Influencer marketing op LinkedIn, je ziet het steeds vaker. Mensen met veel connecties op het zakelijke social media kanaal, promoten producten of diensten van anderen tegen betaling. Het voelt een beetje ongepast. We willen er toch ook geen privéfoto’s zien van onze connecties? Hoe zit het dan met advertenties? Het antwoord op die vraag moet ik je schuldig blijven, maar we kunnen zeker spreken van een trend, en een die voorlopig blijft bestaan. Dus de vraag is nu: wat is influencer marketing op LinkedIn precies en is deze vorm van marketing iets voor jou?

De meeste mensen zijn actief op LinkedIn omdat ze opzoek zijn naar een baan of ze willen zichzelf of hun bedrijf promoten. Anderen gebruiken het platform om contact te leggen met mensen die weer op zoek zijn naar werk. Het is echt een B2B-platform waar professionals in verschillende vakgebieden het gesprek aangaan met vakgenoten. Juist omdat die B2B-georienteede doelgroep op LinkedIn actief is, biedt dit platform veel kansen voor influencer marketing.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een reclamevorm waarbij influencers producten of diensten van merken promoten op hun eigen social media kanaal. Influencers zijn mensen met een groot bereik op social media. Het zijn internationale, nationale en zelfs lokale celebrities die vaak actief zijn als blogger of vlogger. Wat ze gemeen hebben is dat ze invloed hebben op het gedrag van hun volgers en daarom willen bedrijven met ze samenwerken.

Wanneer gebruik je influencer marketing?

Op LinkedIn wordt veel B2B informatie uitgewisseld. In mijn tijdlijn zie ik bijvoorbeeld regelmatig content waarin vacatures worden gedeeld, verslag wordt gedaan van evenementen en kennis wordt geëtaleerd. Zo nu en dan zie ik berichten die viral gaan, dit zijn posts met veel interactie en dus veel zichtbaarheid.

Wat doe je als je als bedrijf wanneer je dit ambieert, maar geen groot bereik hebt? Dan roep je de hulp in van iemand die dat wel heeft en content kan schrijven die de aandacht van zijn of haar publiek grijpt. De persoon die dat voor jou kan doen, is een influencer. Via een influencer kun jij met jouw vacature, event, product of dienst een grotere doelgroep bereiken.

Sander Kuiper is zo’n influencer op LinkedIn, met meer dan tienduizend volgers laat hij zich sinds een jaar door merken betalen om producten of diensten onder de aandacht te brengen bij zijn volgers. “Klanten kiezen doorgaans voor mij wanneer zij hun netwerk willen vergroten of wanneer een andere manier van adverteren te duur is geworden. Bedrijven bieden tegen elkaar op voor een goede positie op Google en de advertenties zijn vaak statisch. Met influencer marketing kun je echt een verhaal vertellen en een nieuw netwerk bereiken. Het werkt bijna als een warme aanbeveling.”

Sander Kuiper

Waarom influencer marketing op LinkedIn?

Met influencer marketing bereik je doorgaans een doelgroep die je via de traditionele weg niet kan bereiken. De traditionele weg is in dit geval de televisie, krant of radio. Steeds meer mensen brengen hun tijd online door en mijden reclames. Daarom is influencer marketing een miljarden business geworden op Instagram. Vandaag de dag zien steeds meer bedrijven het voordeel van influencer marketing op LinkedIn, want niet alleen bereik je dus een ander publiek, je hebt ook controle over de kosten.

Stel je hebt al een tijdje een vacature openstaan, waar je de juiste kandidaat niet voor kunt vinden. Dan kan je deze plaatsen op allerlei vacaturewebsites waar werkzoekenden actief zijn, maar je kunt daarnaast ook de latente kandidaat bereiken via een influencer op LinkedIn. De influencer van jouw keuze deelt jouw vacature met zijn connecties en daar kan de ideale kandidaat tussen zitten. Dat kan iemand zijn die eigenlijk prima zit op zijn huidige functie, maar toch geprikkeld wordt door de vacature die hij op zijn tijdlijn ziet.

Hoe vind je de juiste LinkedIn influencer?

LinkedIn influencers onderscheiden zich doorgaans van de gemiddelde influencer op Instagram, met hun kennis. Ze zijn expert in een bepaald vakgebied en etaleren deze op het platform. Veel mensen volgen hen vanwege deze kennis. Dit zie je ook wel op Instagram, maar net iets meer op LinkedIn, omdat LinkedIn meer een b2b focus heeft.

Net als op Instagram, kun je de influencer van jouw keuze gewoon een tijdje volgen. Je vindt de influencer via zoekwoorden of -termen. Deze typ je simpelweg in het zoekveld links boven in je LinkedIn pagina en je krijgt een aantal resultaten, waaronder mensen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord. Je kunt ook in groepen zoeken naar actieve leden met boeiende content en een groot bereik. Tevens kun je via hashtags influencers vinden.

Connect vervolgens met hem of haar en kijk naar het bereik, expertise en in welke niche hij of zij actief is. Kijk hoe actief hij of zij is op het platform, wat voor berichten deelt hij en past de influencer bij jou en komen jullie waarden overeen? Wat vind je van de interactie en zie je een match? Wanneer de antwoorden op deze vragen positief zijn en je ziet een match, dan benader je zo’n influencer. Wanneer je dat doet, vraag hem of haar naar zijn connecties, zodat je ook zeker weet dat dit overeenkomt met jouw doelgroep.

KPI’s influencer marketing op LinkedIn

De meest voorkomende kpi’s voor influencer marketing zijn meer naamsbekendheid, een groei in volgers of meer verkopen. Net als bij Instagram, moet je realistische verwachtingen hebben bij een campagne. Verwacht niet direct gouden bergen, want de kans is klein dat je met één bericht veel verkoopt. Kuiper: “Bedrijven die met mij samenwerken willen voornamelijk meer naamsbekendheid of hun netwerk vergroten. Het succes van een campagne meten we aan het aantal aanvragen, opdrachten of toename van volgers. Het is niet altijd een succes, er zijn partijen geweest die teleurgesteld zijn omdat het ze weinig heeft opgeleverd. Maar er zijn ook opdrachtgevers die zo tevreden zijn, dat ze ervan overtuigd zijn dat dit de beste vorm van marketing is.”

De toekomst van influencer marketing

Influencer marketing is één marketingstrategie, die naar mijn mening onderdeel is van een grotere strategie, waarmee je meerdere kanalen op verschillende manieren bewerkt. Wel kan er een verschuiving van focus tussen de kanalen plaats vinden, vooral als je merkt dat andere strategieën zoals het plaatsen van advertenties onvoldoende oplevert of te kostbaar wordt. Onthoud dat niet iedereen even actief is op social media en jij met influencer marketing niet iedereen bereikt. Daarom blijven andere strategieën zoals e-mail marketing, content marketing en SEO belangrijk als je een groot publiek wil bereiken.

Kuiper ziet wel een mooie toekomst voor influencers op LinkedIn. “Ik zie de markt groeien, B2B influencer marketing zit in de lift. Je ziet het aantal influencers op LinkedIn ook stijgen, dus wat werkt voor Instagram, werkt ook voor LinkedIn, maar dan met diensten.”

Conclusie

Influencer marketing op LinkedIn is een marketingtrend en hij zal voorlopig niet verdwijnen. Of we het nu gepast vinden of niet, het publiek en hun gedrag zal bepalen of deze vorm van adverteren op LinkedIn blijft. Want eerlijk is eerlijk: LinkedIn is een mooie plek waar B2B bedrijven en potentiële klanten elkaar kunnen ontmoeten en wanneer jijzelf geen groot bereik hebt of moeite hebt om jouw kennis in woorden uit te drukken, op een manier dat dit tot interactie leidt. Dan kan in dat geval een samenwerking met een influencer uitkomst bieden, zodat jij op termijn kunt groeien met je bedrijf.

Volgende week leg ik in een nieuw bericht uit hoe je met jouw content een groot publiek kunt bereiken op LinkedIn en misschien zelf je eigen influencer kunt worden. Tot dan!

Externe links:
Frankwatching 
Influencer Marketinghub 
Newcom 

Afbeeldingen: Unsplash, Sander Kuiper (gemaakt door Kelvin van der Tuin)

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *