Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik voor het eerst van influencer marketing hoorde. Ik werkte als marketing coördinator bij een IT bedrijf en een social media bureau waarmee wij werkten, besloot hun core business te veranderen. Hun diensten zouden volledig in het teken staan van influencer marketing. Ik had toen geen flauw idee wat dat was en ik wist niet dat zij pareltje in handen hadden. Want nu, zeven jaar later, is influencer marketing een miljarden business geworden. Toch vraagt de strategie anno 2019 om een aangepaste aanpak. Hoe ziet de toekomst van influencer marketing eruit?

Influencer als partner

Influencer marketing is door de jaren heen veranderd. Het gaat niet meer om het verkrijgen van zoveel mogelijk likes, maar om het bouwen van relaties en authenticiteit. De toekomst van influencer marketing draait om een partnerschap, waarbij influencers optreden als ambassadeur van een merk. Dit houdt in dat zijn niet eenvoudig een berichtje plaatsten, maar echt meedenken over hoe een product wordt aangeprezen. De kunst is om dus de juiste influencer hiervoor te vinden.

Wil je starten met een influencer marketingcampagne en zoek je advies of hulp bij het vinden van de juiste influencer? >>>

Bij influencer marketing maken zogenoemde influencers in opdracht voor een merk, reclame voor producten of diensten op hun eigen social media kanalen. Deze influencers hebben vaak veel volgers op social media, met name op Instagram en YouTube. Zij krijgen hiervoor een vergoeding en de hoogte hiervan hangt af van hun populariteit. Kleine influencers krijgen enkele honderden euro’s en mega’s verdienen tonnen. Met deze marketingstrategie hopen merken doelgroepen te bereiken, bij wie het via de traditionele weg niet lukt.

Lees ook: Het doel van influencer marketing

Influencer marketing levert op

De populariteit van influencer marketing neemt toe. Steeds meer bedrijven implementeren dit in hun strategie. Een rapport van Forbes toont aan dat investeringen stijgen. Vooral in de Retail heeft men veel budget beschikbaar voor influencer marketing. We praten echt over miljoenen. De strategie blijkt effectief, want iedere dollar die wordt uitgegeven, levert gemiddeld 6,50 dollar op.

De keerzijde van influencer marketing

Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Een keerzijde is dat veel jonge mensen het werk van een influencer ambiëren en dat kan leiden tot influencer fraude. Hierbij kopen mensen op Instagram nepvolgers in om hun populariteit te veinzen. Vervolgens promoten deze “influencers” producten of diensten van bedrijven voor geld, aan hun niet bestaande volgers. Het bereik van zo’n merk is minimaal en iedere dollar die wordt uitgegeven, levert zo goed als niets op en ondertussen vult de influencer zijn of haar zakken.

Lees ook: Wat is influencer fraude?

Gelukkig is influencer fraude eenvoudig te voorkomen door vooraf goed onderzoek te doen naar de geloofwaardigheid van een influencer. Maar goed, zoals gezegd draait influencer marketing in de toekomst juist om het hebben van een partnerschap met authentieke influencers, die betrokken zijn in het creatieve proces. Bedrijven zoeken hierbij vaak een samenwerking met kleinere influencers ofwel micro influencers. Ze hebben misschien niet zoveel volgers als een nationale bekendheid, maar hun publiek heeft oprecht interesse in wat ze te vertellen hebben. Ze kunnen zich zelfs aan hen verbonden voelen, alsof het iemand is die ze persoonlijk kennen.

Ambassadeurs zorgen voor meer engagement

Deze ambassadeurs denken met merken mee over hoe een bericht er uit moet zien en besteden zelfs meerdere berichten aan het promoten van een merk. Deze strategie is vaak succesvoller, omdat influencers weten wat hun volgers willen zien en zij gaan vaker het gesprek met hen aan. De engagement is hoger, hiermee bedoel ik dat volgers sneller reageren op een bericht via een like, opmerking of zelfs een deelactie. Dit zal leiden tot meer leads of verkoop en via de influencer kunnen volgers zelfs een relatie opbouwen met een merk.

Micro influencers hebben zoals gezegd wellicht een veel kleiner bereik dan mega influencers. Door met een mega influencer te werken, bereik je in een keer veel meer mensen. Maar voor een langdurige relatie, waarbij je wilt weten met welke uitdagingen jouw publiek te maken heeft en wat de behoefte is, kun je beter met micro influencers werken. Je kunt voor een samenwerking met meerdere kiezen als je het effect van een mega influencer wil bereiken.

Externe links:
Business2Community
Business2Community
Forbes
Marketing Tribune
Afbeeldingen: Getty, Unsplash

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *