Hoewel influencer marketing in het buitenland nog steeds een zeer populaire marketingstrategie is, beginnen Nederlandse marketeers toch te twijfelen aan het effect. Een onderzoek van DVJ Insights in opdracht van Adformatie laat zien dat zij sceptisch zijn. 30 procent zegt geen enkel merkeffect te zien, versus 14 procent vorig jaar. In de Verenigde Staten is men echter nog steeds enthousiast en stijgen de marketingbudgetten. Toch zien ze daar in dat influencer marketing om een aangepaste strategie vraagt. Eentje die toepasbaar is op de Nederlandse markt. Wat dit jaar wel werkt, som ik op in een lijstje genaamd: “influencer marketing trends voor 2020,” om jou zo goed mogelijk op weg te helpen.

Bij influencer marketing promoten zogenoemde influencers producten of diensten aan hun volgers op social media, met name op Instagram. Deze influencers hebben vaak een groot publiek en zijn soms lokale of wereldwijde celebrities. In de mode en beauty industrie wordt er het meest gebruik gemaakt van influencers, maar eigenlijk is de marketingstrategie doorgesijpeld naar verschillende branches.

Social media ontwikkelingen die effect hebben

Zoals ik in het begin schreef zijn de Nederlandse marketeers niet allemaal overtuigd van het effect van influencer marketing en zij zijn niet de enige die zich hierover negatief uitlaten. Uit een onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat 86 procent van de internetgebruikers geen vertrouwen zegt te hebben in influencers en moe wordt van de vele gesponsorde berichten in hun feed. Het publiek is zich er meer van bewust dat influencers worden betaald om producten en diensten van merken te promoten en dat tast de geloofswaarheid aan. Eind 2018 schreef ik nog dat promotionele berichten nog prima waren, zolang de influencer oprecht is, maar het tij lijkt kennelijk te keren. Hoewel daar wel een kanttekening aan zit.

Lees ook: Hashtag ad is prima, zolang de influencer oprecht is

De social media ontwikkelingen van het afgelopen jaar, hebben een flink effect gehad op influencer marketing. In april experimenteerde Facebook in een aantal landen met het verbergen van likes op Instagram en sinds het afgelopen najaar weten we hier in Nederland niet ook meer hoeveel likes een ander krijgt. Dit lijkt een negatief effect op de engagement te hebben, want die neemt af en op termijn daardoor ook het tarief van influencers.

De geschiedenis van influencer marketing

Voor ik naar de trends kijk van influencer marketing voor 2020, wil ik even terugblikken. De afgelopen jaren werd er steeds meer samengewerkt met influencers en merken zijn groot geworden dankzij deze manier van adverteren. Hoewel influencer marketing als nieuw wordt beschouwd, bestaat deze vorm van reclame maken sinds de vorige eeuw. Denk bijvoorbeeld aan popartiesten die zich verbinden aan een merk en daarvoor reclame maakten op de radio, televisie en in de magazines. Het verschil met het heden is dat er nu gebruik wordt van de eigen platformen van zo’n celebrity zoals Instagram of YouTube. Tevens hoef je geen internationale ster te zijn om goed te verdienen aan influencer marketing. Internetsterren verdienen er ook goed geld mee, denk bijvoorbeeld aan Nikki de Jager van Nikkitutorials.

Wil je starten met een influencer marketingcampagne en zoek je advies of hulp bij het vinden van de juiste influencer? >>>

Hoewel influencer marketing de afgelopen jaren een succesvolle strategie bleek, waren er ook de nodige uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan fake followers en influencer fraude. Iets dat al een probleem was en voor een kentering in de business zorgt zijn onoprechte influencers. Mensen die zeggen veel volgers op social media te hebben en van alles gratis willen hebben om die reden. Zij zullen niet lang meer een speelveld hebben.

Wat werkt dan wel? De marketingstrategie is als je het mij vraagt echter niet dood. Wel gaat het een verandering door en de volgende influencer marketing trends zullen voor 2020 bepalend zijn:

1. Content

Nu de likes verborgen zijn voor volgers, speelt content een steeds belangrijker rol bij influencer marketing. Social media werd al vaak gebruikt als middel waarop bloggers en ondernemers content kunnen promoten, maar nu de engagement afneemt richten bedrijven en ook influencers zich meer op het creëren van een relatie met hun volgers en dat doen ze door waardevolle content te delen, waarmee ze het gesprek met hun publiek kunnen aangaan. De combinatie van content en influencer marketing wordt weleens confluence marketing genoemd.

2. Micro influencers

Steeds meer bedrijven komen tot de conclusie dat een samenwerking met een micro influencer beter past bij hun bedrijf, in plaats van een mega influencer, die soms nog wel eens onoprecht uit de hoek kan komen. Populair zijn en het hebben van veel volgers is niet meer genoeg, je moet ook echt wat te vertellen hebben en dan moet je toch vaker bij micro influencers zijn. Zij hebben soms al een bepaalde volging die past bij de doelgroep van een onderneming, kennen hun doelgroep beter en kunnen vaak passende content creëren. Een micro influencer wordt vaak als veel oprechter gezien en hun publiek is meer geneigd iets van hen aan te nemen.

3. Influencers als ambassadeur

Niet alleen gaan merken relaties aan met influencers die kennis hebben van bepaalde onderwerpen. Ze kiezen ook steeds voor lange termijn relaties met influencers die optreden als ambassadeur voor een merk. Deze influencers plaatsen niet alleen een eenvoudig berichtje, ze denken echt mee over hoe een product wordt aangeprezen en besteden vaak meerdere berichten aan het promoten van een merk.

Lees ook: De toekomst van influencer marketing

4. TikTok

Waar ik het afgelopen jaar veel over gehoord heb, maar niks aan gedaan heb (behalve het downloaden van de app) is TikTok. TikTok gaat om het delen van grappige korte filmpjes en de social media app is met name populair is bij jongeren. Wereldwijd maken er 500 miljoen actief gebruik van. De reden waarom TikTok populair is, is omdat mensen leuke en hapklare content willen zien en dat is precies dat TikTok biedt. Wanneer jij je op jonge mensen richt, is TikTok absoluut de moeite waard. Daarom weten steeds meer influencers de weg ernaar te vinden.

Tot slot

De conclusie die je kunt trekken is dat influencer marketing in 2020 gaat om het opbouwen van een relatie met je publiek. Het middel dat je hiervoor gebruikt is goede content en micro influencers leveren deze. Zij treden op als ambassadeur van je merk en denken mee over welke strategie het beste daarbij past. En als jouw publiek onder de vierentwintig is, dan kan TikTok een belangrijke rol daarbij spelen.

Je weet wat je moet doen aan de slag dus!

Externe links:
CEO World
Forbes
Frankwatching
Influencer marketing hub
Later
Reputatiefabriek
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *