Creator, content creator, zelfs brand ambassador. Influencers geven zichzelf allerlei namen. Uit een enquête van de Influencer Agency vorig jaar onder 1700 Amerikaanse influencers op Instagram, blijkt dat 71 procent zich geen influencer noemt. Waar komt die naamsverandering vandaan? Is er wel sprake van een naamsverandering? Is er een verschil tussen een influencer en content creator en zo ja, met wie moet je samenwerken?

Wat doet een content creator?

Content komt, zoals je weet, in verschillende vormen. Een video, afbeelding, podcast en blog zijn een paar voorbeelden van wat content is. Content creators maken content, mooie content dat van zeer goede kwaliteit is. Ze zijn betrokken bij het creatieve proces, of het nu gaat om het schrijven van een stuk tekst ofhet maken van een video. Zij produceren de content en delen het vervolgens met het publiek op social media.

Influencers op hun beurt delen berichten met als doel hun publiek in beweging te brengen. Ze zorgen voor naamsbekendheid en creëren betrokkenheid bij de doelgroep. Influencers hebben invloed op het gedrag van hun volgers, dat maakt hen interessant om mee te samenwerken.

Lees ook: Het doel van influencer marketing

Dat is het verschil tussen een content creator en een influencer. Maar is een influencer ook een content creator of andersom? Ja, dat kan. Wanneer een content creator een aardig tot groot publiek heeft en deze kan beïnvloeden, dan kan een content creator een influencer zijn. Een influencer kan ook een content creator zijn, wanneer deze fantastisch mooie content creëert.

Verschillend gebruik van de term

Maar in de praktijk worden de termen door elkaar gebruikt, ook in Nederland. Dan zijn de influencers niet de content creators op de manier zoals hierboven omschreven staat. Het woord creator klinkt alleen creatiever dan influencer. Om dat woord hangt toch een negatievere lading. Er zijn immers mensen die influencers zien als selfie makende wannabe celebrities die er een onrealistische levensstijl op na houden en vooral pluggen voor gratis spullen.

Wanneer je als serieuze influencer aan de slag gaat en je daarvan wilt distantiëren, dan begrijp ik dat je opzoek gaat naar een andere term voor jouw werkzaamheden. Daarnaast wordt de verwarring veroorzaakt, omdat content creator verschillend wordt gebruikt. YouTube bijvoorbeeld gebruikt de definitie ‘creator’ waar anderen het woord influencer zouden gebruiken. Instagram maakt geen onderscheid tussen influencers en creators. Dus ach, wat maakt het uit?

Met wie moet je werken?

Nou ja, niet veel. Maar wanneer je als ondernemer aan de slag wilt met een echte content creator en vervolgens in gesprek raakt met een influencer. Dan kan het behoorlijk misleidend zijn. Want het verschil tussen een influencer en een content creator is, is dat de samenwerking met de laatste zich niet hoeft te beperken tot social media. Content kan immers gecreëerd worden voor een website, e-mail en offline kanalen zoals schermen op kantoor, brochures, advertenties en meer.

Wil je starten met een influencer marketingcampagne en zoek je advies of hulp bij het vinden van de juiste influencer? >>>

Je kiest voor een samenwerking met influencers om via hen in contact te komen met je publiek, om hun aandacht te pakken en om uiteindelijk een relatie met hen aan te gaan. Je werkt met influencers om meer naamsbekendheid te krijgen en om meer te verkopen.

Tot slot

Zoals gezegd kunnen influencers content creators zijn, maar de twee beroepen zijn niet hetzelfde. Ben je toch specifiek op zoek naar een influencer of een content creator? Stel dan vragen, lees de bio op Instagram of bezoek zijn of haar website.

Wanneer je toch allebei wil, kun je natuurlijk kijken of je met een content creator en een influencer samen een mooie campagne kunt opzetten. Of je zoekt naar de content creator met invloed of een influencer die fantastisch mooie content kan maken en dat in jouw branche.

Externe links:
Adformatie
Aspire
Emarketer
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *