Brand awareness, het betekent vrij vertaald ook merkbewustzijn en kan worden omschreven als de wijze waarop een consument een merk herkent. Het gaat er bij brand awareness om dat consumenten de kenmerken herkennen, die producten of diensten onderscheiden dan andere soortgelijke in dezelfde categorie. Denk bijvoorbeeld aan een kleur zoals bij Heineken of een verpakking zoals bij Pringles. Brand awareness is belangrijk in de fase van het nemen van een koopbeslissing en dus zeer relevant voor marketeers.

Manieren om brand awareness te creëren

Voor brand awareness moet je als bedrijf ontzettend zichtbaar zijn, want dan kunnen consumenten een relatie aangaan met jouw product of dienst. Nu hoeft dat vandaag de dag gelukkig niet meer met een megagrote reclamecampagne op televisie of billboards. Wanneer je niet het budget hebt van een Coca Cola, kun je het ook kleiner aan pakken en een trouwe groep klanten vinden die perfect passen bij jouw merk en erin geloven.

Hoe creëer je brand awareness met een kleiner marketingbudget? Hierbij een aantal opties:

1. Social media

Social media is een perfecte plek om je publiek bewust van jouw merk te maken. Je kunt op Instagram bijvoorbeeld een relatie opbouwen met jouw publiek en dat werkt als mond-op-mondreclame. Jouw volgers kunnen eenvoudig jouw producten of diensten aanbevelen aan hun eigen volgers en zo leren andere mensen jouw merk kennen.

Lees ook: Met deze 4 tips ben je meer zichtbaar op social media

Start je net? Houd het klein en richt je op maximaal drie platformen die bij jouw bedrijf passen. Doe je iets moois met bloemen, dan kun je het beste met beeld werken en dan passen Pinterest en Instagram bijvoorbeeld bij jou. Is jouw merk minder tastbaar? Wellicht is Twitter of LinkedIn iets voor jou.

2. Netwerken

Deel ervaringen met andere ondernemers zoals jij en ga netwerken. Door ervaringen te delen, kun je van elkaar leren. Helaas kun je momenteel geen live netwerkbijeenkomst bijwonen, maar er worden genoeg online bijeenkomsten georganiseerd waarbij ondernemers elkaar kunnen ontmoeten. De KVK organiseert online bijeenkomsten, maar ook ondernemers zoals Anne Niemeijer organiseren maandelijks online bijeenkomsten.

3. Content

Content marketing is ideaal voor de ondernemer met een kleiner marketingbudget. Jouw content kan jouw publiek prikkelen en helpen bij het nemen van een koopbeslissing. Content is goed wanneer deze informatie bevat waar jouw doelgroep iets aan heeft. Je hoeft je merk niet de pushen, laat je kennis het werk doen. Je zal als autoriteit en betrouwbaar worden gezien en jouw klanten zullen zelf contact met je opnemen. Schrijf een gastblog voor andere platformen om je bereik te vergroten en je brand awareness neemt toe.

4. Analyseer

Meet alles dat je doet. Maak als het even kan iedere maand een dashboard, zodat je kunt zien wat de resultaten zijn van jouw activiteiten. Een dashboard laat in een oogopslag zien of je groeit. Kijk naar de statistieken op Instagram en kijk naar de interactie. Op Google Search Console en op Google Analytics kun je weer zien of jouw online zichtbaarheid groeit en waar het verkeer naar jouw website vandaan komt. Onderzoek welke kanalen en welke backlinks de meeste klanten hebben aangetrokken. Ontdek of je een piek in afspraken ziet, na het bijwonen van bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst.

Als je inzicht hebt in wat het beste werkt, dan weet je waar je je in de toekomst op kunt focussen en welke kanalen voor jou werken en welke niet.

Blog: Business2community, Business2community
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *