Wat zegt de bounce rate van Google Analytics? Dat van mij is, na aanleiding van een Facebookcampagne, de afgelopen periode iets gestegen. Ik schrok hiervan. Is dit erg en zo ja, wat kan ik er aandoen?

Voor mijn zwangerschapsverlof, publiceerde ik in juli een blog over Facebook. Ik vond dat meer mensen dan mijn volgers deze moesten lezen en daarom promootte ik het acht dagen lang voor een klein bedrag op Facebook. In een week tijd wist ik een kleine tweeduizend mensen te bereiken en werd er volgens de statistieken zo’n vijftig keer op de link geklikt. Met een ‘vind ik leuk’ gaf mijn doelgroep aan het bericht leuk te vinden en het werd zelfs gedeeld. Natuurlijk wilde ik meer zichtbaarheid met deze promotie, maar ik wilde ook graag zien wat er precies met je bericht gebeurd wanneer je deze promoot.

Na acht dagen keek ik in mijn Google Analytics. Wat heeft deze promotie gedaan met het verkeer naar mijn website? Het steeg, mijn kleine bereik verdubbelde. Mijn bounce rate steeg ook. Dit verontruste me in eerste instantie, omdat een bounce in e-mail marketing betekent dat een e-mail bericht de ontvanger niet bereikt. Wat zegt de bounce rate in Google Analytics en moet ik daar iets aan doen?

Wat is een bounce rate?

Wanneer bezoekers je website verlaten na het bezoeken van slechts een pagina, dan spreken we van een bounce. Ze bouncen dan weer terug naar de zoekresultaten of de naar de website waar ze vandaan kwamen. De bounce rate geeft de interactie op een website weer. Interacties zijn clicks op een link naar een interne of externe pagina. Of zoals Google het zelf zegt: het aantal sessies waarbij een pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies of het percentage van alle sessies op de website waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken.

Wat zegt een hoge bounce rate?

Wanneer je bounce rate hoog is, dan hebben de meeste bezoekers slechts één pagina op je website bekeken. Dit hoeft niet perse slecht te zijn. Een onderzoek van RocketFuel laat zien dat bounce rates kunnen variëren tussen 26 en 70 procent. Hubspot laat andere gemiddelden zien op basis van het type website:

  • Content websites: 40-60 procent
  • Leadgeneratiepagina’s: 30-50 procent
  • Blogs: 70-98 procent
  • Retail websites: 24-40 procent
  • Websites met diensten: 10-30 procent
  • Landingspagina’s: 70-90 procent

Hoeveel tijd brengt iemand door op je website?

Wanneer jij geen call to action op je pagina hebt, waarbij iemand bijvoorbeeld wordt opgeroepen om een aankoop te doen of zich in te schrijven voor een Webinar of evenement, dan zal je bounce rate hoog zijn. Dat is niet erg. Kijk dan wel even naar hoeveel tijd iemand gemiddeld op je website doorbrengt. Want als je ziet dat bezoekers voldoende tijd op je pagina doorbrengen, zonder ergens op te klikken, dan kan het zijn dat de content die ze daar vinden, precies datgene is wat ze zochten. Verdere interactie is in dat geval niet nodig. Merk je dat jouw bounce rate hoog is en de doorgebrachte tijd op je website laag, dan spreekt jouw content de bezoeker niet aan.

4 tips om je bounce rate te verlagen

Een hoge bounce rate is een probleem als je wilt dat de bezoeker wel interactie heeft met je pagina en reageert op een call to action. In dat geval zal je het een en ander moeten aanpassen. Wellicht heb je iets aan de volgende vier tips:

1. Mobiel vriendelijk

Zorg voor een duidelijke website dat geoptimaliseerd is voor ieder scherm. Maak hem zo uitnodigend dat bezoekers de pagina niet verlaten omdat deze onduidelijk is of omdat ze niet kunnen vinden wat ze zochten.

2. Wees duidelijk

Wellicht verlaten bezoekers jouw website, omdat de titel of meta descriptie niet overeenkomt met dat waar ze naar opzoek waren. De content voldeed niet aan de verwachtingen en daarom zoeken ze verder. Zorg dus voor een match.

3. Verminder afleidingen

Verminder het aantal call to actions of het aantal advertenties die afleiden. Pop-up berichten en formulieren kunnen chaotisch overkomen en de bezoeker kan het overweldigend vinden. Ik weet dat ik een website direct verlaat, als er teveel gebeurt op het scherm voor ik bij de content ben dat ik zoek.

4. Zorg voor snelheid

Zorg ervoor dat je website snel laadt, zodat je bezoekers niet geïrriteerd raken en je website verlaten zonder iets gezien te hebben. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de consumenten verwacht dat een pagina binnen twee seconden laadt.

Kortom, ik hoefde me geen zorgen te maken over de bounce rate, die ik zag in Google Analytics. Maar binnenkort volgen er wel call to actions. Misschien dat ik deze later toevoeg aan dit bericht. In dat geval zie ik dat percentage graag dalen.

Externe links:
Business2Community
Google
Hubspot
Afbeeldingen: Unsplash

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *