De meeste online ervaringen beginnen met een zoekmachine. Zelfs als mensen weten welke website ze willen bezoeken, dan typen ze het toch nog in het zoekveld van Google. Daarom is zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO) cruciaal en zoekwoordenonderzoek is daar een belangrijk onderdeel van. Want door het doen van zoekwoordenonderzoek, weet je hoe zoekmachinegebruikers online zoeken.

Het afgelopen jaar kwam bijna 60 procent van het verkeer naar mijn website via Google. Dit is organisch verkeer waar ik niet voor betaal. Als ik niet in SEO had geïnvesteerd, was ik al deze bezoekers misgelopen. Jij loopt websitebezoekers via Google mis, wanneer jij onvoldoende aandacht besteed aan zoekmachineoptimalisatie. SEO, moet dus onderdeel zijn van jouw marketingstrategie en daar hoort zoekwoordenonderzoek bij.

Waarom zoekwoordenonderzoek?

Bij zoekwoordenonderzoek kijken we naar de zoektermen die mensen invoeren in het zoekveld van zoekmachines. Deze zoekwoorden geven ons inzicht in welke onderwerpen mensen interessant vinden en vormen de basis van jouw content marketingstrategie. Doordat jij weet wat jouw publiek interessant vindt, kun jij bepalen waar jouw content over gaat. Tevens begrijpen zoekmachines en zoekmachinegebruikers dankzij zoektermen beter waar jouw webpagina over gaat.

Zoekwoordenonderzoek is enorm tijdrovend. We doen het toch, omdat de woorden waar jij op gerankt wil worden, kunnen afwijken van de zoektermen die jouw publiek gebruikt. Daarnaast krijg je inzicht in hoe populair bepaalde zoekwoorden zijn en hoe hoog de concurrentie op deze woorden is.

Welke type zoekwoorden kennen we?

Zoektermen kunnen lang of kort zijn. We maken een onderscheid tussen seed en long-tail zoekwoorden.

Seed zoekwoorden

Seed zoekwoorden zijn zoektermen die uit één woord bestaan. Zoals het woord ‘baby’. Seed zoekwoorden hebben een hoge zoekfrequentie en kun je op verschillende manieren interpreteren. Vaak weten zoekmachines niet wat zoekmachinegebruikers willen weten op basis van zo’n seed zoekwoord. Wil je bijvoorbeeld weten hoe je een baby moet maken, hoe je een baby laat slapen, wat hij moet eten of wil je weten waar je spulletjes voor een baby kunt kopen?

Seed zoekwoorden zijn dus breed interpreteerbaar en het is moeilijk om hiervoor te ranken. En als je hoog rankt, dan is de kans aanwezig dat jouw content geen antwoord geeft op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker. Dat doet jouw content waarschijnlijk wel wanneer je gebruik maakt van long-tail zoekwoorden.

Long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden, ook wel long-tail keywords, zijn zoektermen die uit drie à vier woorden bestaan. Het zijn zoektermen die vrij specifiek zijn. Laten we de baby uit het eerdere voorbeeld gebruiken. Stel je voor dat ik wil weten hoe vaak een baby moet eten. Dan typ ik in het zoekveld: ‘voedingsschema baby 10 maanden’. Dit is een vrij duidelijke zoekterm en de zoekresultaten die verschijnen, spelen hoogstwaarschijnlijk in op mijn behoefte.

Hoewel long-tail zoekwoorden voor minder verkeer naar jouw website zorgt, sluit jouw content wel beter aan op wat de zoekmachinegebruiker zoekt. De kans is dus groter dat de zoekmachinegebruiker blij is met wat hij of zij op jouw website aantreft en zal hij niet snel bouncen. Daarnaast is de concurrentie lager bij long-tail zoekwoorden en de click-through rate hoger.

Gerelateerd: Zo optimaliseer jij jouw content voor voice search

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Voor je begint met het doen van zoekwoordenonderzoek, moet jezelf de volgende vraagstellen: waarom zou Google jouw website moeten ranken? Het antwoord op de vraag, zal de basis vormen van de zoekwoorden waar jij op gerankt wil worden. Deze woorden schrijf je op en vormen samen een lijst van seed woorden.

Vervolgens ga je kijken naar de onderwerpen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord. Oftewel je maakt long-tail zoekwoorden van jouw zoekwoorden. Stel je hebt een website dat gaat over het ouderschap (vandaar het voorbeeld ‘baby’). Dan kan je het seed zoekwoord gebruiken om onderwerpen te bedenken waar mensen naar zoeken. Bijvoorbeeld: voedingsschema baby, baby doorslapen, krampjes baby, reizen met baby, etc.

En daarna doe je als volgt zoekwoordenonderzoek. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

Google Search Console

Kijk in Google Search Console naar de prestaties van jouw website. Hier zie je ook via welke zoekopdrachten bezoekers op jouw website kijken. Deze zoektermen kun je gebruiken als inspiratie voor volgende content.

Gebruik Google

Google doet zelf suggesties van zoekwoorden als je rustig in het zoekveld begint te typen. Dit zijn zoekopdrachten die het meest zijn ingevoerd, je kunt deze gegevens gebruiken als inspiratie. Daarnaast kun je naar de suggesties van Google kijken onderaan de zoekresultaten.

Zoekwoordenonderzoek tools

Je kunt gebruik maken van tools waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen. Er is momenteel veel beschikbaar, van dit lijstje zijn Ubbersuggest en SEMrush het meest populair.

  • Neil Patel – Ubbersuggest
  • SemRush
  • Answer the Public
  • Google Keyword Planner
  • Yoast Suggest
  • Moz Keyword Explorer
  • Ahrefs

Tot slot

Door het doen van zoekwoordenonderzoek, weet je dus hoe mensen online zoeken. Een ander voordeel is dat jij ideeën opdoet voor nieuwe content. Je weet immers waar mensen naar zoeken en jij kunt inspelen op die behoefte met nieuwe content.

Het is een tijdrovende activiteit, maar wel de moeite waard. Je zult namelijk zien dat je op termijn stijgt in de ranking van Google en dat het verkeer naar jouw website toeneemt en daar gaat het uiteindelijk om. Want je kunt meer verkopen als je meer websitebezoekers hebt.

Heel veel succes.

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 22 oktober 2019, met als titel: Daarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk

Externe links:
Business2Community
Hubspot
Yoast
Moz

Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *