TikTok is momenteel het snelst groeiende social media platform wereldwijd. Het is enorm populair en de TikTok influencers schieten als paddenstoelen uit de grond. Marketeers en ondernemers hebben ontzettend veel interesse in dit kanaal en dus reist bij sommige van hen de vraag: moet ik investeren in influencer marketing op TikTok? In dit artikel geef ik je het antwoord op die vraag.

Wat is TikTok?

TikTok is een platform dat volledig in het teken staat van het delen van video’s. Met de app kun je korte video’s maken met je mobiele telefoon, eigenlijk net zoals op Instagram. De video’s op TikTok zijn vaak echter luchtig van aard en hebben als doel een glimlach op je gezicht te toveren, zoals het platform dat zelf graag ziet. De meest populaire filmpjes bevatten sketches, mode- en beautytips, koken en de video’s waarin diverse sporten worden uitgeoefend.

Het groeit enorm in de populariteit. Volgens Statista had TikTok in april dit jaar 36,7 miljoen actieve gebruikers, die dagelijks gebruik maken van het platform en is de app inmiddels al meer dan 1,5 miljard keer gedownload. Geen wonder dat marketeers het platform in hun voordeel willen gebruiken.

Wie maakt er gebruik van TikTok?

Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2012) is de groep die vooral heel actief is op het platform. Jongeren keren Facebook al een enige tijd massaal de rug toe en zij verliezen ook hun interesse in Instagram. Dat blijkt uit het onderzoek van Newcom Research & Consultancy naar het social media gebruik van Nederlanders eerder dat jaar. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat mensen ouder dan twintig jaar minder geïnteresseerd zijn in TikTok. Deze openen liever de Instagram app.

Lees ook: Ondernemen op social media doe je zo

Mijn nichtje van acht jaar is dol op TikTok, het liefst kijkt ze urenlang naar de verschillende filmpjes op de telefoon van een van haar ouders. De mensen die ze daarop ziet, zijn net zo populair als Carlo en Irene in mijn tijd. Haar verjaardagsfeestje afgelopen zomer stond volledig in het teken van social media platform, samen met haar vriendinnetjes maakte zij filmpjes die ze later terugkeken. Iets dat de kinderen (van zeven en tien jaar) van een vriendin van mij ook doen.

Influencer marketing op TikTok

TikTok is dus enorm populair en sommige TikTokkers hebben zelfs miljoenen volgers die met regelmaat hun filmpjes bekijken. Sommige van die filmpjes gaan zelfs viral of worden op televisie getoond. Deze populaire TikTokkers zijn vaak influencers en worden net als de influencers op Instagram en Youtube ingezet om producten of diensten van derden te promoten op hun eigen kanaal. Hoe groter het bereik van de influencer, hoe meer zichtbaarheid een product heeft en hoe duurder de samenwerking.

Lees ook: Wat is influencer marketing?

Moet jij samenwerken met TikTok influencers?

Nu is vraag: moet jij samenwerken met influencers op TikTok? Dat hangt van jouw doelgroep af. Wanneer je je richt op tieners die nog op de middelbare school zitten, dan is het antwoord ‘ja’. TikTok kan dan inderdaad een mooi kanaal zijn om die doelgroep op te bereiken. Maar wanneer jij je richt op volwassenen, dan is het antwoord ‘nee’, want deze zijn voor alsnog in zeer kleine getallen aanwezig.

Reclame maak je op platformen waar je doelgroep is. Zo is het altijd al geweest. Je ziet geen advertenties voor maandverband in mannenbladen. Net zoals je ’s avonds na tien uur geen reclame ziet voor Paw Patrol speelgoed, de gebruikers daarvan liggen doorgaans te slapen. Op social media is dat niet anders, je maakt reclame op plekken waar jouw doelgroep is en wanneer zij niet op TikTok zitten, dan maak je daar ook geen reclame voor jouw producten.

Conclusie

TikTok is hot onder een minderjarige doelgroep. Althans op dit moment, dat kan nog veranderen en wanneer er meer volwassenen gebruik maken van platform, dan kun je daar adverteren al dan niet met behulp via een influencer. Tot dan zou ik het lekker houden bij Instagram, YouTube of LinkedIn.

Externe links:
Adformatie
Business2Community
Business2Community
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

1 Comment

  1. Ik denk dat een samenwerking met een influencer zeker werkt! Wanneer je creatief bent zijn veel markten aan te spreken.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *