Public Relations, oftewel PR, is een belangrijk onderdeel van een communicatiestrategie. Het is een middel om in de publiciteit te komen, want je creëert er zichtbaarheid mee bij het publiek. PR de laatste jaren een verschuiving van traditioneel naar digitaal, oftewel online, gemaakt. En daar kunnen kleine bedrijven en ondernemers hun voordeel mee doen.

Van traditioneel naar online

Als marketeer in vaste dienst, werkte ik vaak samen met pr-bureaus. PR-bureaus houden zich doorgaans bezig met het imago van een bedrijf en niet met de verkoop. Destijds was zichtbaarheid in landelijke media een belangrijk doel. Als de Telegraaf of Nu.nl een persbericht van ons publiceerde of ons wilden interviewen, dan was dat een groot succes.

Het aantal mensen dat nog een papieren krant of tijdschrift leest neemt af, deze mensen zoeken hun informatie anno 2018/2019 online. Daar zijn ze verbonden met elkaar en die informatie waarnaar ze zoeken. Het digitale gebruik over de hele wereld groeit met meer dan 3,5 miljard internet gebruikers en 30 procent van de online tijd wordt op social media doorgebracht. De massadistributie van persberichten heeft plaats gemaakt voor meer content dat waardevol is voor merken, bedrijven, journalisten en hun publiek.

Door de groei van content vindt er meer en meer een overlap plaats tussen marketing en PR. Beiden streven naar het maken van boeiende en inspirerende content dat waardevol is voor bedrijven en hun publiek. PR en marketing versterken elkaar en moeten samenwerken om meer waarde te kunnen brengen voor consumenten.

Lees ook: De 5 ingrediënten van een Content Marketing strategie

Het publiek is klaar met de traditionele advertenties waarin een product of dienst wordt gepusht, met name de millennials ervaren deze als irritant. Zij zoeken meer interactie met hun merken. 72 procent van de consumenten maakt gebruik van Google als ze onderzoek doen naar producten of diensten. Dit betekent dat ze een hoop informatie tot zich nemen voor ze contact met een merk maken.

Wat valt er onder digital PR?

De online content dat als digitale PR gedeeld wordt, kent verschillende vormen: persberichten, nieuwsartikelen, infographics en social media berichten. Hierbij komen PR en SEO samen, omdat content door SEO meer zichtbaarheid krijgt en dus ook het product of dienst. PR focust zich op social media, de verschillende kanalen zijn een perfecte plek om informatie te delen.

Lees ook: Zo optimaliseer je jouw website voor SEO

Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn worden wereldwijd door miljarden mensen gebruikt. Met deze kanalen kan je een groter publiek te bereiken dan met geschreven pers. Dit kan leiden tot meer leads en brand awareness en het geeft je meer controle over je PR. Daar waar je eerder maar moest afwachten of een journalist jouw persbericht wilde delen, kan je met social media zelf van alles delen zoals product lanceringen, case studies en ander bedrijfsnieuws.

Social media geeft je ook de kans om te linken naar je website, hierdoor stijgt het verkeer daar naartoe en daar gaat het uiteindelijk om: zichtbaarheid. Gezien worden door je doelgroep, zodat ze een gevoel hebben bij jouw merk en aan jou denken wanneer dat nodig is. Zeker als kleine ondernemer kun je jouw voordeel doen met onine PR.

Hoewel je daarvoor geen PR-bureau bij nodig hebt, kan een samenwerking met één wel voordelen bieden. Veel PR-bureaus bewandelen ook andere wegen dan de traditionele. Heb je nog geen budget, maar wil je wel aandacht? Wie weet heb je wat aan deze tips van Frankwatching.

Bron: Business2Community, Forbes, Prowly Magazine
Afbeeldingen: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *