PESO, staat voor paid, earned, shared en owned media. Het PESO-model is een belangrijk middel voor het bepalen van jouw mediastrategie. Dit model laat in een oogopslag zien via welke media jij jouw content aan de man kan brengen.

De manier waarop we media gebruiken veranderd continu. Tien jaar geleden schreven we nog massaal persberichten in de hoop dat journalisten deze oppakten en publiceerden. Dankzij de digitale ontwikkelingen hebben bedrijven meer controle over hun eigen zichtbaarheid en maken gebruik van de verschillende online kanalen, waarmee zij hun boodschap bij hun publiek kunnen brengen. En het PESO-model helpt jou in de uitvoering hiervan.

Een PR-strategie in één oogopslag

Het PESO-model laat zoals gezegd in één oogopslag zien, hoe jij jouw content het beste bij jouw publiek kunt krijgen. De volgende afbeelding maakt dat visueel:

PESO-model

Peso-model

Zoals je kunt zien bestaat het model uit vier verschillende onderdelen:

  1. betaald (paid)
  2. verdiend (earned)
  3. gedeeld (shared)
  4. bezit (owned)

Ik ontleed ze in de alinea’s hieronder.

Paid media

Bij Paid Media moet je denken aan media waar jij voor betaalt. Denk aan de advertenties op Instagram, Facebook, Google of paid-per-clickcampagnes. Advertorials en influencer marketing zijn ook voorbeelden van paid media.

Een voordeel van paid media is dat bedrijven zelf controle houden over hun acties en welke boodschap hun publiek te zien krijgt. Daarnaast ben je gegarandeerd zichtbaar bij jouw doelgroep. Tevens kun je een nieuw publiek bereiken, één die je wellicht eerder niet hebt overwogen. Een nadeel is dat je ervoor moet betalen en mensen wellicht een sceptische houding hebben tegenover de content. Zorg wel wel voor een goede call-to-action, wanneer je kiest voor paid media.

Earned media

Bij earned media niet betaal je juist niet voor je zichtbaarheid, je verdient het. Bij earned media bespreken o.a. journalisten en bloggers ongevraagd en onbetaald jouw merk. Je kunt denken aan een influencer die zonder vergoeding aandacht besteed aan jouw merk of een journalist of blogger die over jouw merk schrijft. Dit zijn allemaal vormen van van earned media.

Earned media heeft een grote invloed op je geloofwaardigheid. Het is echter wel iets waar je geen grip op hebt. Je weet namelijk nooit of iemand jou gaat aanbevelen. Daarnaast heb je geen invloed op de inhoud.

Shared media

Shared media zijn alle activiteiten op social media, zoals het delen van berichten en de interactie met jouw doelgroep op Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en LinkedIn. Op deze platformen kan jij als ondernemer een relatie op bouwen met jouw publiek.

Het voordeel van shared media is dat het een hogere betrouwbaarheid heeft dan paid media en de financiële investering in geld is minimaal. Het nadeel is, is dat het behoorlijk intensief is en je moet je berichten constant in de gaten houden. Tevens heb je weinig controle over wat mensen wel en niet delen op social media.

Owned media

Owned media is content dat van jou is, zoals een website, blog, video, podcast, webshop, nieuwsbrief, etc.

Het voordeel is dat je er volledige controle over hebt, omdat het op jouw eigen website staat. Nadelen van owned media zijn dat je het altijd moet onderhouden en het niet op zichzelf kan staan, er zal altijd een combinatie bestaan met een paid, earned of shared media.

Lees ook: Wat is owned media en waarom jij dit moet hebben?

Het maximale PESO-effect

In de afbeelding in het begin van dit artikel, zie je dat de cirkels van de verschillende deels overlappen. Dit betekent dat je de verschillende onderdelen kunt combineren. Owned media kan bijvoorbeeld prima samen met shared media, denk bijvoorbeeld aan een webpagina die je promoot op social media.

Een succesvolle mediastrategie, kan naar mijn mening niet zonder PESO-model. Want je hebt de verschillende groepen nodig voor een maximaal effect. Natuurlijk kun je uitsluitend op paid, shared of earned vertrouwen, maar juist met alles samen bereik je een groot publiek. Daarnaast ben je geloofwaardig en houd je zoveel mogelijk controle. Hoeveel je inzet op paid, earned en shared hangt natuurlijk af van de duur van jouw ondernemerschap en de bekendheid van je merk.

Gebruik het peso-model steeds opnieuw voor het bepalen van jouw mediastrategie. Bijvoorbeeld ieder kwartaal, kijk wat voor jou werkt en wat minder en ga ervoor!

Succes!

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 26 maart 2019, met als titel: Hoe het PESO-model jouw PR-strategie helpt.

Bron: Business2Community, Contentmarketingmanagement, Ipsis.
Afbeelding: Getty

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *