Influencer marketing fouten. Ze zijn snel gemaakt wanneer je zonder strategie aan de slag gaat. Onlangs sprak ik een ondernemer, die al een tijdje succesvol aan het ondernemen is in de beauty industrie en ook zij deed aan influencer marketing. Maar het was niet echt een onderdeel van haar marketingstrategie, ze deed naar eigen zeggen maar wat. “Af en toe sturen we wel iets naar influencers,” zei ze. Haar producten werden uiteindelijk in een Instagram stories behandeld, samen met een handje vol andere producten. Het had totaal geen effect op de verkopen.

Net als iedere andere marketingactiviteit, vraagt influencer marketing om een strategie, anders zijn de inspanningen voor niets. De meeste merken focussen zich bij een samenwerking vooral op het aantal volgers dat iemand heeft en zijn vervolgens teleurgesteld over de uitkomsten van een campagne. Ontdek wat de meest gemaakte fouten zijn op het gebied van influencer marketing en wat je kunt doen om ze te voorkomen.

1. De verkeerde influencer kiezen

Een influencer marketingcampagne valt en staat naar mijn mening met de influencer van je keuze. Zij (ik spreek voor het gemak over een zij in dit artikel) en haar publiek moeten bij jouw merk passen. Het moet niet uit de lucht komen vallen wanneer zij een product van jou promoot. Wanneer je bijvoorbeeld een vegan product in de markt zet, dan kies je voor een samenwerking met een influencer die zich daarover in het verleden positief of enthousiast heeft uitgesproken, het liefst deelt ze regelmatig berichten over een vegan lifestyle of recepten. Haar publiek heeft daar interesse in, omdat ze zelf bijvoorbeeld vegan eten of het regelmatig (willen) eten.

Een influencer moet een ambassadeur zijn van jouw merk, zij zou jouw merk bij wijze van spreken gratis willen promoten omdat ze er zo sterk in gelooft. Zo’n iemand weet deze overtuiging over te dragen en haar volgers zullen de aanbeveling vertrouwen, omdat ze de influencer vertrouwen. Dus kies niet meteen voor iemand die op dit moment ontzettend populair is, maar bepaal eerst wat jouw boodschap is en ga vervolgens op zoek naar de perfecte ambassadeur voor jouw merk.

Wil je starten met een influencer marketingcampagne en zoek je advies of hulp bij het vinden van de juiste influencer? >>>

2. Zonder strategie aan de slag gaan

Zonder marketingstrategie aan de slag gaan, is als rijden zonder rijbewijs. Je doet maar wat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen zal je niet helemaal tevreden zijn met je inspanningen. Want je hebt geen doel waar je naartoe werkt.

Dus net zoals aan ieder project waar je aan begint, start je met het definiëren van een doel. Dat kan zijn dat je meer naamsbekendheid wil, meer wil verkopen of een groter publiek wil bereiken. Wanneer je weet wat je doel is, dan bepaal je samen met de influencer welke content daarbij past en hoe de campagne eruit ziet. Dus maak je gebruik van foto’s of video’s of deel je deze in de tijdlijn of stories. Daarnaast zit de kracht van influencer marketing in herhaling. Je deelt dus niet één bericht, maar meerdere berichten.

3. Je richten op oppervlakkige statistieken

Laatst zag ik op social media een bericht van een marketeer die trots vertelde hoe hij een ondernemer in een paar maanden tijd had geholpen aan meer dan tienduizend volgers op Instagram. Fantastisch, maar welke waarde hangt aan dat aantal? Ik kon het ook niet laten om het bericht te reageren en schreef dat ik benieuwd was naar de resultaten.

Het hebben van veel volgers is wel leuk, maar is er ook engagement? Zijn de volgers betrokken met het merk, heeft de ondernemer meer kunnen verkopen? Oppervlakkige statistieken, vanity metrics in het Engels, zijn gegevens zoals het aantal volgers of likes op Instagram dat iemand heeft. Het laatste is in veel profielen al niet meer zichtbaar voor een ander, omdat Facebook (eigenaar van Instagram) niet meer wil dat de aandacht daar naartoe gaat. Deze statistieken zeggen niets over de resultaten van een campagne.

Lees ook:  Dit is het gevolg van verborgen likes op Instagram

Volger aantallen zijn natuurlijk niet helemaal onbelangrijk, want ook ik kijk naar het aantal volgers dat iemand heeft. Hoe meer volgers, hoe meer zichtbaarheid. Maar wat je uiteindelijk wilt is een connectie maken met je publiek. Dat bereik je het beste wanneer het publiek van de influencer van jouw keuze, bij jouw boodschap past. Influencer marketing is namelijk ook een perfecte manier om een connectie te maken met je publiek en te ontdekken wat bij hen leeft.

4. Verkeerde verwachtingen hebben

Heel veel volgers op Instagram, een flinke groei in verkoop, het zijn mooie doelen maar wees niet teleurgesteld als dit niet het directe resultaat is van een campagne. Influencers hebben, zoals de naam het zegt, invloed, maar ze kunnen niet toveren. In de praktijk inspireren zij volgers en dat dat leidt vaak tot een concrete aankoop, maar dat is niet altijd herleidbaar naar de influencer marketingcampagne.

Wanneer jouw product vrij prijzig is, duurt het langer voor het publiek van de influencer over te gaat op actie. De buyer’s journey van een duurder product duurt immers langer. Denk aan je eigen gedrag, jij besluit waarschijnlijk niet direct een computer te kopen wanneer deze wordt aanbevolen door iemand op social media. Wanneer je een computer nodig hebt, omdat de die van jou oud of stuk is, doe je nog eerst het nodige onderzoek voor je er een gaat aanschaffen. De berichten van een influencer hebben een belangrijke rol in de awareness fase van de buyer’s journey. Iemand kan op een later moment kiezen om een product te kopen, omdat ze het op Instagram hebben gezien. In dat geval heeft de campagne wel degelijk zin gehad, ook al zie je niet direct dat het hierdoor komt. Wil je het wel zien? Werk dan met actiecode, dan zie je de directe resultaten van je campagne.

Conclusie

Influencer marketing fouten zitten in een klein hoekje en kunnen je, afhankelijk van met welke influencer je samenwerkt, je een hoop geld kosten. Ontzettend zonde. Doe je research voor je aan de slag gaat en stel realistische doelen.

Succes!

Externe links:
Entrepreneur 
Keyhole 
Neal Schaffer 
Neil Patel 

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *