Gepersonaliseerde content zorgt voor meer betrokkenheid en heeft een positief invloed op de merkbeleving en uiteindelijk ook op de verkoop. Experts zijn het erover eens: anno 2019 kan je geen massaberichten versturen naar je doelgroep. Iedereen is verschillend, net als onze interesses en behoeftes. In de communicatie naar prospects en klanten, moeten we meer rekening houden met die verschillen. Daarom zouden ondernemers en marketeers gebruik moeten maken van gepersonaliseerde content.

Wat is gepersonaliseerde content?

Als moeder van een meisje van nog geen twee jaar, laat Bol.com of Wehkamp mij regelmatig weten wanneer zij Pampers in de aanbieding hebben. Zalando stuurt me een bericht per e-mail als er nieuwe items zijn die ik misschien interessant vind. Maar een simpel berichtje op mijn verjaardag. Het zijn allemaal vormen gepersonaliseerde content. Het zijn allemaal manieren van contact zoeken, je laat jouw klant ermee weten dat je aan ze denkt.

Lees ook: 6 tips voor jouw e-mail marketing strategie

Als moeder van een meisje van nog geen twee jaar, laat Bol.com of Wehkamp mij regelmatig weten wanneer zij Pampers in de aanbieding hebben. Zalando stuurt me een bericht per e-mail als er nieuwe items zijn die ik misschien interessant vind. Maar een simpel berichtje op mijn verjaardag is ook een vorm van gepersonaliseerde content.

Opvallen met e-mail marketing

E-mail is een veel gebruikt middel om met elkaar te communiceren, wereldwijd maken miljarden mensen gebruik van e-mail. Daarom kan het effectief zijn. Een simpel berichtje wanneer iemand een aankoopt doet op jouw website of zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, is al voldoende. Helaas ben jij niet de enige die e-mails stuurt, uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde werknemer op kantoor 121 e-mails op een dag krijgt, een bericht verdwijnt dus al snel in de prullenbak. Veel concullega’s proberen via e-mail met jouw klant in contact te komen en daarom moet je opvallen. Dit kun je doen door in te spelen op zijn of haar interesses.

Door dit te doen, moet je zijn of haar gegevens bijhouden. Dat is niet altijd makkelijk. Een grote organisatie zoals Bol.com heeft natuurlijk een heel team in dienst dat via automatisatie in de gaten houdt welke aankopen je doet, om vervolgens de juiste aanbiedingen te presenteren. Mijn online gedrag wordt omgezet in gegevens, die marketeers gebruiken om op te segmenteren. Alle klanten die in hetzelfde segment vallen als ik, krijgen dezelfde content te zien.

Hoe jij jouw berichten kunt personaliseren

Berichten die een gepersonaliseerde onderwerpregel hebben, – “Tot 50% korting op Pampers” – zullen voor 26 procent sneller worden geopend, dan berichten die dat niet hebben. Deze e-mails worden sneller gezien als relevant en kunnen soms voor achttien keer meer omzet zorgen, dan de massaberichten. Massaberichten zijn gedateerd, want als ze ontvanger ze als irrelevant ervaart, zullen zij zich hiervoor uitschrijven.

Je moet een stuk creatiever zijn als je niet de middelen hebt van zo’n grote online shop. Wat je zou kunnen doen is gebruik maken van storytelling. Dat zijn verhalen die een emotie oproepen en mensen op die manier in beweging brengen. Daarnaast kun gebruik maken van dynamische content, dat per ontvanger automatisch veranderd. Dat hoeft niet alleen een aanhef te zijn, maar ook een afbeelding en de inhoud. Denk bijvoorbeeld aan een autobedrijf dat updates of aanbiedingen stuurt naar zijn klanten: mensen die interesse hebben in een stadsauto, krijgen een afbeelding van een Ford Ka te zien en deze is ook verwerkt in de tekst. Mensen die geïnteresseerd zijn een grotere auto, krijgen in plaats van een Ford Ka en Ford Focus te zien. Lukt het je niet om dit goed te automatiseren, dan kan je altijd je database opdelen, segmenteren dus, in verschillende groepen en iedere groep zijn eigen nieuwsbrief sturen.

Bron: Business2community, Business2community, Emerce, Marketingfacts
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *