Het schrijven van een blog is niet voor iedereen even makkelijk. Het kan moeilijk zijn om keer op keer weer een nieuw onderwerp vinden om over te schrijven en het schrijven van een verhaal kan nogal wat tijd kosten. Wellicht dat sommige ondernemers er daarom voor kiezen om niet te bloggen en dat is zonde. Want niet alleen vergroot een blog jouw online zichtbaarheid. Het laat ook zien dat je kennis van bepaalde zaken hebt en dat mensen bij jou moeten zijn als ze meer over bepaalde thema’s willen weten. Daarom dat ik je vandaag wil laten zien waarom je als ondernemer zou moeten bloggen.

Invloed op het beslissingsproces

Steeds meer bedrijven maken gebruik van online platformen om andere organisaties te onderzoeken. Sommige van hen maken beslissingen over investeringen, puur gebaseerd op digitaal onderzoek. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat 61 procent van de investeerders en analisten gebruik maakt van blog berichten in hun buyer’s journey.

Wat is een blog precies? Een blog is een online artikel dat een onderwerp behandeld op een toegankelijke toon, terwijl het de structuur van een artikel behoudt. Het is de populairste content vorm en een belangrijk onderdeel van online marketing. Vanwege de populariteit is het belangrijk om als ondernemer te bloggen en social media is een belangrijk onderdeel van deze content strategie. Welk social media platform het beste bij jou past, hangt af van jouw product of dienst.

Waarom bloggen?

Ben je nog niet overtuigd over waarom jij zou moeten bloggen? Dan geef ik je drie redenen om het te doen:

1. Het geeft jouw bedrijf meer zichtbaarheid

Met name als je jouw berichten promoot via social media. Door kennis te delen, geef je jouw bezoekers een andere reden om jouw website te bezoeken. In dit geval willen ze iets leren.

2. Je presenteert jezelf als autoriteit

Ben je boekhouder? Schrijf dan over jouw ervaringen met klanten of periodieke betalingen. Je kunt de lezer tips geven of do’s en don’ts delen op het gebied van administratie.

3. Het geeft jouw bedrijf een gezicht

Met bloggen kan je een persoonlijke kant van jouw bedrijf laten zien. Het maakt jouw bedrijf menselijk en bezoekers weten waar jij voor staat.

Zoals gezegd kun je jouw blog op social media promoten en op die manier het verkeer naar jouw website vergroten. Door te bloggen creëer je content en is jouw website beter vindbaar voor zoekmachines. Om dit te realiseren moeten de teksten die je schrijft geoptimaliseerd zijn voor deze zoekmachines. Dit doe je o.a. door gebruik te maken van zoekwoorden (keywords) en links in je bericht te plaatsen die verwijzen naar relevante content binnen en buiten jouw website.

Meer verkeer naar jouw website

Als je hebt besloten te bloggen, dan wil je ook dat ze gelezen worden. Vormgeving is hierbij belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat je blogs er goed uit zien?

  1. Zoekwoorden zijn dus belangrijk, maar zorg er wel voor dat je tekst nog steeds lekker leest. Het gaat uiteindelijk nog steeds om de lezer. Aantrekkelijke teksten zijn belangrijker dan keyword stuffing.
  2. Voeg afbeeldingen toe. Dit breekt de tekst en zorgt voor variatie op het scherm. Ik klik vaak weg als ik een blog zie dat bestaat uit een lap tekst. Tussenkopjes, streamers en afbeeldingen maken de tekst aantrekkelijker om te lezen.
  3. Vergeet de meta-omschrijving niet. Dit is de omschrijving van je blog die je in Google leest, het bevat jouw focus keyword en kan een introductie of samenvatting zijn. Het kan voor geïnteresseerden een reden zijn om op jouw link te klikken.

Bloggen, het resultaat vraagt om geduld

Bloggen is een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie, het kan een strategische tool zijn dat meer verkeer naar je website stuurt en dus een positief effect kan hebben op de verkoop. De voordelen van bloggen worden wereldwijd erkent. Het maakt je geloofwaardig en menselijk. Het is ook een strategie dat om het nodige geduld vraagt. Het kan wel even duren voordat bloggen iets oplevert.

Dit alles gezegd hebbende. Bloggen kan moeilijk zijn zeker als je niet kunt schrijven of niet van schrijven houdt. Als je er echt een hekel aan hebt, dan kun je het schrijven van teksten natuurlijk uitbesteden. Nederland telt voldoende tekstschrijvers die het klusje graag van je overnemen. Heb je de financiële ruimte om iemand in te huren? Doe het dan!

Bron: Business2Community
Afbeelding: Getty

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *