Het aantal factoren dat van invloed is op SEO verandert continu, omdat de manier waarop we het internet gebruiken constant verandert. Uit onderzoek blijkt dat het aantal online ervaringen op de mobiele telefoon toeneemt, evenals de tijd dat we online doorbrengen. Deze veranderingen zijn enigszins toe te schrijven aan de pandemie waarin we momenteel leven, maar ook daarvoor was deze verschuiving waarneembaar. Het lijstje SEO trends vraagt daarom ieder jaar om een aanpassing en voor jou zet ik de belangrijkste aandachtspunten voor 2021 op een rij.

Zoekmachineoptimalisatie vraagt, zoals je weet, niet om één handeling, maar om meerdere. Wanneer jouw website aan zoveel mogelijk eisen voldoet die Google stelt, dan wordt deze beloond met een hogere ranking. Vergeet bij het lezen van deze trends de “basis” factoren niet, zoals het gebruik van zoekwoorden en linkbuilding.

1. Page Experience komt eraan

Page Experience is een update in het algoritme van Google dat in de loop van dit voorjaar uitrolt. Hierbij is het creëren van een zo’n fijn mogelijke gebruikservaring een rankingsfactor. Websites die dat niet bieden, zakken in de zoekresultaten.

Google kondigde deze update vorig jaar al aan. Dit is ongebruikelijk, maar in verband met de crisis, streek Google de hand over het hart en deelde alvast deze waarschuwing. De Page Experience update kijkt naar hoe gebruikers de interactie met een webpagina ervaren. Websites met factoren die niet bijdragen aan een prettige online ervaring, zoals hinderlijke pop-ups en verspringende links, zakken in de ranking.

Wat moet jij doen?

Zorg voor een zo’n fijn mogelijke online ervaring, die doe je door te letten de:

  • Snelheid, laden jouw webpagina’s vlot?
  • Veiligheid, maak je gebruik van een https-website?
  • Aanwezigheid van breadcrumbs, is navigeren op jouw website eenvoudig?
  • Lay-out, is deze duidelijk genoeg?

Verwijder hinderlijke pop-ups en verspringende links.

2. Mobielgeschikte websites zijn belangrijker dan ooit

Google heeft een voorkeur voor websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten. Op zich niets nieuws, want sinds het Mobile-First algoritme weten we immers dat het hebben van een mobielgeschikte website belangrijk is.

Dit wordt echter alleen belangrijker, omdat bijna 73 procent van de online ervaringen op mobiele apparaten begint. Dat is bijna driekwart! Desktopwebsites zien er niet uit op de mobiele telefoon, de tekst is vaak onleesbaar en de knopjes zijn te klein. Dit draagt niet bij aan een prettige ervaring en daarom ranken websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel lager, aangezien het Google’s missie is om een zo’n fijn mogelijke online ervaring te creëren voor alle gebruikers. Tevens zijn consumenten meer geneigd een aankoop te doen op websites die geschikt zijn voor mobiele telefoons.

Wat moet je doen?

Controleer jouw website op een mobiele apparaat en ontdek:

  • Of de tekst goed leesbaar is
  • De knopjes niet te dicht op elkaar zitten
  • Lay-out eenvoudig is.

Niet goed? Pas het nu aan!

Voice search en spraak assistentie is geen nieuwe ontwikkeling, maar de reden waarom voice search in dit lijstje van SEO trends hoort,  is omdat het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten toeneemt. Websites die hier op inspelen, ranken hoger.

Wat moet je doen?

Optimaliseren voor voice search doe je door gebruik te maken van long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Een vraag als zoekterm helpt ook bij de zichtbaarheid. De zoekopdrachten in voice search zijn doorgaans vragend van aard, zoals: “wat zit er in een Happy Meal?” (Dit is een populaire zoekopdracht, ik verzin het niet). In plaats van alleen de woorden: “Happy Meal”.

Een zoekwoordenonderzoektool zoals Answer the Public kan je helpen bij het ontdekken welke zoektermen met een vraagteken populair zijn.

Lees ook: Zo optimaliseer jij jouw content voor voice search

4. Meer verkeer via afbeeldingen

Het tabblad afbeeldingen op Google gaat een belangrijkere rol spelen in zoeken. We gebruiken het voor het doen van aankopen, het verzamelen van informatie en meer.

Wanneer jij een e-shop hebt of een website hebt met thema’s die het visueel goed doen, zoals voeding en mode, dan heeft een goed gebruik van afbeeldingen een positief effect op de online zichtbaarheid van jouw website.

Wat moet je doen?

Zorg ervoor dat je relevante afbeeldingen deelt die van goede kwaliteit zijn. Zorg er tevens voor dat je jouw foto een titel geeft, die de afbeelding omschrijft. Vergeet ook niet de alt-tag een naam te geven. Kies hierbij ook weer voor een omschrijving die uit vier of meer woorden bestaat, zodat deze zo nauwkeurig mogelijk is.

5. EAT

De belangrijkste rankingsfactor is het delen van goede content en het EAT-principe geeft daar antwoord op. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness, ook wel deskundigheid, gezaghebbendheid, en betrouwbaarheid in het Nederlands. Websites met een goede EAT-score ranken doorgaans hoger, vanwege de betrouwbare content die daarop staan.

Websites die belangrijke informatie delen, zoals over medicijnen of financiële informatie, hebben baat bij een goede EAT-score. Iedereen kan immers maar van alles online zetten en Google wil dat de zoekmachinegebruiker betrouwbare informatie krijgt en geen onzin ziet. Daarom is het hebben van een goede EAT-score wanneer je zo’n website hebt belangrijk.

Wanneer jouw website luchtig van aard is en jij bijvoorbeeld vooral afbeeldingen van lieve hondjes deelt, dan is zo’n EAT-score minder belangrijk.

Wat moet je doen?

Zorg ervoor dat jouw website een goede EAT-score heeft. Dat doe je bijvoorbeeld door:

  • Links te krijgen van een domein met een hoge autoriteit
  • Feiten in je content te verwerken die correct zijn
  • Reviews te ontvangen van websitebezoekers
  • Een Wikipediapagina te hebben
  • Werk te laten zien waarin jouw expertise naar voren komt
  • Actuele content te delen en deze regelmatig te verversen

6. Grotere focus op lokale SEO

Lokale SEO wordt steeds belangrijker, omdat mensen vaak opzoek zijn naar bedrijven in hun omgeving. Denk bijvoorbeeld aan een restaurant of een supermarkt, maar ook aan een kapper of een schoonheidsspecialiste.

Google voegt de lokale zoekresultaten samen in de zogeheten Local Pack. De Local Pack is een kader van drie bedrijven in de omgeving van de zoekmachinegebruiker. In het voorbeeld hieronder zocht ik naar een kapper in Utrecht Leidsche Rijn.

Voorbeeld van Googles Local Pack in de SERP

Mensen gebruiken Google Maps steeds vaker wanneer zij zoeken naar bedrijven. Als jouw regio enigszins relevant is voor jouw bedrijf, dan is lokale SEO de moeite waard.

Wat moet je doen?

Zo zorg je ervoor dat je lokaal vindbaar bent, dit doe je door:

  • Jouw bedrijf toe te voegen aan Google mijn bedrijf
  • Jouw locatie in jouw zoektermen te verwerken
  • Ervoor te zorgen dat jouw contactgegevens op jouw contactpagina staan,

Lees ook: Waarom jij nu aandacht moet besteden aan lokale SEO

7. Video krijgt voorrang in de SERP

Van alle online content is 82 procent video, aldus Cisco in een rapport (link). Video zie je steeds meer terug in de SERP, zoals je in het voorbeeld hieronder ziet.. Dat aantal neemt naar verwachting dit jaar alleen maar meer toe.

Voorbeeld van video in Google SERP

Het produceren van een video kost meer tijd dan bijvoorbeeld het schrijven van een blog, dus als je al die tijd en energie erin stopt, dan wil je wel dat jouw video wordt gezien.

Wat moet je doen?

Video’s deel je op een kanaal zoals YouTube en dat doe je door jouw zoekterm te verwerken in:

  • De naam van het bestand, zodat YouTube begrijpt waar jouw video overgaat
  • De titel, zorg ervoor dat de titel overeenkomt met de inhoud van de video
  • De video-omschrijving, zie dit net als een meta description: houd het kort en omschrijf waar jouw video overgaat.

8. De rol van AI groeit

Het vooruitzicht is dat de rol van Artificial intelligence (AI) in SEO groter wordt. Hierbij speelt RankBrain, een update in het algoritme van Google in 2015, een belangrijke rol bij. Met RankBrain introduceerde Google machine learning in het zoeken. Hierdoor begrijpt Google veel beter wat de intentie is van een zoekopdracht, oftewel: wat de zoekmachinegebruiker wil weten.

Wanneer jij bijvoorbeeld vaak de website van Bol.com bezoekt, dan krijg jij eerder Bol.com te zien in de zoekresultaten wanneer je online wil winkelen in plaats van een andere webshop.

Wat moet je doen?

Het is niet duidelijk wat je precies kunt doen om te optimaliseren voor RankBrain, maar experts geloven dat interactie die iemand met content heeft een invloed heeft op de wijze waarop webpagina’s worden gerankt. Denk bijvoorbeeld aan factoren zoals de click-through-rate en hoeveel tijd iemand heeft doorgebracht op jouw pagina.

Tot slot

Wat deze trends gemeen hebben is dat SEO in 2021 ook gaat om het geven van een zo’n prettig mogelijke online ervaring. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de wijze waarop webpagina’s worden getoond in de zoekresultaten, waarvan het delen van goede content de belangrijkste is. Denk maar aan BERT, de laatste grote update in het algoritme dat Google in 2019 doorvoerde.

De gebruikers van Google willen content zien dat antwoord geeft op hun zoekvraag en inspeelt op hun behoefte. Zolang je dat biedt en de basis on-page, off-page en website factoren niet vergeet, dan maak je een goede kans op meer online zichtbaarheid.

Ahrefs 
BackLinko 
Business2Community 
Neil Patel 
Search Engine Journal 
SEMrush 
Afbeeldingen: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *