Micro-influencers nemen toe in populariteit, omdat de resultaten vaak beter zijn dan bij een samenwerking met celebrities, ook wel mega-influencers genoemd. De laatste groep heeft in Nederland honderdduizend of meer volgers op Instagram. Bij influencer marketing maken bedrijven gebruik van mensen met een groot bereik op social media, om hun producten of diensten te verkopen. Micro-influencers zijn in tegenstelling tot de celebrities vaak meer betrokken en hebben een betere relatie met hun volgers. Bedrijven vinden een samenwerking met hen daarom vaak waardevoller.

Wat zijn micro-influencers?

Micro-influencers, zijn relatief onbekende Nederlanders (vaak bloggers) met zo’n 5000 tot 25000 volgers op Instagram. Ze richten zich op een specifieke doelgroep en behandelen thema’s die deze doelgroep interessant vindt. Hun volgers vertrouwen doorgaans op hun mening en ze stralen autoriteit uit.

Micro-influencers zijn vaak persoonlijker dan grote celebrities, waar wij – het publiek – een grote afstand mee voelen. Zij zijn vaak zoals jij en ik en worden als authentieker en geloofwaardiger gezien, omdat ze vaak niet financieel afhankelijk zijn van hun werk als micro-influencer en producten of diensten promoten, waar ze echt in geloven. Daarnaast is hun publiek meer geneigd op hun berichten te reageren, omdat ze weten dat ze een reactie kunnen verwachten. De engagement rate is daarom hoger dan van een mega-influencer.

Wil je starten met een influencer marketingcampagne en zoek je advies of hulp bij het vinden van de juiste influencer? >>>

Micro-influencers weten wat hun volgers van ze willen zien en lezen, het is daarom belangrijk voor hen dat zij een goede relatie hebben met hun publiek. Authenticiteit is daarom erg belangrijk voor ze, want als ze niet oprecht zijn, dan verliezen ze hun volgers.

Lees ook: Hashtag ad is prima, zolang de influencer maar oprecht is

Wat is jouw doel met influencer marketing?

Als ondernemer of marketeer moet je van te voren bepalen wat jouw doel is met influencer marketing. Wil je veel zichtbaarheid bij een grote doelgroep? Dan kan je beter kiezen voor een samenwerking met een mega-influencer. Wil je een specifieke niche bereiken en een relatie met hen opbouwen? Dan past een micro-influencer beter bij jou.

Micro-influencers zijn iets moeilijker te vinden dan de grote bekende sterren, die laatste groep kun je doorgaans via een bureau boeken. Ze zijn vaak niet financieel afhankelijk van hun kanalen of blogs. Dus als ze met je willen samenwerken, dan is dat vaak omdat ze echt in jouw product of dienst geloven. Je kunt ze vinden op social media door de hashtags goed in de gaten te houden en ze te volgen op Instagram.

Een kleiner bereik met micro influencers

Omdat het publiek van een micro-influencer (oftewel blogger) kleiner is en je bereik dus ook, kun je ervoor kiezen om met meerdere samen te werken om op die manier je bereik te vergroten. Adverteerders delen hun product met de blogger en deze creëert content hierover op hun website of social mediakanaal. Het kan ook zo zijn dat de adverteerder content zelf via zijn eigen kanalen deelt en een hashtag van de blogger toevoegt.

Micro-influencers zijn volgens een ander onderzoek ideaal voor engagement en aanbevelingen. 82 procent van de consumenten uit dit onderzoek, zag zichzelf ook een aanbeveling opvolgen. 74 procent van de bloggers adviseert zijn of haar volgers vrij direct om een product te kopen. Een ander Amerikaans onderzoek zegt dat zij ideaal zijn voor engagement en aanbevelingen.

Een samenwerking met micro-influencers is doorgaans voordeliger dan één met een bekende. Het vinden van een zo’n persoon vraagt meer tijd, maar de voordelen zijn de moeite waard. Je bereik immers veel gerichter de juiste doelgroep en die je wellicht niet bereikt had met je eigen kanalen.

Bron: Forbes
Afbeelding: Getty

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

2 Comments

  1. Waar kunnen influencers zich melden?

  2. Hoi Pieter,

    Er zijn verschillende bureaus die influencers koppelen aan adverteerders. Als iemand influencer zou willen worden, dan zou ik hem of haar aanraden een van deze bureaus te benaderen. Je kunt deze vaak vinden door te kijken in de bio van jouw favoriete influencer. Daarnaast zou ik zeggen dat je vooral zichtbaar moet zijn als influencer, zodat adverteerders jou kunnen vinden en jou benaderen voor een samenwerking.

    Bedankt voor je reactie en nog een hele fijne avond!

    Groetjes,
    Raymonde

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *