Het is een gemiste kans wanneer jij geen aandacht besteedt aan jouw owned media. Want zonder, mis je de kans jouw doelgroep te leren kennen en uiteindelijk te verkopen. Je kunt omzet mis lopen. Iedere ondernemer zou moeten investeren in owned media, toch zijn er bedrijven die dit niet hebben opgenomen in hun communicatie strategie en dat is dus een gemiste kans. Eerst zal ik je uitleggen wat owned media is.

Wat is owned media?

Owned media is media dat van jou is, waar je volledige controle over hebt. Denk bijvoorbeeld aan de content op je website zoals een blog, video, podcast, webshop, nieuwsbrief etc. Dit zijn allemaal communicatievormen waarover jij controle hebt, vertaalt naar het Nederlands is dat dus ‘bezit’. De berichten die jij op social media plaatst vallen ook in de categorie owned media. Het doel  is om content te creëren dat van waarde is voor de doelgroep, dus content dat informeert, inspireert of zelfs motiveert. De definitie voor een grote deel dat van content.

Waarom owned media?

Owned media zorgt ervoor dat je bedrijf online zichtbaar is en wanneer jouw bedrijf zichtbaar is, kun je jouw boodschap verspreiden en klanten aan je binden en uiteindelijk meer verkopen. Nog steeds zijn er veel ondernemers die hier weinig aandacht besteden . Niet alleen lopen zij dus euro’s mis, ze missen ook de kans om een verbinding te maken met hun doelgroep en het gesprek met hen aan te gaan.

Het PESO-model

Owned media is een van de vier onderdelen van het PESO-model. PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned media. Het is een model dat laat zien hoe jij jouw boodschap het beste bij jouw publiek kunt krijgen. De onderstaande afbeelding maakt het visueel

  • Paid media is media waarvoor je betaald, zoals advertorials of influencer marketing
  • Earned media is media dat je verdient, hierbij bespreken bijvoorbeeld journalisten en bloggers ongevraagd jouw merk.
  • Shared media heeft te maken je activiteiten op social media en de interactie met je doelgroep bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en LinkedIn
Lees ook: Hoe het PESO-model jouw PR-strategie helpt

En dan heb je nog owned media, zoals hier eerder besproken. Dit komt in z’n eentje niet erg ver. Je kunt natuurlijk vertrouwen op zoekmachineoptimalisatie, maar voor meer zichtbaarheid kun je het beste de verschillende onderdelen van het PESO model met elkaar combineren voor het maximale effect. Bijvoorbeeld door owned en paid media met elkaar te combineren door een blog of een video te promoten. Of shared door jouw content op social media te delen en wanneer andere mensen dit doen.

Alle onderdelen van het PESO model zijn krachtig, maar Earned media is wellicht de meest waardevolle, omdat het je betrouwbaar maakt. Wanneer journalisten, bloggers, influencers en dergelijke op een positieve manier over jouw merk praten, zonder dat ze daar een incentive voor krijgen, groeit jouw autoriteit en daardoor het vertrouwen dat mensen in jouw merk hebben.

Dus als owned media nog geen onderdeel is van jouw communicatie- ofwel marketingmix, dan hoop ik dat het dat nu wel is.

Externe links:
Business2Community
Forbes
Afbeelding: Getty

Delen mag:
LinkedIn
Twitter
Visit Us
Follow Me
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *