Het delen van goede content is een van de belangrijkste rankingsfactoren van Google. Een blog is de meest populaire vorm van content, ondanks de vele video’s die online te vinden zijn. Zorg er bij het schrijven van jouw blog er wel voor, dat jouw teksten SEO-vriendelijk zijn. Meer dan 90 procent van de online ervaringen begint met een zoekmachine en wanneer jij jouw blog optimaliseert voor zoekmachines, dan verschijnt deze op termijn in de zoekresultaten van Google. Maar hoe doe je dat precies? Ik geef jou negen tips voor het schrijven van SEO-vriendelijke teksten.

Waarom is het schrijven van SEO-vriendelijke teksten belangrijk?

Je schrijft voor SEO om meer relevante bezoekers aan te trekken en zoals gezegd om ervoor te zorgen dat je hoog rankt in de zoekresultaten van Google. Meer dan 60 procent van het verkeer naar mijn website was het afgelopen jaar organisch (zie ook afbeelding hieronder). Dit was verkeer vanuit Google, waar ik niet voor betaal. Ik ben hierin geen uitzondering en jij kunt dit ook realiseren. Stel je voor: je hebt jaarlijks 10.000 websitebezoekers, waarvan 60 procent via Google komt. Dan bereik je 6.000 mensen via Google. Wanneer jij niets aan SEO doet, loop je al deze bezoekers mis en dus ook potentiële klanten. Hartstikke zonde dus.

Google Analytics

Wanneer jij jouw teksten schrijft moet je altijd als aan jouw publiek denken. Zij staan op de eerste plaats. Jouw publiek wil fijne leesbare teksten lezen, die inspelen op hun behoeftes. Zij zijn niet geïnteresseerd in SEO. Dus haal geen trucjes uit waardoor jij denkt dat jij beter vindbaar bent (zoals keywordstuffing) en de leesbaarheid van jouw tekst aantasten. Natuurlijk wil je dat zoekmachines jouw blog vinden, maar uiteindelijk wil je dat jouw publiek deze leest en blijft lezen.

Google heeft een lijstje van eisen die het stelt aan websites, waaronder dus het delen van goede content. Wanneer een website aan zoveel mogelijk van deze eisen, ook wel factoren voldoet, hoe hoger deze rankt. Jouw website moet o.a.:

  • Snel zijn
  • Geschikt zijn voor mobiel
  • Veilig zijn

Daarnaast hebben backlinks ook invloed op de ranking.

Lees ook: De SEO trends van 2021: deze factoren vragen jouw aandacht

Worstel jij met het schrijven van jouw blog? Dan geef ik jou hierbij negen tips voor het schrijven van goede leesbare teksten die geschikt zijn voor SEO:

1. Weet waar je over schrijft

Kies een aantal thema’s die bij jouw bedrijf en website passen, waarover jij gaat schrijven. Al jouw blogs moeten binnen deze thema’s passen, zodat jij op termijn als expert wordt gezien over deze onderwerpen.

2. Bepaal het doel van jouw tekst

Wat heeft iemand aan het lezen van jouw tekst? Dit is een vraag die je jezelf constant moet stellen. Want is antwoord houdt jouw bezoeker op jouw website. Je wilt hem verleiden om op je website blijven en dat doe je door informatieve, inspirerende of vermakelijke content te delen.

Google ziet het wanneer iemand na een paar seconden jouw website verlaat en denkt dan dat de content die jij biedt, niet interessant genoeg is. Als dat te vaak gebeurt, heeft dat invloed op de ranking. Dus denk altijd voor je gaat schrijven: wat wil ik met mijn tekst bereiken?

3. Maak gebruik van zoekwoorden

Zoekwoorden helpen zoekmachines en zoekmachinegebruikers begrijpen waar jouw tekst overgaat. Daarom is het gebruik van zoekwoorden belangrijk. Je doet zoekwoordenonderzoek om te ontdekken welke zoektermen veel worden gebruikt. Dit kan afwijken van de zoektermen die jij denkt die populair zijn.

Wanneer je weet welke zoekwoorden je gaat gebruiken, verwerk je ze op een aantal essentiële plaatsen, zodat zoekmachines jouw content weten te vinden en dat is in:

  • De headline – Ofwel de H1-tag. De headline vertelt aan zoekmachines en -gebruikers wat ze op de pagina kunnen vinden.
  • Tussenkoppen – H2 en H3-tags. Net als in de headline vertelt het aan zoekmachines en -gebruikers waar de alinea’s over gaan.
  • De tekst zelf – ook wel de body van de tekst. Probeer de zoekwoorden in de eerste honderd woorden te verwerken. Wanneer dit niet lukt, laat het dan verderop in de tekst terugkomen.
  • Meta Description – Dit is het stukje tekst dat in de SERP te zien is. Het is een omschrijving van de webpagina. Het is belangrijk dat jouw zoekwoord daarin terugkomt.
  • URL – Oftewel de link. Houd deze kort en verwerk jouw zoekterm hierin

Ik zei het eerder al, doe niet aan keywordstuffing. Hierbij gebruik je jouw zoekterm te vaak in jouw tekst. Dit leest hinderlijk en als gevolg haken bezoekers af. Niet doen dus!

Lees ook: Zo doe je zoekwoordenonderzoek

4. Maak gebruik van long-tail keywords

Long-tail keywords, of wel long-tail zoekwoorden zijn zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Ze zijn meer specifieker en de zoekresultaten die na het typen van long-tail zoekwoorden naar voren komen, sluiten veel beter aan op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker.

Wanneer je nog geen grote speler bent zoals Frankwatching, dan is het zinvol om gebruik te maken van long-tail keywords, omdat de zoekvolume laag is. Daarnaast is de click-through-rate is hoog en de concurrentie is klein. De kans is groot dat jouw websitebezoeker bij jou het antwoord op zijn zoekvraag vindt.

5. Let op je schrijfstijl

Mensen haken af wanneer een tekst ontoegankelijk is. Een ontoegankelijke tekst bevat bijvoorbeeld veel moeilijke woorden, lange zinnen en mist komma’s en punten. Let hier dus op! Lees je tekst hardop voor en ontdek op die manier de knelpunten in jouw tekst.

Schrijf daarnaast zoveel mogelijk actief. In een actieve zin staat het onderwerp centraal. Veel mensen, waaronder ik, schrijven passief. Een passieve zin is te herkennen aan de lijdende vorm en bevat veel werkwoorden. Het maakt je verhaal minder sterk, sommige mensen zeggen zelfs dat het saai en onduidelijk wordt. Verwijderd deze bij het nakijken uit je tekst.

Een Featured Snippet is een antwoordkader dat boven de zoekresultaten verschijnt van Google. Het geeft op een gemakkelijke en snelle manier, antwoord op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker. Zie ook het voorbeeld hieronder:

Optimaliseer je tekst voor featured snippets. Omdat deze dus antwoord vragen geven, moet jouw zoekterm vragend zijn. Bijvoorbeeld: “wat zit er in een happy meal?” Raadpleeg Awnser the Public als je wil weten welke zoekvragen veel gebruikt zijn.

Het toevoegen van interne (links binnen jouw website) en externe (links naar andere websites) is belangrijk, omdat je daarmee aan Google en websitebezoekers laat zien dat er nog meer relevante informatie op het web te vinden is dat ondersteunt wat jij zegt. Daarmee vergroot je de geloofwaardigheid van jouw bericht en je geeft bezoekers extra informatie.

8. Maak jouw tekst scanbaar

Jouw websitebezoeker scant eerst de tekst voor hij of zij besluit deze te lezen. Zorg voor een aantrekkelijk ogende tekst door deze scanbaar te maken. Dat doe je door gebruik te maken van tussenkoppen, witregels, opsommingstekens en vetgedrukte zinnen. Net zoals je ziet in deze blog.

9. Zorg ervoor dat men jouw bericht kan delen

Zoekmachines volgen links, zo weten ze van het bestaan van jouw website. Dus deel de links van jouw webpagina en zorg ervoor dat anderen jouw blog kunnen delen.

Deel jouw blog op social media en in jouw nieuwsbrief en voeg social media icoontjes toe aan op jouw webpagina. Want hoe meer mensen op de link naar jouw webpagina klikken, hoe zichtbaarder deze op termijn wordt.

Tot slot

Zoekmachineoptimalisatie vraagt om een lange adem, dus verwacht niet meteen resultaat. Het kan soms toch enkele maanden duren voor je jezelf terugziet in de zoekresultaten van Google.

Een heel handig hulpmiddel is de plug-in Yoast SEO. Deze plug-in laat niet alleen zien of jouw webpagina voldoende geoptimaliseerd is voor zoekmachines, het kijkt of jouw tekst voldoende leesbaar is voor bezoekers. Want daar gaat het uiteindelijk om: het geven van een zo’n prettig mogelijke ervaring aan jouw websitebezoeker. Deze moet uiteindelijk vinden wat hij zocht en terug willen keren in de toekomst. SEO is slechts een middel om hem of haar daar te krijgen.

Succes!

Bron: Business2community, Business2community
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *