We zijn social media dit jaar massaal actiever gaan gebruiken, dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research. We gebruiken meer platforms en brengen hier ook meer minuten door. Geen wonder dat social media voor zoveel bedrijven en ondernemers al jaren belangrijk is. Maar hoe beheer je al die social media platformen, zonder dat het een fulltime job wordt?
Inhoud
- Het social media onderzoek
- Waar gebruik je de verschillende kanalen voor?
- Voordelen van meerdere platformen
- Hoe beheer je al die social media kanalen?
- Welke planningstool gebruik je?
- Tot slot
Het social media onderzoek
Newcom doet ieder jaar onderzoek naar het social media gedrag van Nederlanders. Dit onderzoek werd dit jaar voor de twaalfde keer gehouden onder meer dan zevenduizend deelnemers van 15 jaar en ouder en het laat zien dat met name de groep 20-39-jarigen, social media veel meer zijn gaan gebruiken dan in de voorgaande jaren. Waar we vorig jaar nog dagelijks 97 minuten spendeerden aan social media, is het nu 107 minuten per dag.

We gebruiken ook meer platformen dan voorheen. Het landelijk gemiddelde ligt nu op 4,2 social media kanalen per persoon, terwijl het vorig jaar nog 3,9 waren. In de overzichten hieronder, zie je de grootste social media kanalen die we in Nederland kennen. Hierin is te zien dat, met uitzondering van Facebook, er een groei is in het aantal gebruikers ten opzichte van het jaar daarvoor. Instagram, Pinterest, Twitter, Snapchat en TikTok groeiden het afgelopen jaar flink met respectievelijk 11, 9, 22, 23 en maar liefst 75 procent.


Het social media gebruik groeit dus flink en daarom is social media wereldwijd het belangrijkste onderdeel van de marketingstrategie volgens Hubspot. Juist omdat je met social media brand awareness kunt creëren en je doelgroep kunt bereiken.
Waar gebruik je de verschillende kanalen voor?
Social media kun je voor verschillende redenen gebruiken, namelijk:
- Social networking. Dit is de oorspronkelijke functie van social media, waarbij mensen interactie hebben met elkaar, zoals we zien op Facebook, Twitter en LinkedIn.
- Het delen van foto’s. Hierbij ligt de focus op het laten zien van beeldmateriaal, iets dat je veel terug ziet op Instagram en Pinterest.
- Het delen van video’s. Hierbij deel je juist video’s, zoals op YouTube en ook Vimeo.
- Interactieve media. Hier kun je foto’s en video’s delen met allerlei speciale effecten, Snapchat en TikTok worden hier veel voor gebruikt.
Bron: Hubspot
Tegenwoordig zie je ook de social media kanalen naar elkaar kijken en elkaars kracht overnemen, Instagram lijkt met een focus op video steeds meer op TikTok en LinkedIn weer op Facebook, dankzij de groei aan gesponsorde berichten.
Voor alsnog blijkt uit een Amerikaans onderzoek dat de bekende social media platformen vooral om de volgende redenen worden gebruikt:
- Facebook: delen van foto’s en berichten, op de hoogte blijven van het nieuws/de wereld en berichten (via Messenger) sturen naar vrienden en familie
- Instagram: delen van foto’s en video’s, grappige/vermakelijke content vinden en informatie vinden/volgen van producten/merken
- Pinterest: volgen/vinden van informatie over producten/merken, grappige/vermakelijke content vinden en het delen van foto’s en video’s
- LinkedIn: op de hoogte blijven van het nieuws/de wereld, volgen/vinden van informatie over producten/merken, delen van foto’s en video’s.
- TikTok: grappige/vermakelijke content vinden, delen van foto’s en video’s, op de hoogte blijven van het nieuws/de wereld.
- Snapchat: grappige/vermakelijke content vinden, delen van foto’s en video’s en berichten sturen naar vrienden en familie.
- Twitter: op de hoogte blijven van het nieuws/de wereld, grappige/vermakelijke content vinden, volgen/vinden van informatie over producten/merken.
Bron: Smart insights
Voordelen van meerdere platformen
Het heeft zijn voordelen om als ondernemer actief te zijn op meer dan één social media platformen. Ieder kanaal heeft zo zijn eigen sterktes en doelgroep. Het hardst groeiende platform bijvoorbeeld, TikTok, wordt zoals de afbeelding hieronder laat zien veel gebruikt door twintigers, maar erg populair bij dertigers is het (nog) niet.

Daarnaast zie je dat Facebook juist weinig wordt gebruikt door mensen die jonger zijn dan 24 jaar en LinkedIn is meer een kanaal om te netwerken en vacatures te delen of te zoeken. Ieder kanaal heeft een eigen groep gebruikers en wanneer je op meerdere kanalen actief bent, kun je een grote groep mensen bereiken. Dat is het belangrijkste voordeel van het beheren van meerdere social media platformen.
Het nadeel van het beheren van al die platformen, is wel dat het je extra werk oplevert. Vooral als je op ieder kanaal een andere boodschap deelt.
Hoe beheer je al die social media kanalen?
Zoals gezegd is het beheren van al die social media kanalen een hoop werk. Hierbij een stappenplan:
Lees ook: Zakelijk gebruik maken van social media doe je zo
Stap 1: Kies jouw kanaal
Bepaal eerst welke social media kanalen je wil gebruiken. Dit doe je door te ontdekken waar jouw doelgroep het meest actief is en dat hangt weer af van jouw dienst of product. Ontdek of ze gebruik maken van LinkedIn, juist veel Twitteren of dat ze massaal op Instagram zitten. Wanneer je niet lang bezig bent, dan raad ik je aan om te beginnen met twee social media platformen en als je dat in de vingers hebt, kun je uitbreiden naar meer.
Stap 2: Bepaal jouw doel
Wat wil je vertellen op social media? Wat is jouw doel? Wil je jouw kennis en expertise laten zien of jou als persoon? Of wil je slechts mensen naar jouw website leiden? Je kunt ervoor kiezen meer van jezelf te laten zien op Instagram en meer van jouw business op LinkedIn. Wanneer jouw bedrijf over een product gaat dat zich visueel verkoopt, dan is Pinterest een goed idee.
Stap 3: Werk met een content kalender
Vervolgens is het een kwestie van proberen. Maak gebruik van een content kalender en plan wekelijks of maandelijks in wat je waar precies wil vertellen. Hierdoor houd je het overzicht en je voorkomt dat je niet in herhaling valt. Je kunt eenvoudig zelf een content kalender maken in Excel, of je kunt met een externe tool werken.
Lees ook: Zo maak je jouw eigen content kalender
Stap 4: Maak een dashboard
Analyseer de prestaties van jouw berichten. Op LinkedIn kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen jouw bericht leuk vinden en hoe vaak deze is bekeken in de feed. Je kunt er voor kiezen om deze gegevens bij te houden in een dashboard, om na te tijdje te bepalen wat het goed doet en wat minder. Dit geldt ook voor jouw andere social media kanalen. Kijk bijvoorbeeld op Instagram naar jouw statistieken als je een business profiel hebt. Wat is de engagement, is jouw bericht opgeslagen en bekijken mensen jouw profiel?
Stap 5: Kies voor een social media planningstool
Wanneer je deze informatie en tijdje bestudeerd, dan leer je vanzelf wat werkt en wat minder en daar kun je jouw strategie omheen bouwen. De berichten kun je zelf handmatig delen. Maar het is makkelijker om te werken met een social media planningstool.
Welke planningstool gebruik je?
Een social media planningstool is een online programma waarmee jij jouw social media berichten inplant. Ik maak zelf al een aantal jaar gebruik van Hootsuite, maar er zijn meerdere gratis en betaalde tools te vinden, waarmee jij eenvoudig jouw berichten mee kunt inplannen. Frankwatching heeft hier onlangs nog een artikel over geschreven en noemde de volgende tools als de social media tools voor 2022:
- Coosto
- Hootsuite
- Planoly
- Studio for makers
- SocialPilot
- Sendible
- Sprout Social
- HubSpot
- Zapier
- Channable
Niet alleen bespaar je met zo’n tool veel tijd, het is ook een hulpmiddel waarmee je jouw berichten kunt analyseren. Je ziet bijvoorbeeld in een handig overzicht hoe het gaat met de engagement op jouw gekozen kanalen en ook in een oog opslag zie je welke berichten goed scoorden en welke wat minder. Daarnaast kunnen sommige tools ook inzicht geven in wanneer je het beste een bericht kunt delen, zodat het door een groot publiek wordt gezien.
Tot slot
Het beheren van meerdere social media kanalen is veel werk. Maak het jezelf niet te moeilijk. Je kunt best een bericht delen op zowel LinkedIn als op Facebook. Je kunt altijd jouw tone of voice aanpassen of kiezen voor een andere call to action, wanneer je variatie wil laten zien.
Wanneer je dit niet zelf kunt of wil doen, kan je het taakje uitbesteden aan een VA of een social media coördinator.
Succes!
Afbeelding: Unsplash