Dat micro-influencers de toekomst van influencer marketing zijn, weten we inmiddels wel. Marketing draait anno 2020 om het aangaan van een relatie met je publiek en micro-influencers zijn de ideale ambassadeurs om je boodschap te verspreiden. Maar nano-influencers zijn dat ook en zij nemen toe in populariteit. Dat komt omdat ze authentiek en betrokken zijn en marketeers om die redenen graag met hen samenwerken. Op het web zijn tientallen blogs en artikelen te vinden met de kop ‘The rise of the nano-influencer. Wat zijn nano-influencers precies en waarom moet jij met ze samenwerken?

Influencer marketing hot en is het een business die nog steeds groeit. Volgens Business Insider zullen merken wereldwijd zo’n 15 miljard dollar aan influencer marketing besteden, tegen de tijd dat het 2022 is. Wat je wel ziet is dat er een behoorlijke verschuiving plaats vindt. Waar influencer marketing in het verleden vooral ging om het realiseren van zoveel mogelijk zichtbaarheid. Is engagement tegenwoordig belangrijker dan ooit, al was het alleen omdat het algoritme van de verschillende social media kanalen er zo op is ingericht dat berichten met veel engagement meer zichtbaarheid hebben in de tijdlijn van volgers.

Lees ook: Waarom social media om engagement draait

Wat zijn nano-influencers?

Er zijn verschillende soorten influencers en ze worden doorgaans ingedeeld op basis van het aantal volgers dat ze op Instagram hebben. Nano-influencers is een categorie influencers met het laagste aantal volgers, tot 5.000 in Nederland. Zich richten zich met hun content doorgaans op een specifieke niche, die hen volgen vanwege hun expertise en kennis

Financieel onafhankelijk

Aan het begrip influencer hangt niet altijd zo’n positieve associatie. Het aantal influencers neemt hard toe. Mensen met veel volgers op Instagram denken daar wel een slaatje uit te kunnen slaan, door ondernemers te overspoelen met gratis spullen of ervaringen. Vooral in de zomer worden restaurants en hotels plat gebeld. Influencers wensen op die manier hun reis te bekostigen. Dat roept bij de ondernemers, maar ook bij volgers bepaalde gevoelens op. Alsof het allemaal om het geld te doen is.

Dat is soms ook het geval. De macro-influencer is door zijn werkzaamheden op het internet financieel afhankelijk geworden van de gesponsorde berichten en als gevolg daarvan is niet iedere advertentie even oprecht. Micro- en nano-influencers zijn doorgaans niet afhankelijk van de werkzaamheden als influencer en kijken daardoor iets kritischer of een samenwerking bij hen past. Dat maakt hen voor marketeers aantrekkelijk, omdat dit in de praktijk een betere match is.

Oprechte en goede content

Het publiek geeft ook de voorkeur aan oprechte content. Ze willen de aanbeveling geloven en niet het gevoel krijgen dat deze alleen maar gedaan wordt om de portemonnee te spekken. Daar past best de content van een nano- of een micro-influencer bij. Ik heb het vaak gehad over micro-influencers, zij hebben in Nederland maximaal 50.000 volgers en worden door marketeers gezien als de meest waardevolle influencer partners, omdat ze een 41,7 procent hogere engagement ratio hebben dan macro-influencers. Hun publiek is geïnteresseerd in de content die ze delen en kunnen de micro-influencer zelfs zien als een kennis.

Lees ook: De toekomst van influencer marketing

De engagement rate van nano-influencers is nog hoger dan die van micro-influencers, hun volgers zijn doorgaans heel trouw en kunnen wat dat betreft heel eenvoudig een buzz creëren.

Nu zou je kunnen denken na het lezen van dit stukje: ‘ik heb 1209 influencers, dus ik kan ook een nano-influencer zijn.’ Jeen. Een voorwaarde is wel dat je als nano-influencer onwijs goede content moet kunnen creëren, want dat maakt je interessant voor merken.

Wanneer kies je voor een nano-influencer

Een samenwerking met een nano-influencer is voor ondernemers interessant, wanneer zij zich met hun producten of diensten richten op vrij specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld meisjes van twaalf jaar die gek zijn op paarden, mannen die veganistisch koken of vrouwen die in hun vrije tijd graag wielrennen. Onthoud dat een nano-influencer een redelijk klein publiek heeft, dus je zichtbaarheid is niet zo groot. Heb je een generiek product of dienst waar je veel zichtbaarheid voor wil hebben en ben je minder geïnteresseerd in het engagement stukje? Dan past een samenwerking met een mega of macro-influencer beter bij jou.

Wil je toch met een nano-influencer werken en meer zichtbaarheid? Dan kun je altijd met meerdere influencers samenwerken om je bereik te vergroten. Je vindt ze doorgaans door ze zelf een tijdje te volgen op Instagram.

Succes!

Externe links:
Business Insider
Business2community
Influencer Intelligence
Influencer marketinghub

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *