Social media, het is een ideale plek om zichtbaarheid voor jouw merk te creëren. Het is ook erg makkelijk om er een haat-liefde relatie mee op te bouwen, dankzij de vele veranderingen die Facebook, LinkedIn en Instagram doorvoeren. Berichten met externe links zijn nauwelijks zichtbaar op LinkedIn en Facebook en Instagram experimenteert met het verbergen van likes. Social media draait vandaag de dag om engagement, dat houdt in dat je continu het gesprek met je volgers moet aangaan. Je moet weten wat hen interesseert en naar welke informatie zij op zoek zijn. Dit vraagt veel tijd en energie, niet iets dat veel ondernemers hebben.

Lees ook: Hoe maak je zakelijk gebruik van social media? 

Om te verkopen moet je zichtbaar zijn. Online zichtbaar. Want de buyer’s journey begint voor veel consumenten op het internet. Een manier om die online zichtbaarheid te realiseren is via SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Maar wanneer dit voor onvoldoende verkeer naar de website zorgt, zoeken ondernemers naar een alternatief. Social media is een van die alternatieven. Het is een zeer belangrijke marketingtool. Met een kleine vier miljard gebruikers wereldwijd, is het een ideale plek om je product of dienst te promoten. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 96 procent van de bloggers en 61 procent van de B2B ondernemers social media gebruikt om content te delen en leads te genereren.

Wat is engagement?

Mijn social media strategie bestond voornamelijk uit het delen van links op de verschillende platformen waarop ik actief was. Ik deelde links naar mijn blogs, zoals deze, op LinkedIn, Facebook en Twitter, met als doel zoveel mogelijk verkeer naar mijn website te realiseren. Ik kwam er snel achter dat je bereik minimaal is als je externe links deelt. Social media draait het allemaal om engagement.

Engagement is zoals gezegd de sleutel tot succes op social media. Bij engagement laten mensen enige vorm van betrokkenheid zien op een bericht. Het kan een like, reactie, retweet, deelactie zijn, of je wordt genoemd of getagd in een bericht. Ik vertaal engagement vaak ook naar betrokkenheid, omdat iemand betrokken is bij jouw bericht. Niet alleen laat het engagement zien dat iemand jouw berichten waardeert, het heeft ook invloed op de algoritmes van de social media platformen.

Hoe werken de social media algoritmes?

Algoritmes zijn heel erg simpel gezegd een vorm van machine learning, waarbij robots instructies met een beoogd doel in een bepaalde volgorde uitvoert. Het eindresultaat van het uitvoeren van deze instructies zijn altijd hetzelfde en een algoritme wordt ingewikkelder wanneer de instructies worden uitgebreid. De instructies die de algoritmes volgen is ook wel het gedrag dat mensen online vertonen. De suggesties die Netflix bijvoorbeeld doet voor films en series, is een algoritme en de instructies worden bepaald door de kijkgeschiedenis.

Lees ook: Wat hebben marketeers aan algoritmes?

Algoritmes Facebook

Voor mijn verlof schreef ik in een blog dat het algoritme van Facebook zodanig is opgesteld, dat het voorrang geeft aan berichten van directe contacten. Posts van bedrijfspagina’s hebben een kleiner bereik en berichten met een link erin nog minder. Dit komt omdat Facebook wil dat mensen het gesprek met elkaar aangaan en op het platform blijven. Engagement dus. Dit doen ze door gebruikers content te laten zien die zij interessant vinden, de algoritmes kennen deze interesses op basis van gedrag uit het verleden.

Lees ook: Waarom heb ik minder bereik op Facebook?

Algoritmes LinkedIn

LinkedIn werkt min of meer op dezelfde manier en geeft de voorkeur aan native content, oftewel content dat direct op het platform verschijnt. Hierbij is engagement ontzettend belangrijk. LinkedIn laat namelijk eerst jouw bericht aan een klein groepje mensen zien, als deze gewaardeerd wordt met een enige vorm van engagement, dan krijgt een grotere groep mensen het bericht te zien. Dit kunnen ook mensen zijn die niet in jouw netwerk zitten, zoals tweede- en derdegraads connecties. Daar liggen dus veel kansen. Wil je succes op LinkedIn, dan moet je je op native content richten.

Algoritmes Instagram

Instagram kijkt ook eerst of je bericht in de smaak valt. Het algoritme lijkt enigszins op die van de andere social media kanalen en je kunt geen links delen in berichten. Net als op LinkedIn worden de berichten die je plaatst eerst gedeeld met een kleine groep mensen en bij veel engagement krijgt het bericht meer zichtbaarheid en staat het hoger in de tijdlijn van je volgers. Hierbij is het ook belangrijk hoe lang mensen naar jouw content kijken en of dit bij hun interesses past.

Instagram experimenteert momenteel met verbergen van likes. Het begon in Canada en andere landen zoals Australië, Brazilië, Italië en Japan volgden. De likes zijn daar alleen nog maar zichtbaar voor de eigenaar van het account. Instagram doet dit zodat de gebruikers zich meer richten op het maken van content. Facebook heeft onlangs aangekondigd een soort gelijk experiment te doen, zodat gebruikers niet zo gefocust zijn op likes. Social media tool Later zegt dat naast likes, shares en comments, de saves ook belangrijk worden voor het algoritme. Volgers kunnen op het icoontje dat op een lintje lijkt klikken en berichten die ze interessant vinden opslaan die ze later nog een keer willen bekijken. Hoe vaker jouw berichten worden opgeslagen, des te groter de kans dat je berichten hoger terecht komen in de feed van je volgers.

Dit is erg irritant als je social media juist wil gebruiken om mensen naar jouw website te sturen, zoals ik. Maar voor zichtbaarheid en uiteindelijk meer leads, moet je dus het gesprek aangaan met je publiek. Alleen dan kun je op een organische manier je bereik vergroten en je doelgroep aan je binden.

Marketeers betalen voor bereik

Ondanks het algoritme en de inspanning waar social media succes om vraagt, zijn marketeers wereldwijd enthousiast over social media en wat het heeft gedaan voor de zichtbaarheid voor hun merk. Niet alleen zorgt het voor meer verkeer naar hun website, 72 procent zegt dat het ook tot meer leads heeft geleid. Ik kan niet anders dan concluderen dat hun bereik niet organisch is, maar dat het verkeer van gesponsorde berichten en advertenties komt.

In juli schreef ik al over de algoritmes van Facebook en door het schrijven van die blog leerde ik dat ik mijn social media strategie moest aanpassen. Dat deed ik op Facebook door meer berichten zonder link te delen en ik zag mijn engagement en bereik toenemen Deze strategie pas ik ook sinds x toe voor LinkedIn, met als doel mijn zichtbaarheid te vergroten.

Hiermee krijg ik bezoekers natuurlijk niet naar mijn website. Ik moet er dan maar op hopen dat SEO zijn werk doet en mijn publiek mij op den duur als expert zien.

Externe links:
Buffer 
Business2Community 
Business2Community 
Frankwatching
Afbeelding: Unsplash 

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *