De verborgen likes op Instagram, het is een onderwerp waar flink naar wordt gegoogeld. Nog steeds, terwijl de like-aantallen al ruim een jaar voor anderen verborgen zijn in veel landen. De online zoektocht brengt zoekmachinegebruikers rechtstreeks naar mijn website. Althans, het afgelopen jaar. Dit artikel dat je nu leest is mijn best bezochte webpagina van 2020 en daarom besloot ik dit artikel te verversen, zodat het in 2021 nog steeds relevant is. Ik vertel jou waarom de likes op Instagram verborgen zijn en hoe je zo zichtbaar mogelijk op Instagram bent.

Sinds eind 2019 kunje op Instagram niet meer zien hoeveel likes een ander op zijn of haar bericht ontvangt. Alleen de eigenaar van het Instagram profiel ziet dat. Het verbergen van de likes startte als experiment in Canada en werd voortgezet in Australië, New Zeeland, Brazilië, Ierland, Italië en Japan. Nederland volgde in het najaar van 2019.

Waarom is het aantal likes op Instagram verborgen?

De reden dat de likes voor anderen minder tot niet zichtbaar zijn op Instagram, is omdat sommige Instagramgebruikers (met name in de VS) een obsessie hadden met het aantal likes dat een foto ontving. Wanneer een bericht of afbeelding niet het aantal gewenste likes ontving, dan werd deze door de eigenaar verwijderd en in sommige gevallen werd er zelfs helemaal geen gebruik gemaakt van het platform. De impact was dan zo groot, dat het invloed had op de mentale gesteldheid. Om dit alles te voorkomen, besloot Facebook, de eigenaar van Instagram, de aantallen te verbergen.

Waarom het aantal likes bij een bericht afneemt

Weet je nog dat het aan het begin van de coronacrisis moeilijk was om aan wc-papier te komen? Overal waar je kwam was het uitverkocht, met lege schappen als gevolg. Het is misschien een gekke vergelijking, maar zo werkt het geven van likes op social media ook. Als iedereen een bericht leuk vindt, dan is de kans groot dat jij het ook kan waarderen. Als iedereen veel wc-papier koopt, doe jij het ook. Nu de aantallen op veel accounts niet meer zichtbaar zijn, worden we ook niet verleid een ander na te doen en likes uit te delen. Dat is een reden waarom het aantal likes afneemt.

Een andere oorzaak voor de like-daling is dat er minder neplikes worden gegeven. Dat zijn likes van bots. Instagram is elke dag actief bezig om alles dat niet echt is van het platform te verwijderen. Dus niet alleen maar fake followers, maar ook de fake likes en dergelijke. Het gevolg daalt het aantal likes. Goed nieuws, want de likes die je krijgt zijn nu veel vaker van echte mensen! En nu de likes op Instagram verborgen zijn, doen fake likes er ook niet meer toe.

Hoe word je zichtbaar op Instagram?

Probeer het algoritme van Instagram niet te begrijpen, want dat wordt een fulltime studie. Algoritmes veranderen regelmatig en wat vandaag scoort, kan over een maand minder relevant zijn. Dat gezegd hebbende, met de onderstaande tips speel je toch in op het algoritme van Instagram.

Wil je veel likes op jouw berichten? Zorg dan voor interactie, ook wel engagement, want dat maakt jou zichtbaar. Social media, maar in dit geval Instagram, gaat om het aangaan van een relatie met jouw publiek en daar speelt interactie een belangrijke rol bij.

Lees ook: Waarom social media om engagement draait

Zichtbaar voor anderen of niet, likes zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van engagement, omdat je eruit kunt afleiden of je berichten jouw publiek aanspreken of niet. Zo zie ik dat persoonlijke berichten en posts met een foto van mijzelf, meer geliket worden dan andere berichten.

Kijk bij jouw statistieken om te ontdekken wat het beste werkt voor jou. De volgende acties leiden ook tot veel interactie en/of zichtbaarheid:

1. Maak een bericht om te bewaren

Instagram geeft opgeslagen berichten meer zichtbaarheid, deze verschijnen hoger in de tijdlijn van volgers. Dit zijn berichten die zo interessant zijn, dat volgers er later nog een keer naar willen kijken. Instagram denkt dat dit boeiende berichten zijn en daarom zie jij het.

Dus deel pakkende, inspirerende, grappige of informerende content dat men wil bewaren. Je kunt je volgers ook vragen of ze bericht willen bewaren, dan kunnen ze doen door het icoontje te tikken dat op een vlaggetje lijkt.

2. Vertel jouw verhaal

Volgens Later kijkt het algoritme van Instagram naar de tijd dat iemand besteed aan een bericht. Hoe meer tijd er aan een bericht besteed wordt, hoe interessanter en zichtbaarder deze is in de tijdlijn van anderen.

Instagram geeft je 2.200 tekens om jouw boodschap te vertellen. Voor mij is dat soms nog te weinig, maar eigenlijk moeten 2.200 tekens genoeg zijn om een inspirerend verhaal te vertellen, dus doe dat ook want daardoor verbeter jij jouw interactie. Houd het wel interessant, want anders haakt jouw volger alsnog af.

3. Laat jezelf zien in Stories

Stories, ofwel ‘Verhalen’ in het Nederlands, zijn een ontzettend belangrijk onderdeel van Instagram. Je kunt jezelf en je bedrijf later zien de stories en je kunt echt een gesprek aangaan met je publiek.

Je kunt het gesprek met jouw publiek eenvoudig aangaan door gebruik te maken van de verschillende stickers. Zo kun je een vraag stellen, een poll houden of mensen kunnen aangeven hoe leuk ze iets vinden. Niet alleen geeft dat jouw inzicht in wat er leeft bij jouw publiek (en daar kun jij met jouw product of dienst op inspelen), het leidt ook tot leuke gesprekken.

4. Maak gebruik van video

IGTV is Instagram TV en is een antwoord op YouTube. Het zijn video’s van maximaal tien minuten die mensen op hun tijdlijn kunnen delen. Als je veel volgers hebt, mag je materiaal van wel een uur delen. Dat is dus ideaal als je gewoon wat meer wil laten zien van je onderneming of van jezelf. Je kunt als het ware, zoals de naam het zegt, een tv-programma maken, steeds meer ondernemers gebruiken het om een meer persoonlijke relatie aan te gaan met hun volgers.

Reels is een nieuwe functionaliteit, hiermee kun je hapsnap leuke video’s van 15 seconden kan maken. Deze zijn vaak vermakend van aard en zijn goed voor de interactie. Het heeft wat weg van TikTok, zo kun je jouw video’s voorzien van effecten en muziek.

Social media verandert steeds

Social media blijft nooit hetzelfde, er komen nieuwe platformen bij (Tiktok) er verdwijnen weer platformen (Google+). Daarnaast verandert het algoritme continu of komen er nieuwe functionaliteiten bij. Het kan soms heel vermoeiend zijn om dit alles in de gaten te houden. Het is niet onbelangrijk dat je op de hoogte bent van de verschillende trends, zodat je daarop kunt inspelen en je zichtbaarheid en relatie met je volgers verbetert.

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 11 februari 2020, met als titel: Dit is het gevolg van verborgen likes op Instagram

Externe links:
Business2Community
Later
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *