“Publiceer goede kwalitatieve content en Google zal je goed laten ranken.” Dat is één van de boodschappen van Yoastcon, een SEO-conferentie dat afgelopen week plaats vond in Nijmegen. Ik heb deze conferentie zelf niet bezocht, maar anderen wel en hebben er over geschreven op onder meer Frankwatching en Marketingfacts. Niet alle ontwikkelingen op het gebied van SEO zijn positief, sommige zijn zelfs om verdrietig van te worden.

SEO, oftewel Search Engine Optimization, draait om het optimaliseren van je website, zodat deze hoog wordt gerankt door zoekmachines. Google is wereldwijd de grootste zoekmachine en als zij jou hoog plaatsen in de lijst van zoekresultaten, dan betekent het dat Google jouw website het meest relevant vindt voor de zoekopdracht. Hoe hoger je wordt gerankt, hoe zichtbaarder je bent en dat kan een positief effect hebben op je leadgeneratie. Google doet steeds aanpassingen aan de factoren die van invloed zijn op de ranking. En tijdens de conferentie van SEO-goeroe Yoast, werd duidelijk dat deze aanpassingen niet altijd een positief effect hebben op het websiteverkeer.

Google als antwoordmachine

Een belangrijke ontwikkeling is dat Google eigenlijk niet meer wil dat bezoekers de website verlaten. Dat realiseren ze door vaker zelf antwoord te geven op de zoekopdrachten. Hierdoor hoeft de gebruiker niet meer door te klikken naar een website van een ander om het antwoord op de zoekvraag te vinden. Als gevolg hiervan kunnen de website bezoeken afnemen en dat kan een negatief effect hebben op de verkeer.

Je zou kunnen zeggen dat Google door deze aanpassing een antwoordmachine wordt, in plaats van een zoekmachine. In plaats van een keuze te bieden in de vorm van verschillende zoekresultaten, krijg je nu als eerst een antwoord dat gepresenteerd wordt als de waarheid en daar is niet iedereen enthousiast over. Want, wie zegt dat het getoonde antwoord wel de juiste of meest betrouwbare is?

Nieuwste trends op het gebied van SEO

Afgelopen december en januari zijn er veel verschillende trends en ontwikkelingen gepubliceerd op het gebied van SEO. Door de continue veranderingen die Google doorvoert, is het belangrijk dat marketeers deze artikelen lezen, zodat zij daarop kunnen inspelen bij het onderhouden van hun website. Ranking factoren die vijf jaar geleden belangrijk waren, kunnen anno 2019 weinig voorstellen. Dit zijn de nieuwste SEO trends:

Lees ook: De marketing trends voor 2019

1. Voice search

Het gebruik van spraakgestuurd zoeken, voice search, neemt snel toe. Veel marketeers doen er momenteel nog weinig mee en men weet nog niet hoe je van mensen die spraakgestuurd zoeken klanten kan maken. De sprekers op Yoastcon zien voice search als een bedreiging voor marketeers. De gebruiker zal wel een antwoord krijg op zijn ingesproken vraag, maar zal niet weten wat de bron is van het antwoord. Dus kun je leads mislopen. Deze ontwikkeling vraagt om een andere benadering van SEO.

2. Snelheid

Hoe snel een website laadt was al belangrijk, maar nu heeft het officieel een invloed op hoe je door Google wordt gerankt. Websites die op dit momenteel nog te traag zijn, zijn niet gebruiksvriendelijk en daar moet dus direct wat aan gedaan worden. Wil je weten of je website snel genoeg is, dan kan je deze testen met Google Page Speed.

3. Mobiel eerst

Mobiel is belangrijker dan ook, het kan niet zo zijn dat jouw website vandaag de dag niet mobielvriendelijk is. Een website is gebruiksonvriendelijk wanneer de gebruiker moet in- of uitzoomen om content te kunnen lezen of zien. Voor Google is het ‘Mobile First’ en als jouw website niet leesbaar is op een mobiel apparaat, dan word je gestraft met lage ranking. Dus controleer altijd op je telefoon hoe jouw website eruitziet en pas het aan als het je niet bevalt.

4. Backlinks

In het geval van backlinks, linken anderen websites naar die van jou. Google gebruikt dit om de autoriteit van je website te bepalen. Links verdien je door rijke, relevante content te schrijven dat andere websites willen delen of naartoe willen linken. Ze moeten over je willen praten en daarom moet je content creëren dat iets nieuws en waardevols verteld, dat past bij wat jouw publiek wilt en naar verlangt.

Andere belangrijke trends zijn dus de Knowledge Graph en Featured Snippets, waarmee Google direct antwoord geeft op de vraag van de zoeker. Zoals gezegd kom ik daar vrijdag op terug.

Bron: Business2Community, Dutch Cowboys, Frankwatching, Marketingfacts
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *