LinkedIn zit nog steeds in de lift. Het groeit weliswaar minder hard dan Instagram, maar met bijna 5 miljoen gebruikers in Nederland, staat LinkedIn op dit moment op de vijfde plaats van meest gebruikte social media platformen. WhatsApp staat met 12,1 miljoen op de eerste plaats en daarna volgt Facebook. LinkedIn is populair en de influencers op het platform schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe zorgen zij voor zichtbaarheid op het kanaal en is dit iets dat jijzelf ook kunt realiseren?

Alles draait zoals de titel het zegt, om het algoritme. Deze heeft een voorkeur voor berichten met veel interactie. Interactie (ook wel engagement) is een reactie op een bericht, een like of wanneer deze wordt gedeeld. Dit soort berichten hebben veel zichtbaarheid in de tijdlijn van connecties en met een beetje geluk gaat het nog viral. Ik zeg geluk, want als je viral gaat, dan bereikt jouw bericht een groot publiek.

Wanneer jijzelf geen content weet te creëren dat voor interactie zorgt, het netwerk niet hebt dat jouw bericht interessant kan vinden of een klein bereik hebt, dan kan je de hulp in roepen van een LinkedIn influencer, soms wel Linfluencer genoemd.

Lees ook: Hoe werkt influencer marketing op LinkedIn?

Wat is influencer marketing op LinkedIn

Steeds vaak verschijnen er gesponsorde posts in onze LinkedIn tijdlijn. Connecties met een groot netwerk, laten zich door bedrijven betalen om hun merk onder de aandacht te brengen. Deze vorm van adverteren, waarbij zogeheten influencers – mensen met een groot bereik op social media – producten van anderen promoten op hun eigen social media kanaal, heet influencer marketing. Het is een populaire marketingstrategie, omdat je zelf controle hebt over de kosten en je kunt er doelgroepen mee bereiken bij wie het via de reguliere weg niet lukt.

Sander Kuiper sinds ruim een jaar actief als Linfluencer. Klanten huren hem in om hun merk meer zichtbaarheid te geven. “Opdrachtgevers laten mij soms vrij in het schrijven van content,” zegt hij. “Ik schrijf vanuit mijzelf en probeer er een leuk verhaal van te maken, waarvan ik weet dat het mijn volgers aanspreekt.”

Sander Kuiper
Sander Kuiper

Het algoritme van LinkedIn heeft zoals gezegd een voorkeur voor berichten met interactie, oftewel engagement. Dit soort berichten houden gebruikers op het platform en laten anderen zien wat interessant is.

Hoe werkt het algoritme van LinkedIn

Het algoritme van LinkedIn beoordeelt een bericht meteen zodra je het hebt gedeeld. Het kijkt naar het type bericht: gaat het om tekst, een afbeelding, video of link? Vervolgens krijgt het bericht een label: spam, lage kwaliteit of goedgekeurd. Een goedgekeurd bericht wordt bij wijze van test getoond aan een klein groepje mensen. Dit groepje mensen ziet jouw bericht in hun tijdlijn en wanneer zij er interactie mee hebben, dan toont het algoritme jouw bericht aan een grotere groep. Het algoritme denkt dan: dit is een interessant bericht, wellicht vinden anderen dit ook boeiend en zo neemt je zichtbaarheid toe.

Hoe zorg je voor meer zichtbaarheid op LinkedIn

Voor veel zichtbaarheid, moet je content delen dat leidt tot interactie. Hoe doe jij dat? Vraag ik aan Kuiper. “Engagement is ontzettend belangrijk,” bevestigt hij. “Niet iedereen met een groot bereik kan influencer worden. Als je duizenden volgers hebt, maar niemand reageert op je post, dan ben je wat mij betreft het tegenovergestelde van een beïnvloeder.” Hoe zorg je voor meer engagement bij een bericht? “Ik heb daar een netwerk voor dat ik activeer, het algoritme reageert vaak op likes en comments in het eerste half uur en dat is makkelijk te beïnvloeden.”

Het algoritme van LinkedIn is dus beïnvloedbaar. Je kunt een groepje vrienden optrommelen om op je bericht te reageren, maar er zijn ook andere manieren om ervoor te zorgen dat je bericht een groter publiek bereikt. LinkedIn tipt mij bijvoorbeeld regelmatig dat ik iemand in mijn bericht moet taggen voor meer zichtbaarheid. Maar je kunt ook zelf een discussie starten in de comments van je bericht en daarin mensen taggen. Een veel gelezen tip is, dat je moet kijken welk moment van de dag het best is, woensdagochtend schijnt het erg goed te doen.

Zo kreeg mijn bericht meer zichtbaarheid

Iemand taggen in een bericht en mijn netwerk activeren. Hoe moeilijk kan het zijn? Dus ik probeerde het vorige week toen mijn laatste blog live ging. Ik deelde deze op LinkedIn en tagde Sander Kuiper in het bijbehorende bericht. Vervolgens appte ik een paar vrienden en vroeg ze erop te reageren en ook Sander deelde het bericht met zijn connecties. Meestal hebben mijn berichten slechts honderd tot driehonderd views, maar nu wilde ik zien of ik de vijfduizend kon bereiken.

Om elf uur ’s morgens verscheen mijn bericht op LinkedIn en in de drie uur die volgden was ik behoorlijk actief en met succes. Om twee uur ’s middags had mijn bericht 38 likes en 14 comments (vier waren er weliswaar van mij) “1.688 personen bekeken uw bijdrage in de feed,” zei LinkedIn. Vierentwintig uur later waren het er 4.497 en vlak voordat ik dit artikel publiceerde waren het er 4.895.

Mijn bericht was slechts een dag populair op LinkedIn en ik had mijn doel net niet bereikt, maar het werkt wel.

Hoe authentiek is de Linfluencer?

Het meest interessant vond ik de discussie die onder het bericht ontstond. Iemand zei dat veel van die zogenoemde Linfluencers massaal mensen toevoegen. Iets dat ik ook heb ervaren. “Van veel mensen die zich LinkedIn influencer noemen, heb ik ondertussen al meerdere keren een vriendschap verzoek ontvangen,” schreef hij. “Dan heb ik de vraag: hoe authentiek is dan het netwerk en op welke mensen heb je dan invloed?” Hij zette het af tegen een kanaal zoals Instagram, YouTube of Tiktok, waar mensen er zelf voor kiezen mensen iemand te volgen. “Daar is er geen functie waarmee je iemand kan toevoegen als connectie.”

Kuiper kwam naar eigen zeggen zelf ook aan zijn grote bereik door op LinkedIn mensen uit te nodigen als connectie “Dat is het voordeel van LinkedIn,” zegt hij. “Je hebt er zelf invloed op. Ik heb meer dan tienduizend volgers, die heb ik vaak zelf toegevoegd. Dit zijn mensen die op mijn content reageren, dan komt een uitnodiging niet uit de lucht vallen.”

Dus inderdaad, hoe authentiek is het netwerk?

Zo ben je je eigen LinkedIn influencer

Het gaat uiteindelijk om de engagement en dat zegt Kuiper ook in mijn gesprek met hem. Dat maakt de cirkel weer rond. Want ja, iedereen kan zo wel influencer worden op LinkedIn, maar engagement is voor de zichtbaarheid van je bericht wel belangrijk. Volgens de statistieken had mijn bericht de meeste zichtbaarheid bij oud-collega’s die nog steeds werkzaam zijn bij mijn oude werkgever, daarnaast werd het bericht ook veel gezien door mensen met een verkoopfunctie en bedrijfseigenaren. Dit komt overeen met mijn netwerk, het is dus belangrijk dat jouw netwerk op LinkedIn overeenkomt met jouw doelgroep.

Het kost best wat tijd om een bericht veel zichtbaarheid te geven. Daarbij vond ik het soms onoverzichtelijk hoe de reacties gerangschikt werden en zag ik niet meteen welke berichten oud waren en welke nieuw. Ik kan me zo voorstellen dat als je te druk bent of wanneer je dit niet leuk vindt, je dit wil uitbesteden. Je kunt dan werken met een VA die jouw social media voor jou beheert op jouw eigen account, maar je kunt ook kiezen voor een samenwerking met een LinkedIn influencer en gebruik maken van zijn of haar netwerk.

Wanneer je voor het laatste kiest, kies dan wel zorgvuldig de influencer van jouw keuze om te ontdekken of zijn of haar doelgroep overeenkomt met die van jou. Volg de influencer van jouw keuze een tijdje als je twijfelt over de authenticiteit. Vraag desnoods naar referenties, zoals je dat in een ander gesprek zou doen.

Tot slot

Influencer marketing is een krachtige marketingstrategie dat is wel duidelijk. Ik geloof ook in de kracht van LinkedIn en ik denk dat wanneer je de twee samenvoegt, je mooie dingen kunt bereiken. Zolang je met de juiste influencer samenwerkt en investeert in engagement.

Externe links:
Frankwatching 
Influencer Marketinghub 
Newcom 

Afbeeldingen: Unsplash, Sander Kuiper (gemaakt door Kelvin van der Tuin)

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *