing deelt een marketeer inhoudelijke of informatieve content met een klant of prospect, met als doel een product of dienst te promoten en zichzelf neer te zetten als expert in bepaald vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan visagist die tips geeft over hoe jezelf mooi kunt opmaken. Deze content kan bestaan uit een geschreven stuk tekst, maar het kan ook een video of infographic zijn. Deze content is vaak terug te vinden op een eigen website, maar wordt ook vaak gedeeld via social media.

Content marketing is vaak onderdeel van een digital marketingstrategie waarvan SEO (Search Engine Optimazation) een belangrijk onderdeel is. Wanneer je goede content deelt, kun je hoog gerankt worden door zoekmachines, waardoor je meer verkeer naar je website krijgt. Hierdoor kunnen klanten jou beter vinden en als je beter gevonden wordt, kun je beter verkopen.

Gerelateerd: De 5 ingrediënten van een content marketingstrategie

Zoekmachines zijn belangrijk

De visagist in het voorbeeld geeft tips, waarbij de potentiele klant zichzelf kan helpen. Maar soms heeft iemand de fysieke hulp van zo’n specialist nodig voor bijvoorbeeld een bruiloft, fotoshoot, bijzonder feestje en kan de gepubliceerde content voor klanten zorgen. Want klanten vinden de content vaak via zoekamchines. Het verschil tussen een content marketeer en een tekstschrijver, is dat de content marketeer niet altijd gebruik maakt van geschreven tekst, maar ook gebruik kan maken van video, podcasts of infographics. Informeren is een belangrijk doel, maar verkopen ook.

Content marketing aan de hand van een voorbeeld

Nog een voorbeeld: Ik zou graag een paar kilo willen afvallen en dat wil ik bereiken door wat gezonder te eten. In het zoekveld van Google typ ik in: ‘Gezond eten’. Het eerste zoekresultaat is Allerhande, het online magazine van supermarktketen Albert Heijn. Wanneer ik er op klik vind ik een pagina vol gezonde recepten.

Als ik vervolgens wil weten hoe ik ‘Kruidige kabeljauw met paksoi en tuinerwten’ moet maken, dan krijg ik een volledige uitleg van hoe ik dat voor vier personen moet bereiden, hoeveel calorieën het bevat, hoe lang de bereidingstijd is en welke ingrediënten ik nodig heb. Met een klik op de knop kan ik het laatste ook allemaal in mijn winkelmandje plaatsen.

Omdat Allerhande veel relevante en betrouwbare content heeft in deze categorie, krijgen zij van Google hoge ranking. Ze staan bovenaan de lijst. Als geïnteresseerde klik ik op de link en vind de informatie waarnaar ik zocht: gezond eten. Als ik blij ben met deze informatie, geeft Albert Heijn me de optie de producten in de winkelmand te plaatsen en te kopen. Met een klik ben ik consument gevonden, terwijl ik in eerste instantie alleen zocht naar informatie.

Dat is zoals gezegd precies het doel van Content Marketing. Verkopen.

Bron: Albert Heijn, Frankwatching, Wikipedia
Afbeelding: Getty
Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *