Blog jij al een tijdje en zie je dat jouw content zorgt voor veel verkeer naar jouw website? Vind jij jouw artikelen hoog in de zoekresultaten van Google terug? Dat is geweldig! Helaas blijft dat niet altijd zo. Je moet regelmatig jouw oude content regelmatig verversen, ofwel updaten, om zichtbaar te blijven. Jouw content veroudert als je dat niet doet en uiteindelijk zakt jouw webpagina in de zoekresultaten van Google en dat is niet goed voor je SEO.

Waarom moet je oude content verversen?

De meeste content wordt gevonden via zoekmachines, meer dan 90 procent van de online ervaringen begint via een zoekmachine en Google is in Europa de meest populaire. Google denkt alleen aan de zoekmachinegebruiker en wil hem of haar de beste online ervaring geven. Daar speelt het laten zien van actuele en relevante content een belangrijke rol bij, want dat is wat zoekmachinegebruikers wensen te zien. Wanneer de informatie op jouw webpagina verouderd is, dan haakt jouw bezoeker af en verlaat hij jouw website op zoek naar vers materiaal.

Webpagina’s die vaak worden bezocht, worden door Google hoger gerankt. Dit zijn websites met een hoge click-through-rate. Om dit te realiseren, moet je een aantrekkelijke snippet hebben. Een aantrekkelijke snippet heeft een een uitnodigende meta description en een knaller van een headline en een actuele publicatiedatum, vooral als je met jouw snippet tussen actuele content staat.

Op het moment dat jij jouw content, laten even uit gemak spreken van een blog, op jouw website plaatst, dan is deze met ieder uur dat voorbij strijkt, aan het verouderen. Hoe langer de blog online staat, hoe ouder en irrelevanter hij wordt. Zeker in deze snel veranderende tijd, kan content dat een half jaar geleden is gedeeld, er nu al niet toe doen. Een blog kan vandaag nog op de eerste pagina van de SERP staan, maar kan een half jaar later worden ingehaald door actueler of relevanter materiaal.

Kortom, ververs jouw oude content, want dat doet wonderen voor je SEO.

Hoe ververs je oude content?

Deze vraag werd een enige tijd geleden aan mij op Instagram gesteld. “Schrijf ik een nieuwe blog gebaseerd op het oude verhaal of moet ik gewoon het oude verhaal updaten?” Het antwoord is het laatste, je ververst je oude verhaal. Dat is de pagina die Google al kent en dat is de pagina die zijn SEO-credits heeft opgebouwd.

Het voordeel van het verversen van oude content is dat je niet een heel nieuw onderwerp hoeft te verzinnen, het is minder tijdrovend en je ziet sneller resultaat, namelijk: meer verkeer naar je website.

Het kan nogal een werk zijn als je website vol content staat, waar je nooit meer naar hebt omgekeken. Wanneer dat bij jou het geval is, volg dan de volgende stappen:

Stap 1. Analyseer je webpagina’s

Analyseer de prestatie van jouw webpagina’s op Google Search Console. Welke staan in de top tien? Kijk vervolgens op jouw website naar de publicatiedatum van deze top 10-pagina’s en of deze nog relevant zijn. Is het bericht ouder dan een jaar of is het zijn relevantie verloren? Voeg deze dan toe aan je lijstje van oude content die je moet verversen.

Stap 2. Ontdek welke pagina’s slecht scoren

Kijk vervolgens naar de pagina’s die niet tot slecht worden bezocht, oftewel jouw top 10 slechts bezochte pagina’s. Deze informatie kun je uit Google Search Console halen, maar ook uit Google Analytics. Kijk naar deze pagina’s en stel jezelf de volgende vraag: verversen of verwijderen? Deze negatieve pagina’s nemen namelijk ruimte in en dat heeft een negatieve invloed op de prestatie van jouw website.

Stap 3. Werk naar het midden toe

Nu weet je welke artikelen je gaat verversen en verwijderen. Werk vanuit stap 1, je best presterende pagina’s en stap 2, je slechts presterende pagina’s naar het midden toe. Deze vervang je als laatst. Ik vind het handig om een overzicht te maken, waarin ik een volgorde maak van de pagina’s die ik moet verversen.

Stap 4. Doe een zoekwoordenonderzoek

Doe voor je gaat beginnen even opnieuw een zoekwoordenonderzoek. Misschien zijn andere zoektermen relevanter of heb je de vorige keer niet goed aan zoekwoordenonderzoek gedaan. Door het doen van zoekwoordenonderzoek, weet je hoe jouw publiek online zoekt en kun je jouw content nog beter optimaliseren voor zoekmachines.

Lees ook: Daarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk

Stap 5. Ververs jouw content

Dit is de stap waarbij je content gaat verversen. Link in jouw bericht naar actuele en relevante pagina’s en verwijder kapotte links. Dit zijn links naar webpagina’s die niet (meer) bestaan. Pas de publicatiedatum aan naar vandaag, wanneer je klaar bent met het verversen van jouw content. Zodat dit wordt meegenomen in de snippet, dan ziet Google en de zoekmachinegebruiker dat dit om actuele content gaat.

Stap 6. Deel jouw content

Nu jouw blog weer lekker fris is, wil je natuurlijk dat iedereen hem ziet. Laat hem zien en deel het alsof het om een nieuw artikel gaat. Neem hem mee in je laatste nieuwsbrief, deel hem op social media en zorg ervoor dat anderen hem ook op hun eigen kanalen kunnen delen, door social media buttons toe te voegen, net zoals op deze pagina.

Stap 7. Verwijder slechte content

Verwijder slecht presterende content of content dat niet meer relevant is en je niet meer wil vervangen van je website, want dat neemt alleen maar ruimte in. Om foutmeldingen te voorkomen kun je kiezen voor een redirect, daarmee verwijs jij jouw websitebezoeker naar relevante pagina’s die zij mogelijk interessant kunnen vinden. Let er wel op dat je niet teveel redirects op je pagina hebt, want zij kunnen je website vertragen en dat heeft een negatief effect op de SEO.

Kapotte links zijn links van jouw webpagina’s, naar andere pagina’s die niet meer bestaan. Soms krijgen pagina’s nieuwe links of worden ze helemaal verwijderd. Wanneer jij teveel kapotte links op jouw website hebt, dan denkt Google dat jouw website verwaarloosd is en dat heeft een negatief effect op de ranking. Dus controleer met regelmaat de dode links op jouw website met een deadlinkchecker.

Tot slot

Zoals gezegd is het verversen van oude content is een eenvoudige manier om nieuwe content te delen op jouw website. Je hoeft immers geen nieuwe thema’s te verzinnen. Daarnaast weet je wat werkt en wat niet, vanwege resultaten uit het verleden.

Analyseer regelmatig jouw oude content, spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je een keer per kwartaal kijkt naar hoe jouw webpagina’s presteren en onderneem vervolgens actie. Je zult jezelf op den duur veel vaker tegenkomen op Google.

Externe links:
Business2Community
Neil Patel

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *