Bij affiliate marketing gebruiken bedrijven, ofwel merken, affiliates om hun producten of diensten te promoten. De affiliate, vaak een blogger, promoot op verzoek van het merk een bepaald product op zijn of haar website door een review of artikel te schrijven. Hiervoor krijgt hij of zij van dat merk een incentive, zoals een percentage van de opbrengsten die via de link van de affiliate binnen komen.

Hoe werkt affiliate marketing?

De affiliate moet voor meer klanten zorgen. Het merk betaalt de affiliate, die ook weleens publisher wordt genoemd, en in ruil zorgt hij of zij voor klanten. De klant koopt weer van het merk. De publisher verkoopt het product niet zelf, hij of zij promoot het en krijgt daarvoor een commissie, wanneer de promotie leidt tot een transactie.

Deze afbeelding hieronder van Business2Community legt het nog een keertje uit:

Waarom kiezen marketeers voor affiliate marketing?

1. Alles is online

Het gaat goed met de online stores. Steeds meer producten worden online verkocht. Dat is fantastisch voor publishers.

2. Social Media is nog steeds populair

Internet is hot, daarom is social media populair en is bloggen ontzettend groot geworden. Dat is de reden waarom affiliate marketing het heel goed doet. De meeste publishers hebben veel volgers op social media en deze volgers vertrouwen de mening van de affiliates over producten.

3. Populaire bloggers zorgen voor meer traffic

Populaire bloggers zijn ideale kandidaten voor affiliate marketing en mreken verwachten via hen veel verkeer naar hun eigen website, wanneer deze bloggers hun producten op hun eigen pagina promoten. De overall kosten van het merk is relatief laag, omdat de affiliates vaak zelf de content produceren en de promotie verzorgen.

Is affiliate marketing iets voor jou?

Wanneer je een product of dienst hebt dat door derden gepromoot kan worden, dan kan affiliate marketing iets voor jou zijn. Mits er voldoende marge zit op je product, de affiliate wil er namelijk ook iets aan verdienen.

Affiliates worden alleen betaald voor het resultaat, zij krijgen betaald per:

1. click

Een betaling per iedere klik op het promotiemateriaal zoals een banner of een link.

2. lead

Een incentive als de bezoeker contact opneemt met de adverteerder, door bijvoorbeeld zijn gegevens achter te laten. Dit hoeft niet direct te leiden tot een aankoop, interesse is voldoende.

3. sale

Als de klant iets koopt, dan krijgt de affiliate betaald. Hij of zij krijgt een percentage van het verkoopbedrag uitgekeerd.

4. view

Hierbij krijgt de affiliate betaald als de advertentie is bekeken.

Succesvol affiliate programma

Voor een goed affiliate programma moeten de publishers weten wat ze verkopen. Als merk of marketeer moet je je programma ook verkopen aan de affiliate, dit kan je doen via een affiliate netwerk zoals Awin.

Lees ook: Affiliate marketing, wie maakt jouw content?

Voor en succesvol programma moet je je campagne actief beheren door het promotiemateriaal regelmatig te vervangen. Op die manier heeft de affiliate regelmatig nieuwe acties voor zijn volgers. Door de acties regelmatig te vervangen, neemt de ‘sence of urgency’ bij de klant toe. Er moet nu gekocht worden.

Zalando stopt er mee

Ondanks de populariteit van affiliate marketing, stopte Zalando in maart vrijwel per direct met zijn affiliate programma. In een nieuwsbrief naar zijn publishers, gaf de webshop aan wegens organisatorische veranderingen binnen de commerciële activiteiten te stoppen.

Het is gissen of Zalando niet meer geloofde in het programma of dat het misschien te weinig opleverde. Wellicht was het stoppen en gevolg van een nieuwe strategie. Affiliate marketing past niet bij iedereen en je business moet er geschikt voor zijn, maar er zijn genoeg bedrijven die hiervan profiteren van affiliate marketing. Wellicht is het iets voor jou.

Bron: Business2Community, Marketingfacts
Afbeelding: Getty, Business2Community

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *