“Deel goede content en je zult beloond worden met een hoge ranking.” Ik zei het vorige week en experts blijven het zeggen. Wil je hoog gerankt worden door zoekmachines zoals Google, dan moet je goede authentieke content delen. Er zijn een aantal criteria waaraan een SEO-geschikte website moet voldoen, zo moet deze o.a. snel zijn en geschikt voor mobiel, de juiste zoekwoorden bevatten, je moet gebruik maken van interne en externe links en je moet goede content delen. Maar, wat is goede content en hoe maak je dat? Verderop in dit artikel deel ik een aantal tips voor het schrijven van goede content

Google introduceert BERT

Het was al belangrijk dat je content van goede kwaliteit is, maar het wordt alleen maar belangrijker. Waarom? Omdat Google BERT heeft geïntroduceerd. BERT is een update aan het algoritme en het zorgt ervoor dat zoekwoorden minder belangrijk worden als voorheen. BERT begrijpt de intentie van de zoeker beter. Dit houdt in dat Google de zoekwoorden verwerkt in relatie tot de andere woorden in de zin en dus beter begrijpt wat de zoeker bedoeld. Met BERT hoopt Google nog beter antwoord te geven aan de zoekvragen, door de beste content in de resultaten te vertonen. En de beste content is relevante en informatieve content.

Lees ook: Deze SEO trends zijn in 2020 nog steeds belangrijk

Content heeft als doel de problemen van de gebruiker op te lossen. Goede content spreekt aan en komt in verschillende vormen. Denk bijvoorbeeld aan een blog, video, podcast, White paper of een infographic. Ondernemers delen regelmatig content als onderdeel van hun content marketing strategie, in de hoop beter gevonden te worden door zoekmachines. Neil Patel zegt dat content marketing drie keer zoveel leads oplevert en dat de geïnvesteerde kosten 62 procent minder zijn. Geen wonder dat veel marketeers en ondernemers content marketing in hun marketingstrategie implementeren. Geen strategie kan wat mij betreft in 2020 zonder.

Content creatie is niet voor iedereen even eenvoudig. Je moet gevoel voor schrijven hebben en weten wat je moet delen. Hoe kun je het beste beginnen? Hierbij een aantal tips voor het schrijven van goede content.

1. Weet voor wie je schrijft

Journalisten hebben het vaak over een ijkpersoon, dat is de persoon voor wie ze hun artikelen schrijven. Dit geldt ook voor het schrijven van content. Je moet weten voor wie je schrijft, net zoals je moet weten wie jouw klant is en wat zijn of haar uitdaging is. Want alleen dan kun je met jouw content een oplossing bieden voor zijn of haar probleem.

2. Weet welke zoekwoorden je moet gebruiken

Dat gezegd hebbende, is het belangrijk dat je voor het schrijven een zoekwoordenonderzoek doet. Want dan weet je hoe jouw publiek online zoekt en welke informatie antwoord geeft op hun zoekvraag. Deze content hoef je niet perse te delen in de geschreven vorm zoals een blog, maar dat kan ook verwerkt worden in een video of infographic.

3. Schrijf voor mensen

Schrijf vervolgens een tekst die leesbaar is (er van uitgaande dat we het hebben over geschreven content). Schrijf niet voor zoekmachines, maar schrijf voor mensen. Let op je spelling en maak gebruik van synoniemen. Door je teksten hardop te lezen vind je de probleemgebieden. Schrijf zoveel mogelijk actief en niet passief. En het allerbelangrijkste: schrijf vanuit de gebruiker en niet vanuit jezelf.

4. Laat je kennis zien

Google rankt op autoriteit, valt het je niet op dat de hoogst genoteerde resultaten vaak van bekende websites komen? Laat zien dat je kennis hebt van zaken. Zorg ervoor dat je een expert bent en dat jij degene bent, bij wie ze moeten zijn als ze een oplossing zoeken voor hun probleem. Goede content moet authentiek zijn, dus kopieer niet van anderen. Je kunt je laten inspireren, maar kopiëren is een zonde. Want als je content ook ergens anders staat, zal dat invloed hebben op je ranking.

Dankzij BERT wordt content op inhoud beoordeeld en niet op het gebruik van zoekwoorden, maar dat betekent niet dat zoekwoorden onbelangrijk zijn geworden. Ten eerste is het nog niet bekend wanneer BERT de rest van de wereld gaat veroveren, momenteel is het alleen uitgerold in de UK en US. Het is dus een kwestie van afwachten voor wanneer het relevant is in Nederland. Google heeft nog steeds zoekwoorden nodig en niet alleen in de body van je tekst, maar ook in de titel, tussenkoppen, link en meta description. Want zoekwoorden helpen zoekmachines de inhoud van je tekst te begrijpen.

De headline is ook belangrijk

Een kop is de titel van een stuk tekst. In het Engels spreekt men van een headline. Een headline vertelt niet alleen waar de content over gaat, het verleidt mensen ook om erop te klikken. Want als niemand erop klikt, dan maakt het niet uit wat er in de body van de tekst staat, het wordt toch niet gelezen. Mensen klikken graag op fantastische headlines, ook al is het de vierde in het rijtje van zoekresultaten. Dus het is van belang dat je een goede kop schrijft. Wat is dan een goede kop? Dat zijn headlines zoals deze:

  • 10 tips voor het organiseren van een personeelsfeest
  • Voor- en nadelen van werken met een intermediair
  • Hoe het PESO-model jouw PR-strategie helpt

Dit zijn koppen die de gebruiker laat zien wat je ze kunnen verwachten. Het laat tegelijk zien wat zij hebben aan het lezen van de tekst. Ze denken achter de kop een oplossing te vinden voor hun uitdaging.

Schrijf vanuit de lezer

De content die je deelt is geschreven vanuit de gebruiker en niet vanuit jezelf. Want de gebruiker wil weten hoe hij er beter van wordt en niet hoe jij er beter van wordt. Jij wordt er beter van wanneer je doet aan inbound marketing. Dat is wanneer jij de aangeboden content aanbiedt in ruil voor gegevens. Jij kunt deze gegevens vervolgens gebruiken om gerichte aanbiedingen te doen. Dan moet jouw content zo interessant zijn, dat de gebruiker, oftewel potentiële klant, zijn gegevens wil achterlaten. Hoe je dat doet, vertel ik volgende week.

Externe links
Business2Community
Business2Community
Neil Patel
Afbeeldingen: Unsplash

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *