Het delen van goede content, gebruiksvriendelijke pagina’s. Google verandert continu zijn algoritme dat invloed op de wijze waarop de zoekresultaten worden gerankt. Ondernemers en marketeers moeten dus continu op de hoogte zijn van deze aanpassingen, wanneer ze de hoogste positie in de zoekresultaten wensen (te behouden). We zijn nu halverwege 2020, het is weer tijd voor een update. Wat zijn op dit moment de belangrijkste rankingsfactoren voor SEO?

Waarom SEO

Wist je dat meer dan 90 procent van de online ervaringen begint met een zoekmachine? En dat meer dan 75 procent van de zoekmachinegebruikers niet verder kijkt dan de eerste pagina van zoekresultaten? Het is dus waardevol dat je en energie steekt in SEO, als je wilt dat potentiële klanten jou vinden.

SEO staat voor Search Engine optimalisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het omvat alle activiteiten die nodig zijn om ervoor te zorgen dat je website hoog rankt in de zoekresultaten van zoekmachines. Omdat Google de grootste en bekendste zoekmachine is, hebben we het over het gemak in deze blog over Google. Hoe hoger je ranking op Google, hoe meer zichtbaarheid en verkeer je hebt. En hoe meer je dus uiteindelijk kunt verkopen.

Missie van Google

Google wil de zoekmachinegebruiker de beste ervaring te geven. Google: ‘Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.’ Dit bepaalt het algoritme van Google en de wijze waarop zij content ranken. Content die Google toont in de zoekresultaten, is content dat zo goed mogelijk antwoord geeft op de zoekvraag van de gebruiker.

Nu is het zo dat Google het algoritme regelmatig aanpast. Vaak zijn dit kleine veranderingen, maar sommige zijn groot. Het doel van deze veranderingen is om de missie zo goed mogelijk na te leven. De meest recente aanpassing in het algoritme heet BERT.

Algoritme BERT

BERT werd een klein jaar geleden geïntroduceerd en is de grootste update in het algoritme sinds vijf jaar. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en kijkt naar de natuurlijke taal en de intentie van een zoekopdracht. Het kan dus beter begrijpen wat de zoekmachine bedoelt met zijn zoekopdracht en geeft op basis daarvan de zoekresultaten weer. BERT zorgt ervoor dat het delen van goede content nog belangrijker wordt, want je hoeft voor BERT je content niet te optimaliseren voor zoekmachines. Althans, tot zekere hoogte.

Het gevolg van BERT is dat je echt goede content moet delen. Want goede content verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar het wordt ook vaker gedeeld met anderen op social media, via de e-mail of op andere websites. En dat heeft weer een positief effect op de ranking.

Lees ook: Deze SEO trends zijn in 2020 nog steeds belangrijk

Page Experience

Volgend jaar komt Google met een nieuw algoritme, genaamd Page Experience. Het is ongebruikelijk dat Google aanpassingen in het algoritme aankondigt, maar in verband met het coronavirus heeft Google besloten ons erop voor te bereiden. Naar verwachting wordt het algoritme in de loop van volgend jaar uitgerold.

Page Experience kijkt of een website gebruiksvriendelijk is en of er geen irritante ervaringen zijn zoals hinderlijke pop-ups. Wanneer Google denkt dat een webpagina gebruikers een slechte ervaring zal geven, dan wordt deze gestraft met een lagere ranking. Concreet gezegd kijkt Google of:

  • Een pagina snel laadt
  • Deze mobielvriendelijk is
  • Er opdringerige advertenties zijn
  • Content verspringt wanneer een pagina laadt
  • Het loopt op HTTPS

Rankingsfactoren die je niet mag vergeten

Er zijn on-page en off-page factoren die van invloed zijn op de wijze waarop jouw website wordt gerankt. On-page factoren hebben betrekking tot alle activiteiten op de website zelf, die van invloed zijn op de ranking:

  • Zoektermen – Ook wel keywords of zoekwoorden. Ik heb het over zoektermen, omdat deze uit meer dan een woord bestaat
  • H1 Tags – Ook wel title tags genoemd. Dit is je titel van je bericht en het bevat de zoekterm
  • URL – Ook deze bevat de zoekterm
  • Image alt tags – afbeeldingen worden ook gezocht op Google, verwerk in de benaming hiervan ook je zoekterm
  • Meta description – oftewel de omschrijving die je ziet in de Google SERP. Hierin verwerk je ook je zoekterm
  • Interne links – naar relevante pagina’s op je website, zoals andere artikelen, categorieën en tags
  • Externe links – naar andere websites met relevante content, die jouw bericht ondersteunen
  • De snelheid van jouw webpagina – deze wordt o.a. beïnvloed door de grote van afbeeldingen en video’s die je plaatst
  • Mobiel vriendelijkheid van de content
  • De veiligheid van jouw website
  • Kapotte links
  • Goede content

Off-page factoren, zijn alle activiteiten die plaatsvinden buiten je website die van invloed zijn op de SEO. Deze factoren vertellen min of meer aan Google hoe populair jouw website is. Denk bijvoorbeeld aan backlinks van relevante websites, e-mail marketing en social media.

Lees ook: Hoe het PESO-model jouw PR-strategie helpt

Conclusie

Over het algemeen is er het afgelopen half jaar dus niet ontzettend veel spannends gebeurd op het gebied van SEO. Maar eerlijk is eerlijk, onze gedachten zaten ook bij belangrijkere zaken. Dat neemt niet weg dat je de trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO in de gaten moet houden. Want een kleine aanpassing in het algoritme kan ervoor zorgen dat je pagina zakt in de zoekresultaten van Google en dat wil niemand.

Externe links:
Business2Community
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *