Influencer marketing. Het is een ontzettend hot thema. Steeds meer merken investeren in influencer marketing. Daar waar traditionele marketing vooral bij de jongere doelgroep minder effectief is, is influencer marketing dat wel. Dit komt omdat jongeren hun tijd vaker online doorbrengen, met name op social media. En het loont: iedere dollar dat in influencer marketing wordt geïnvesteerd, levert zo’n 7,65 dollar op. Naar verwachting groeit de industrie naar een markt van 10 miljard dollar in 2020.

Welke type influencers kennen we?

Influencers zijn te verdelen in verschillende categorieën. Je hebt wereldwijde celebrities oftewel mega-influencers, zoals Kylie Jenner. Zij heeft meer dan 124 miljoen volgers op Instagram de duurste influencer met een vraagprijs van 850.000 dollar per een post. Merken zoals Puma zijn bereid dat bedrag te betalen, omdat de realityster een groot bereik heeft. Maar niet iedereen heeft zo’n groot marketingbudget. Gelukkig vraagt influencer marketing niet om zo’n investering. Als ondernemer of marketeer kun je er ook voor kiezen om met een influencer samen te werken met een kleinere achterban. Er zijn verschillende soorten influencers, deze zijn onder te verdelen in de volgende categorieën:

  • Mega: meer dan 100.000 volgers
  • Macro: tussen de 50.000 en 100.000 volgers
  • Micro: tussen de 5.000 en 50.000 volgers
  • Nano: maximaal 5.000 volgers

Dit zijn de criteria in Nederland. Wanneer je wereldwijd kijkt, zijn de aantallen hoger.

Maar het is niet altijd feest dat influencer marketing. Het is door fake followers (nep volgers) soms moeilijk te zien welke influencers daadwerkelijk invloed hebben en welke niet. In Nederland ben je al snel met een paar duizend volgers op Instagram influencer en wie wil dat anno 2019 nou niet zijn? Dit leidt ertoe dat het aantal volgers en likes soms kunstmatig wordt vergroot, daardoor is het voor marketeers moeilijk te zien wie echt is en wie niet. Dit is op te lossen door de engagement van de influencer goed in de gaten te houden, voor je aan een samenwerking begint. Is deze van goede kwaliteit, dan is er sprake van een invloedrijke influencer.

Goede influencers zijn betrokken

Wanneer is er dan sprake van goede engagement? Wanneer het aantal likes in verhouding staat tot het aantal volgers. 10K volgers hebben, maar steeds zo’n driehonderd likes krijgen op je bericht, is niet in verhouding. Wanneer je ziet dat de influencer het gesprek met zijn of haar volgers aangaat, weet je ook dat er sprake is van goede engagement. Dit zie je vaker bij micro- of nano-influencers. Deze gaan vaak specifiek op een bepaald thema in en zijn meer betrokken bij hun publiek. Daardoor worden ze vaker als echt en authentiek gezien dan mega-influencers. Volgers zijn meer bereid een aanbeveling van een micro-influencer op te volgen, omdat ze in hem of haar geloven. Of hij of zij nu betaald wordt of niet.

Integriteit en oprechtheid, dat willen volgers zien. Berichten die gemeend zijn. Van influencers wordt anno 2019 verwacht dat ze transparant zijn en eerlijk delen dat ze worden gecompenseerd voor hun bericht op social media. Van hen wordt verwacht dat ze hashtags gebruiken, zoals #ad of #sponsored.

Lees ook: Hashtag ad is prima, zolang de influencer maar oprecht is

Heel veel nieuws is er niet over influencer marketing te schrijven. Behalve dat een groeiende industrie is dat zoals gezegd kampt met de nodige uitdagingen. Instagram is hard bezig iets te doen aan de fake followers, maar dan nog moet je als ondernemer goed opletten. Volg jouw potentiële influencer zelf een tijdje om te kijken of hij of zij bij jouw bedrijf past. Kies iemand die wellicht al gebruik maakt van jouw producten en laat die persoon zijn of haar ervaringen met volgers delen. Kijk of je met meerdere influencers kan werken als je niet tevreden bent over het bereik. Uiteindelijk zal je zien dat influencer marketing behoorlijk effectief is.

Bron: Business2community, clickz, entrepreneur
Afbeelding: Getty

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *