Affiliate marketing is een marketingstrategie dat groeit in populariteit. Dat komt omdat we steeds meer van onze tijd online doorbrengen en je adverteert op plekken waar jouw doelgroep is. Maar wat is affiliate marketing precies en is dit iets waar jij in moet investeren?

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een advertentiestrategie waarbij zogenoemde ‘affiliates’ producten of diensten van merken promoten op de eigen website. Deze affiliates, dit zijn vaak bloggers, moeten voor klanten zorgen, zonder actief als verkoper op te treden. Je kunt het vergelijken met influencer marketing; net als een influencer promoot de affiliate diensten of producten, met als doel zijn of haar publiek te beïnvloeden een aankoop te doen. Het publiek koop rechtstreeks bij het merk zelf en de affiliate ontvangt daarvoor een commissie.

Lees ook: Wat is influencer marketing?

De onderstaande afbeelding van Business2Community (link) legt het nog een keertje uit:

Soorten affiliate marketing

Er zijn verschillende manieren waarop een merk kan adverteren. Welke manier het beste bij jou past, hangt af van jouw doel. Wil je bijvoorbeeld een relatie opbouwen met je publiek of wil je juist meer zichtbaarheid voor jouw merk? Wanneer je dit helder hebt, maak je een keuze tussen:

Ongebonden affiliate marketing

Hierbij is er totaal geen relatie tussen de affiliate en de adverteerder. Hij of zij deelt slechts een link waarop mensen kunnen klikken en geeft weinig aandacht aan de content. Denk bijvoorbeeld aan een banner bovenin een website. Het voordeel van deze strategie is dat het om weinig inzet vraagt, een nadeel is echter dat je geen relatie met je publiek opbouwt. Voor affiliates gaat het hier meer om het verdienen van een inkomen, dan om het bieden van waarde.

Gerelateerd affiliate marketing

Bij gerelateerde affiliate marketing hoeven affiliates jouw product niet te gebruiken. Zij promoten het door een link in een bericht te plaatsen of er is een banner zichtbaar op de website. Er is geen relatie tussen de affiliate en het merk en daardoor kan de blogger geen goede aanbeveling doen. Dit kan minder oprecht overkomen en ertoe leiden dat je het contact met jouw publiek verliest.

Betrokken affiliate marketing

De affiliate is bij deze vorm erg betrokken bij jouw merk en doet een persoonlijke aanbeveling, omdat zij oprecht in jouw merk geloven. Zij geven hun publiek extra informatie en de content die zij delen komt overeen met eerder gepubliceerde content. Als gevolg heeft het meer aansluiting bij hun publiek. Deze vorm van affiliate marketing is het meest eerlijk en daarom werkt het goed.

Waarom affiliate marketing?

Voor een blogger is affiliate marketing een bron van inkomsten en voor merken is het een aantrekkelijke advertentievorm, omdat de handeling van de potentiele klant minimaal is. Deze bevindt zich met slechts een klik op een link, in jouw (online) winkel en hoeft daarvoor de deur niet uit.

Daarnaast is affiliate marketing populair om de volgende redenen:

1. We doen meer online aankopen

We kopen steeds meer online, dat komt voornamelijk door de pandemie waarin we nog altijd leven. Volgens het CBS hebben we in de eerste helft van 2020 11 procent meer internetaankopen gedaan, dan het jaar daarvoor. Omzetten stijgen naar ongekende hoogtes, de totale omzet van online verkopen lag vorig jaar op 7,6 miljard, waarvan de helft van de totale omzet van Bol.com kwam.

2. Social media is populairder dan ooit

We kopen niet alleen online, we brengen ook meer tijd door op social media. Succesvolle bloggers zijn inmiddels influencers geworden en promoten merken niet alleen op hun eigen website, maar bijvoorbeeld ook op Instagram en YouTube

3. Controle over de kosten

Affiliates hebben ieder hun eigen tarief, dat wordt vaak wordt bepaald door hun bereik. Door te kiezen met wie je samenwerkt, heb je controle over de kosten.

4. Affiliates verzorgen zelf de content

De kosten van affiliate marketing zijn relatief laag, omdat bloggers vaak hun eigen content produceren (in het geval van betrokken affiliate marketing) en de promotie voorzorgen. De marketeer heeft minder werkzaamheden, wanneer het vergelijkt met een andere marketingcampagne en dat maakt affiliate marketing aantrekkelijk voor hen.

De vergoeding van affiliates

Zoals gezegd is affiliate marketing voor succesvolle bloggers een belangrijke bron van inkomsten en zij worden graag met geld (versus producten). De commissie kan echter verschillen, zo kun je ze betalen per:

1. click

Een betaling per iedere klik op het promotiemateriaal zoals een banner of een link.

2. Lead

Een affiliate ontvangt een vergoeding wanneer de bezoeker contact opneemt met de adverteerder, door bijvoorbeeld zijn gegevens achter te laten. Dit hoeft niet direct te leiden tot een aankoop, interesse is voldoende.

3. Verkoop

Als de klant iets koopt, dan krijgt de affiliate betaald. Hij of zij krijgt een percentage van het verkoopbedrag uitgekeerd.

4. View

Hierbij krijgt de affiliate betaald als de advertentie is bekeken.

Zorg er wel voor dat er genoeg marge op je product zit, zodat je de affiliate kunt betalen en maak van tevoren duidelijke afspraken.

Tot slot

Voor en succesvol programma moet je je campagne actief beheren door het promotiemateriaal regelmatig te vervangen. Op die manier heeft de affiliate regelmatig nieuwe acties voor zijn volgers. Door de acties regelmatig te vervangen, neemt de ‘sense of urgency’ bij de klant toe. Er moet nu gekocht worden.

Heel veel succes!

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 2 april 2019, met als titel: Affiliate marketing, wie maakt jouw content?

Externe links:
Business2Community
Business2Community
Afbeelding: Getty

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *