Influencer marketing gaat nergens heen, dat is inmiddels wel duidelijk. Maar het verandert wel. Influencers worden content creators of brand ambassadors. Deze brand ambassadors willen zich onderscheiden van de selfie makende wannabee celebrities door berichten te delen met inhoud.  De toekomst van influencer marketing gaat om een partnerschap, waarbij influencers optreden als ambassadeur van een merk. Maar hoe ziet dat er in de praktijk dan uit?

Lees ook: Het verschil tussen een influencer en content creator

Priyanka Dayal, een content marketing manager bij Centour Media een Brits marketing bureau, observeert al een enige tijd influencer marketing en hoe het verschilt met traditionele marketing. Zij zegt, en dit vond ik vrij sterk, dat de consument het verschil ziet tussen een advertentie, een persoonlijke aanbeveling en een advertentie verscholen onder een persoonlijke aanbeveling. Volgens haar is authenticiteit en geloofwaardigheid het sleutelwoord, wil influencer marketing blijven bestaan. Daarom zijn brand ambassadors zo belangrijk wil je een succesvolle en geloofwaardige campagne opzetten.

Wat zijn brand ambassadors?

Brand ambassadors zijn zoals het woord als zegt: ambassadeurs van een merk. In dit geval zijn het mensen, oftewel influencers, die op social media een merk vertegenwoordigen en promoten. Wanneer een influencer als een ambassadeur optreedt, dan kiezen ze voor een lange termijn samenwerking. Soms vermelden ze zelfs in de bio van hun Instagram profiel voor welke merk(en) zij een brand ambassador zijn. Ze zijn betrokken en denken mee over de vormgeving van een campagne en hoe een product wordt aangeprezen. In plaats van een enkel berichtje te delen, besteden ze vaak meerdere berichten aan het promoten van een merk.

Waarom brand ambassadors?

Om een boodschap te onthouden, moet je hem vaker zien of horen. Daarom zie je heel vaak dezelfde reclame langs komen op tv en zie je een advertentie in meerdere bushokjes staan. Herhaling werkt. Ook op social media. Daarom moet je niet kiezen voor slechts een gesponsord bericht, maar meerdere. Want dan heb je succes met influencer marketing, ongeacht wat jouw doel ook is.

In tegenstelling tot de televisie, kunnen mensen (oftewel de ontvangers van een boodschap) terug praten op social media en dat doen ze door te reageren op een bericht. We hebben in het verleden vaak gezien, dat wanneer influencers een product of dienst promoten die niet bij hun past, dat een ontzettende weerslag heeft. Het is dus belangrijk om echt iemand te vinden die bij jouw merk past, die jouw product ook gratis zou aanbevelen. Die er oprecht in gelooft. Want die kan dit beter uitdragen aan zijn of haar volgers en dan is de kans ook groot dat die volgers ook de gewenste actie ondernemen.

Lees ook: De toekomst van influencer marketing

Voorbeelden van brand ambassadors

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van influencers die brand ambassador zijn. Instagrammers in meer dan één bericht aandacht besteden aan een merk:

Chantal bijvoorbeeld. Zij blogt regelmatig en ze is onlangs moeder geworden van een tweeling. Met ruim vijfduizend volgers is zij een micro-influencer op het gebied van ouderschap en kinderen. Regelmatig promoot zij producten van verzorgingsproducten en kledingmerken. Wanneer ze dat doet, vertelt ze wat ze er fijn aan vindt. Dit leidt tot gesprekken met volgers, die vaak ook moeder zijn, onder haar berichten.

Een ander voorbeeld is Margo. Zij heeft ook meer dan vijfduizend volgers en is naar eigen zeggen een curvy outfitblogger en sinds kort in verwachting van haar eerste kindje. Haar Instagram account staat in het teken van body positivity, een boodschap die haar volgers aanspreekt. Ze heeft samenwerkingen met diverse kledingmerken, waaronder Miss Etam.

Brand ambassadors zijn de toekomst van influencer marketing. Of het nu gaat om mega-, macro-, micro- of nano-influencers.

Wat denk jij?

Externe links:
Join

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *