“Waarom zien mijn volgers op Facebook mijn berichten niet?” Niet iedereen die jouw bedrijfspagina op Facebook volgt, ziet de berichten die je deelt. Het organisch bereik op Facebook neemt af. Dat doet het al een tijdje, namelijk sinds 2016. Desondanks kan je je anno 2021 afvragen waarom dat zo is, vooral als je net aan het ondernemen bent en niet thuis bent in de algoritmes van social media.

Daarom leg ik in dit artikel uit waarom jouw organisch bereik op Facebook afneemt en in het volgende artikel leg ik uit wat je eraan kunt doen.

Lees ook: Zo vergroot jij jouw organisch bereik op Facebook

Het aantal social media gebruikers in Nederland is het afgelopen jaar gegroeid van 13,5 miljoen naar 13,7 miljoen. Dat blijkt uit het Nationaal Social Media onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Deze groei is toe te schrijven aan de pandemie. We gebruiken social media vooral om met connecties met anderen te maken. Uit een ander onderzoek blijkt dat 40 procent van de online consumenten social media gebruikt om onderzoek te doen naar merken en producten. Geen wonder dat marketeers investeren in een social media marketingstrategie.

Wat is organisch bereik op Facebook?

Organisch bereik is bereik waar je niet voor betaalt. De mensen die jouw berichten zien, zijn volgers van jouw bedrijfspagina. Tegen organisch bereik staat bereik waar je voor betaalt, dit zijn gesponsorde berichten die als advertenties in de tijdlijn staan van jouw doelgroep.

Helaas zijn niet alle berichten die je op je bedrijfspagina publiceert zichtbaar voor je volgers op Facebook. Wellicht zag je dit al in de aantallen onder ieder bericht (zoals te zien op de onderstaande afbeelding). Men zegt dat het organisch bereik minder is, omdat Facebook wil dat je advertenties koopt om je bereik te vergroten. Maar het komt ook door de algoritmes van Facebook, deze bepalen welke berichten zichtbaar zijn en welke niet.

Edge Rank algoritme

Net als Google en Netflix heeft Facebook algoritmes en deze worden zo nu en dan aangepast. Daardoor wijzigen de regels die het bereik bepalen. Toen Facebook in 2004 net bestond, was het simpel: berichten werden verdeeld over verschillende waardes, waarvan een bericht met een afbeelding een hogere waarde kreeg dan een bericht zonder. De waarde van een bericht nam toe als er meer interactie was. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de ranking en hoe beter het bereik. Dit algoritme heette EdgeRank, maar dat bestaat sinds 2011 niet meer.

Lees ook: Algoritmes, wat heb je eraan als marketeer?

Huidig algoritme van Facebook

Het huidige algoritme is gebaseerd op ‘machine learning’. Het gebruikt de voorkeuren van de gebruiker om de ranking te bepalen. Het algoritme weet wat je interesses zijn, welke mensen je het leukst vindt en of je liever naar video’s of afbeeldingen kijkt. Reageer je niet op video’s, dan zal het deze informatie gebruiken en jou minder video’s laten zien. Daarnaast liet Facebook begin 2018 weten dat het platform gaat over het verbinden van mensen en minder over het consumeren van media. Daarom zal het de voorkeur geven aan berichten van vrienden en kennissen, boven berichten van bedrijfspagina’s. Iets dat natuurlijk nadelig is voor ondernemers.

Facebook wil een fijne gebruikservaring creëren

Je zou denken dat de mensen die je pagina leuk vinden, jouw berichten zien. Althans, dat was mijn gedachte. Maar dat is niet zo. De terugloop van het organisch bereik begon in 2014 toen er meer content op Facebook werd gedeeld dan voorheen. Facebook wil een goede gebruikservaring creëren voor iedereen die het netwerk gebruikt en stelt een limiet aan de hoeveelheid content die deze gebruikers te zien krijgen. Want als ze te veel zien, missen ze belangrijke informatie, zien ze te weinig dan komen ze niet terug naar het platform.

Daarom zijn jouw berichten minder zichtbaar op Facebook

De reden waarom berichten minder zichtbaar zijn op Facebook, is omdat Facebook een selectie maakt van wat het meest relevant is voor de gebruiker. Niet alle berichten halen die selectie en als gevolg daarvan is jouw bereik kleiner. Tussen februari 2012 en maart 2014 daalde het organisch bereik van een gemiddelde Facebookpagina van 16 procent naar 6,5 procent. Voor pagina’s met meer dan 50.000 likes zelfs naar 2 procent. Bedrijfspagina’s concurreren met elkaar voor de zichtbaarheid en daar kan Facebook weer aan verdienen. Want een pagina met een slecht bereik, geeft geld uit aan advertenties en gesponsorde berichten.

Factoren die organisch bereik op Facebook bepalen

Nu je weet hoe het zit, wil je vast weten welke factoren bepalen of een bericht zichtbaar is of niet. Deze vijf bepalen het organisch bereik:

  1. De interactie die een gebruiker eerder had met een pagina. Dat zijn likes, clicks, opmerkingen en dergelijke op een bericht. Het laat zien of de gebruiker jouw content wil zien. Geen interactie, betekent geen zichtbaarheid.
  2. Het type bericht maakt ook uit. Houdt een gebruiker van berichten van een bepaalde pagina dat overeenkomt met die van jou, dan zullen jouw berichten sneller in zijn of haar tijdlijn verschijnen.
  3. Wanneer je iets nieuws op je pagina publiceert, dan laat Facebook het eerst aan een kleine groep mensen zien. Als de meeste van deze gebruikers het bericht waarderen met een vorm van interactie, dan zal Facebook het bericht hoger waarderen en het tonen aan meer mensen.
  4. Negatieve aandacht is niet goed. Als een bericht als niet relevant wordt gemarkeerd, dan zal Facebook dat onthouden en andere berichten van jouw pagina niet vertonen aan die gebruiker. Jouw score verslechterd als dit vaker gebeurt.
  5. Hoe ouder een bericht is, hoe lager de score over tijd zal zijn. Dat betekent in dat wanneer een bericht net gepubliceerd is, hij meer te zien is dan wanneer het een aantal uur oud is. Niet alleen omdat hij lager in de tijdlijn staat, maar ook omdat de waarde van het bericht is gedaald.

Dan heb je nog concurrentie op bepaalde tijdstippen, de zogeheten peak tijden. Dat is het moment van de dag of week wanneer de meeste mensen online zijn. Jouw concurrenten plaatsen hun berichten ook op dat moment, hopend op meer zichtbaarheid. Dat betekent dus meer concurrentie. Als jouw content altijd fantastisch is, dan zal het de content van deze concurrenten verslaan. Maar dat is onwaarschijnlijk, tenzij je je richt op een specifieke niche.

Tot slot

De oorzaak van minder bereik op Facebook kan verschillende redenen hebben en het ziet er naar uit dat je er niet altijd invloed op hebt. Gelukkig zijn er dus nog manieren om jouw bereik te vergroten. (link artikel).

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 16 juli 2019 onder dezelfde titel.

Externe links:
Forbes
Hubspot
Quicksprout
The Guardian
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *