Een Featured Snippet is een antwoordkader dat boven de zoekresultaten verschijnt van Google. Het geeft op een gemakkelijke en snelle manier, antwoord op de zoekvraag van de zoekmachine gebruiker. Deze hoeft in principe niet meer verder te klikken op de link, omdat het al antwoord geeft. De positie van de Featured Snippet wordt vaak ook de nul-positie genoemd ofwel ‘position zero’.

Regelmatig kijk ik op Google Search Console om te ontdekken via welke zoektermen gebruikers op mijn website komen. Ik gebruik deze informatie als inspiratie voor mijn blogs en het laat me zien hoe mensen zoeken. Tevens kijk ik aan de hand van deze informatie zelf hoe ik het doe in de zoekresultaten van Google, laatst ook en tot mijn verbazing zag ik mijn website bovenin in de zoekresultaten van Google. In een kader. Ik had gewoon een Featured Snippet! En je mag weten, ik was behoorlijk trots.

Het effect van een Featured Snippet

Eerder noemde ik het bestaan van de Featured Snippet zorgelijk, omdat dit een negatief effect zou hebben op het verkeer naar de website. SEO-experts waren er in eerste instantie helemaal niet blij. Maar in feite heeft een het een positief effect op de click through rate, iets dat ik terug zie in mijn Google Analytics. Want de webpagina’s waarvoor ik een Featured Snippet heb en had, zijn ook mijn best bezochte pagina’s.

Featured Snippets nemen veel ruimte in, met name op mobiele telefoons. Dus het kan niet anders dan dat ze aandacht van de zoekmachinegebruiker grijpen. Het zorg voor meer verkeer dan de nummer een positie. De afbeelding hieronder van Hubspot laat ook zien wat voor een effect dit heeft op de CTR. Het verkeer van populaire zoekwoorden kan de CTR met een gemiddeld van 114 procent vergroten, als het resultaat in een Featured Snippet verschijnt.

Hoe krijg je een Featured Snippet?

Nu heb ik mijn content niet geschreven met als doel een Featured Snippet te krijgen. Dus ik moest wat research doen om deze vraag te beantwoorden en wat ik heb geleerd is er geen eenduidig antwoord is. Het blijft Google, lekker geheimzinnig. Toch zijn er volgens de experts wel factoren die de kans op een Featured Snippet vergroten:

1. Zoektermen in de vorm van een vraag

Zoekresultaten waarvan de zoekopdracht als een vraag is ingevoerd, worden vaker vertoond in een Featured Snippet. Dus wanneer je voor een vragende focus keyfrase kiest, dan neemt de kans toe dat deze in een Featured Snippet verschijnt. Onderzoek dus welke vragen jouw publiek stelt, raadpleeg Awnser the Public voor suggesties.

2. Geef meteen antwoord op de vraag

Geef direct antwoord op de zoekvraag van de gebruiker. Net zoals ik dat heb gedaan aan het begin van dit bericht. Probeer het wel zoveel mogelijk bij 50 tot 54 woorden te houden, want dat past in de kader. Google deed onlangs een update, waarbij bezoekers direct naar het antwoord in de tekst gaan, als ze op de link hebben geklikt.

3. Structuur van de webpagina

Zorg voor een duidelijke pagina indeling. Maak gebruik van lijsten en alinea’s, headers, tabellen, dit werkt vaak goed bij recepten. Het recept wordt dan meegenomen in de Featured Snippet.

4. Houd rekening met de SEO factoren

Het allerbelangrijkst is natuurlijk dat je website geschikt is voor SEO. Zorg ervoor dat jouw website voldoet aan alle eisen die Google stelt. Blijf onthouden dat je content schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines. Je content moet fijn lezen en wanneer jouw publiek jouw content graag leest, dan komt die hoge ranking vanzelf wel. En die Featured Snippet.

Lees ook: Zo optimaliseer je jouw website voor SEO

Externe links:
Hubspot 
Neil Patel 
WP Lounge 
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *