Content Marketing. Er is al veel over geschreven en zal nog veel over worden geschreven. Dat komt omdat een marketingstrategie zonder content marketing, een halve marketingstrategie is. Content bestaat niet alleen uit blogs, maar ook uit social mediaberichten, podcasts, nieuwsbrieven, video, infographics, Webinars, Whitepapers en meer. Juist omdat het zo belangrijk is, is het niet onbelangrijk om de trends in de gaten te houden, ik zet de belangrijkste op het gebied van content marketing voor je op een rijtje:

1. Voice search

Voice search is ook wel spraak gestuurd zoeken en is al eerder door mij genoemd als belangrijke SEO-trend voor 2019. Deze functie is niet zolang in het Nederlands beschikbaar en het is nu al heel normaal om een zoekopdracht in te spreken op je mobiele telefoon. Daar waar content in het verleden SEO vriendelijk werd gemaakt met hier en daar een aanpassing, worden aanpassingen op het gebied van voice search belangrijker. Hierbij schrijf je (tussen)koppen op dezelfde manier waarop iemand een vraag inspreekt op zijn mobiele apparaat. Dus je past je content aan, aan de vraag die jouw klanten stellen.

2. E-mail marketing

Content krijgt steeds vaker een prominentere plek tussen alle aanbiedingen en acties de in de e-mail berichten die je naar klanten stuurt. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 86 procent van de marketing professionals de voorkeur geeft aan email, als het aankomt op zakelijk communiceren. Het is ook zeer belangrijk middel om je publiek te bereiken en om het contact met bestaande klanten te onderhouden. Daarom is e-mail marketing een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie.

3. Live video

Zelf heb ik er wat meer moeite mee, omdat ik vaak niet lekker uit mijn woorden kom. Maar veel marketeers geven prioriteit aan video marketing en terecht. 63 procent van hen zegt dat ze ook meer gebruik zijn gaan maken van video. En de trend verplaatst zich van de traditionele (vaak gescripte video) naar natuurlijke livestreams. Deze livestreams zie je al vaak op social media, zoals Youtube, Facebook en Instagram en het werd het afgelopen jaar 47 procent meer bekeken dan het jaar daarvoor. Wat kan je dan laten zien in zo’n live video? Bijvoorbeeld jouw werkplek, maar je kunt ook vragen beantwoorden over jouw product of diensten of geef een product demonstratie.

4. Long-form marketing

Een maand geleden schreef ik nog dat long-form content het helemaal gaat worden, omdat zoekmachines je beter laten ranken en lezers deze content betrouwbaarder vinden. Maar kennelijk is dat ook niet de heilige graal, want niet iedereen zit op lange verhalen te wachten. Hier zeg ik gewoon, doen wat bij jou en jouw bedrijf past. Met lange content kan je jezelf neerzetten als tought leader die diepgaande informatie deelt met zijn publiek. Maar voor het publiek dat juist naar antwoorden zoekt op een paar simpele vragen, geef je content snacks. Deel gewoon lange en korte content stukken voor iedere klant, ongeacht waar ze in hun buyer’s journey zijn.

5. Personalisatie

Goed, het is al vaak gezegd dat we niet meer kunnen generaliseren. Dat wordt gezien als saai en mensen haken af. We zijn nu allemaal verschillend en zo ook onze interesses. Neem als voorbeeld auto’s: de een heeft genoeg aan een compacte auto, vanwege het budget en gereden afstanden. Terwijl een ander met drie kleine kinderen die dagelijks meer dan tachtig kilometer moet werken voor zijn werk, meer iets aan een stationwagen heeft. Zo’n persoon heeft niets aan content over een Kia Picanto. We willen gepersonaliseerde aanbiedingen en uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 57 procent van de mensen bereid is persoonlijke informatie te delen, in ruil voor aanbiedingen die bij hen past. Dus personaliseer je content en weet het goed te delen met het juiste publiek.

Nu moet ik wel zeggen dat sommige van deze trends onder digital marketing kunnen vallen. Want ik heb ze al vaker gezien, maar dan met een andere kop boven de artikel. Maar trends zijn het zeker, ongeacht in welke categorie ze vallen.

Bron: Business2Community, Forbes
Afbeelding: Getty

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *