Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving en als ondernemer kun je daar vele voordelen uit halen. Genoeg bedrijven die er ontzettend succesvol mee zijn geworden. Geen wonder dat veel ondernemers hier serieus aandacht aan besteden en dat vacaturesites vol staan met functies zoals social media manager. Social media is echter constant in ontwikkeling en daarom doet Newcom Research & Consultancy jaarlijks onderzoek naar het social media gebruik van Nederlanders. Vorige week werden de laatste onderzoeksresultaten gepubliceerd en daaruit blijkt dat we met z’n allen meer gebruik zijn gaan maken van de verschillende platformen. Hoewel Facebook nog steeds op de tweede plaats staat als populairste, keert een groep mensen het platform massaal de rug toe en maakt TikTok een opmars. Wat betekenen deze ontwikkelingen en hoe kun jij in 2020 het beste ondernemen op social media?

Newcom onderzoek

Voor de tiende jaar op rij heeft Newcom onderzoek in Nederland gedaan naar het gebruik van social media. Met dit onderzoek is het onderzoeksbedrijf met name opzoek naar de trends en zijn ze nieuwsgierig naar het gedrag van mensen. De respons rate was met zo’n zevenduizend naar eigen zeggen indrukwekkend. De belangrijkste resultaten zet ik hieronder op een rijtje.

  • We zijn met z’n allen meer gebruik gaan maken van social media
  • Het geringe vertrouwen zorgt er niet voor dat we afscheid nemen van social media
  • De groei van Instagram vlakt af, met name onder de doelgroep 15-19 jaar
  • TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700 duizend gebruikers van 15 jaar en ouder, maar ook door gebruikers van 6 tot met 14 jaar

Uit het onderzoek blijkt tevens dat we gemiddeld 98 minuten per dag op social media zitten. Met name jongeren van 15 tot 19 jaar brengen de meeste tijd door op het platform. Gebruikers tussen de 20 en 39 jaar oud zitten zo’n 114 minuten per dag op social media. Een vrouwen (102 minuten) brengen er meer tijd door dan mannen (95 minuten).

Hoewel er significante verschillen in gedrag zijn, is het meest afwijkende gedrag te zien in de leeftijdscategorie 15 tot 19 jaar. Wanneer jij je met jouw producten of diensten richt op jongeren, dan vraagt jouw social media marketingstrategie om een update. Richt jij je, net als ik, op de volwassen doelgroep van 20 tot 64 jaar, dan kun je min of meer gewoon verder gaan met je strategie.

Jongeren gaan massaal voor TikTok

Zoals gezegd is het meest afwijkende gedrag waarneembaar is onder de jongere doelgroep. Zij zijn minder gebruik gaan maken van Facebook (88% in 2016 vs. 51% in 2020) en maken veel meer gebruik van Instagram (ongeveer 80 procent), dan de andere doelgroepen. In de leeftijdscategorie 20 tot 39 jaar maakt nog geen 60 procent gebruik van Instagram en iets meer dan 30 procent in de leeftijdscategorie 40 tot 64 jaar. Het is dus niet gek dat het Instagram gebruik onder de jongere doelgroep afvlakt. TikTok blijkt met zo’n 700 duizend gebruikers met name populair onder de 15 tot 19-jarigen. De interesse van respondenten ouder dan 20 in TikTok is aanzienlijk minder.

Afbeelding: Newcom

Wanneer je met je diensten richt op de volwassen doelgroep, dan kun je (zoals gezegd) jouw strategie dus rustig voortzetten, want het gedrag van deze doelgroep is weinig tot niet veranderd. Zo kun je zien dat het gebruik van Facebook gelijk is gebleven en dat Instagram licht groeit.

Afbeelding: Newcom

Social media trends

Toch kan het geen kwaad om op de hoogte te zijn over de ontwikkelingen op het gebied van social media, want algoritmes veranderen continu en dus ook de manier waarop we social media gebruiken. Zo is sinds het afgelopen najaar het aantal likes op Instagram verborgen. Je kunt dus niet meer zien hoeveel mensen een bericht leuk vinden. Volgende week bespreek ik in een nieuwe blog welk effect dat kan hebben op jouw strategie. Wat de social media trends voor 2020 zijn, lees je hieronder in een kort overzicht.

Lees ook: 8 tips voor het promoten van je bedrijf

1. Video, video, video

Experts roepen het al jaren en marketeers hebben er wel wat geld voor over; video. We willen niet lezen, we willen content consumeren dat makkelijk te verwerken is en dat gaat meestal via een filmpje. Social media netwerken geven ook de voorkeur aan video content in de tijdlijn en daarom zie het veel op de verschillende platformen. En dat hoeft echt niet met een professionele camera, een telefoon is ook al goed.

2. Social selling

Social shopping wordt alleen maar groter. Hierbij hoeven social media gebruikers het platform niet te verlaten om een aankoop te doen. Naar verwachting groeit deze trend dit jaar alleen maar meer. Dus wanneer je iets online te verkopen hebt, dan kun je dit in je voordeel gebruiken.

3. Social media groepen

Op Facebook worden er misschien wel minder vakantiekiekjes gedeeld dan vijf jaar geleden, maar het is nog steeds een kanaal dat intensief wordt gebruikt. Mensen gaan met name het gesprek met elkaar aan in besloten groepen. Door zelf actief te zijn in zo’n groep (of beter gezegd, een eigen Facebook groep te hebben) kun je een nog betere connectie met je doelgroep aangaan. Niet alleen weet je wat er bij hen leeft (waarop je weer kunt inspelen met je diensten of product), je kunt hen ook in contact brengen met gelijkgestemden.

4. Connectie maken

Wat ik op Instagram met name zie, is dat ondernemers ook het gesprek met elkaar aangaan. Ze laten het achterste van hun tong laten zien in de berichten die ze plaatsen en de stories die ze delen. Ze laten zien dat hun onderneming gerund wordt door een mens en ze zoeken het gesprek op met hun ideale klant. Wat je ziet is dat potentiële klanten iemand zien die op hen lijkt, die net zo is zoals hen en daarmee willen ze graag een zakelijke relatie aangaan.

Wil je weten hoe je in 2020 het beste social kunt ondernemen, dan moet je het volgende onthouden: ga een relatie aan met je doelgroep en bouw vertrouwen op. Zoals je ziet aan de onderzoeksresultaten van Newcom verandert social media minder hard dan iedereen denkt. Natuurlijk verandert de populariteit van de verschillende kanalen. Maar feit blijft dat dit met name onder de jongere doelgroep is. Volwassen zijn gewoon wat minder grillig.

Zoals gezegd sta ik volgende week stil bij het verdwijnen van de likes op Instagram. Dan vertel ik ook meteen welke metrics er dan wel toe doen.

Externe links:
Entrepreneur
Newcom

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *