Goede content is belangrijker dan ooit. Niet alleen is het een belangrijke SEO-factor, goede content, informeert, inspireert en motiveert (hopelijk). Tevens presenteer je jezelf als een expert in je vakgebied. Wij, het publiek, wensen goede content te zien, ook op social media. Wanneer je dit zelf niet zo goed kunt creëren, dan kun je de hulp inroepen van een influencer. Het delen van content via influencers is een marketingstrategie dat luistert naar de naam confluencer marketing.

Wat is confluencer marketing?

Content marketing is een belangrijke marketingstrategie, wanneer je met boeiende en relevante informatie een publiek aan je wil binden. Influencer marketing is weer ideaal wanneer je veel zichtbaarheid wil creëren voor jouw merk en zelfs een relatie wil aangaan met jouw publiek. Confluencer marketing is te beschrijven als het snijvlak tussen content en influencer marketing. Je creëert pakkende content om jouw doelgroep te beïnvloeden en je werkt met influencers, ook wel content creators, om jouw doelgroep te bereiken.

Je kiest voor confluencer marketing, wanneer content marketing een belangrijke rol speelt in de verkoop van jouw product of dienst en jij jouw doelgroep goed kunt bereiken via influencer marketing.

Goede content op social media

Het delen van goede content is een belangrijk onderdeel van content marketing en dus ook voor confluencer marketing. We willen de beste online ervaring hebben en daar hoort goede content bij. Dat is de reden waarom Google websites die dat bieden, hoog rankt. Op social media is dit niet anders. Berichten met veel interactie, die inspelen op onze behoeftes, krijgen meer zichtbaarheid in de tijdlijn van volgers en connecties. Hoe groter je bereik, hoe zichtbaarder je bent.

Niet iedereen is echter gezegend met duizenden connecties op LinkedIn of tienduizenden volgers op Instagram. Niet iedereen wil dit of heeft tijd, zin of kennis om constant op social media aanwezig te zijn. Wat doe je als dat juist de plek is waar jouw doelgroep actief is? Dan kun je werken met een content creator.

Content creator of influencer?

Content creators onderscheiden zich graag van influencers . Het onderscheid zit hem vooral in de mooie content die zij creëren en content creators worden vaak betrokken bij het creatieve proces. Influencers delen berichten met als doel hun publiek in beweging te brengen, zij maken niet altijd hun eigen content. Hier kan wel een overlap zijn; content creators kunnen influencers zijn, als zij hun publiek weten te beïnvloeden en andersom kan een influencer een content creator zijn, wanneer deze prachtige content maakt. Dit zijn de mensen waarmee je wil samenwerken, wanneer je kiest voor confluencer marketing.

Lees ook: Het verschil tussen een influencer en content creator

Hoe start je met confluencer marketing?

Een confluencer marketingcampagne pak je net zo aan als een influencer marketingcampagne. Je start met het formuleren van je doel en boodschap en kiest vervolgens voor de samenwerking met de content creator die het beste bij jouw merk past. Het liefst werk je met een brand ambassador, die oprecht in jouw merk gelooft en het bij wijze van spreken ook gratis zou promoten. Mensen zien het verschil tussen een advertentie, een persoonlijke aanbeveling en een advertentie verscholen in een persoonlijke aanbeveling. Authenticiteit en geloofwaardigheid is daarom het sleutelwoord.

Wil je starten met een influencer marketingcampagne en zoek je advies of hulp bij het vinden van de juiste influencer? >>>

Je gaat op zoek naar jouw ideale content creator, wanneer jij jouw doel en boodschap helder hebt. Instagram is een populair kanaal voor influencer marketing en daar kun je jouw ideale kandidaat vinden. Volg de content creator van jouw keuze een tijdje, ontdek of jullie een goede match zijn en benader hem of haar voor een samenwerking. Om de authenticiteit en geloofwaardigheid in takt te houden, geef je de content creatie (i.i.g. gedeeltelijk) uit handen. Voor een bericht wordt gedeeld, kijk je of deze past bij jouw waarden.

Een voorbeeld uit de praktijk

Emilie Sobels is de oprichtster van Hashtag Workmode, een all-female coworking spaces, auteur van de Self-Made guide en business influencer, met bijna achttienduizend volgers heeft zij een groot bereik op haar persoonlijke profiel. Zij is een voorbeeld van een ‘confuencer’ die net even wat meer informatie geeft dan een gemiddelde influencer. Net als anderen geeft zij producten weg en deelt ze kortingscodes. Zij gebruikt alleen het maximale aantal tekens dat ze van Instagram krijgt, om haar boodschap te delen. In haar bericht geeft zij achtergrondinformatie van een product, deelt ze haar ervaringen en doet ze een persoonlijke aanbeveling. Ze doet dat in haar eigen woorden en je leest dat haar post niet door een marketing manager is geschreven.

Tot slot

Het delen van goede content is het sleutelwoord voor een succesvolle confluencer marketingcampagne. Het is dus belangrijk dat je kiest voor een samenwerking met iemand die ‘als gegoten zit’. Hierbij moet je je niet teveel vasthouden aan het aantal volgers dat een content creator heeft. Natuurlijk doet bereik er toe, maar authenticiteit is belangrijker. Een samenwerking moet niet uit de lucht komen vallen, maar als vanzelfsprekend voelen.

Micro- en nano-influencers zijn bijvoorbeeld heel goed voor de interactie met je publiek en onderscheiden zich doorgaans juist van de mega-influencers door goede content te creëren. Voor een groter bereik kun je er altijd voor kiezen om met meerdere influencers samen te werken.

Succes!

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 22 april 2020, met als titel: Confluence marketing: een influencer marketingstrategie

Externe links:
Getfluence
Neal Schaffer
Smepals

Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *