Een manier om je online zichtbaarheid op een eenvoudige manier in stand te houden is door regelmatig goede content te delen. Goede content is een belangrijke SEO rankingsfactor en daarom bloggen veel bedrijven en ondernemers. Een blog is nog steeds de populairste contentvorm. Goede blogs laten zien dat je kennis hebt van zaken en kunnen potentiële klanten beïnvloeden bij het nemen van een koopbeslissing. Hoewel dit zeer aanmerkelijke factoren zijn, is dit niet de belangrijkste reden waarom jij zou moeten kiezen voor zakelijk bloggen.

Blogs beïnvloeden het koopproces

Ik zal niet de eerste zijn die zakelijk bloggen promoot. Uit onderzoek blijkt dat een toenemend aantal bedrijven gebruik maakt van online platformen om andere organisaties te onderzoeken. Sommige van hen maken beslissingen over investeringen, puur gebaseerd op digitaal onderzoek. 61 procent van de investeerders en analisten maakt gebruik van blog berichten in de buyer’s journey. Wil je als organisatie overwogen worden als leverancier, dan kan het verstandig zijn je kennis en visie te delen in een goed geschreven stuk content. Niet alleen positioneer je je dan als expert, je kunt prospects op termijn ook overtuigen om gebruik te maken van jouw product of diensten.

Een blog is een online artikel dat een onderwerp behandeld op een toegankelijke toon, terwijl het de structuur van een artikel behoudt. Een blog is de meest populaire vorm van content, omdat het snel te produceren is en op die manier kun je makkelijk inspelen op actuele ontwikkelingen. Tevens zijn ze makkelijk te indexeren door zoekmachines. Ze houden je website actueel en dat heeft weer een positief effect op de wijze waarop deze wordt gerankt. Daarnaast zijn er nog een aantal andere belangrijke redenen om te bloggen:

1. Het geeft jouw bedrijf meer zichtbaarheid

Met name wanneer je jouw berichten promoot via social media. Door kennis te delen, geef je jouw bezoekers een andere reden om jouw website te bezoeken. In dit geval willen ze iets leren.

2. Je presenteert jezelf als autoriteit

Ben je boekhouder? Schrijf dan over jouw ervaringen met klanten of periodieke betalingen. Je kunt de lezer tips geven of do’s en don’ts delen op het gebied van administratie.

3. Het geeft jouw bedrijf een gezicht

Met bloggen kan je een persoonlijke kant van jouw bedrijf laten zien. Het maakt jouw bedrijf menselijk en bezoekers weten waar jij voor staat.

4. Het zorgt voor linkbuilding

Als jouw blogs een constante bron van informatie zijn voor vakgenoten, dan kunnen zij naar deze doorlinken. Daardoor ontstaat linkbuilding en dat is weer goed voor SEO.

5. Je blijft op de hoogte van actuele trends

Het is geen geheim dat ik leer van iedere blog die ik schrijf, want ik doe research voor ieder verhaal dat ik hier deel. Niet alleen deel ik informatie, ik blijf ook op de hoogte van de actuele trends.

Content in ruil voor gegevens

Door te bloggen kun je tegelijk ook aan inbound marketing doen. Hierbij deel je relevante en waardevolle informatie in ruil voor contactgegevens. De mensen die hun gegevens achterlaten, hebben vaak oprecht interesse in wat je te vertellen hebt. De contactinformatie, zoals een e-mailadres of een telefoonnummer, kun je gebruiken om op een later moment een passende aanbieding te doen.

Lees ook: Hoe werkt inbound marketing?

Waarom je zou moeten bloggen?

De belangrijkste reden om zakelijk te bloggen is omdat je het leuk vindt om te doen. Anders houd je het niet vol. Ik vind het leuk om iedere week weer een nieuwe blog te delen. Ik schrijf zelfs voor anderen, zo leuk vind ik schrijven. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Als het iets is waar je een hekel aan hebt of eigenlijk gewoon niet kunt, dan kun je ervoor kiezen om het schrijven van teksten uit te besteden, zeker als je het je kunt veroorloven. Nederland kent voldoende tekstschrijvers die het klusje graag van je overnemen.

Gerelateerd:
Waarom jij zou moeten bloggen

Externe links:
Business2Community
Afbeelding: Getty

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *