Mijn website werd trager, terwijl ik onlangs was overgestapt naar een andere hosting provider. Bij ieder audit die ik deed zag ik de errors toenemen en ik constateerde al zelf (zonder hulp van een SEO-tool) dat mijn website de tijd nam om te laden. “Wat gaat er mis?” Dacht ik. Ik had geen shared hosting meer en ik had onlangs een aantal plug-ins opgeruimd. Hoe komt het dat mijn website in plaats van sneller, juist langzamer was geworden? Het antwoord was: ik had mijn afbeeldingen niet goed geoptimaliseerd voor SEO.
Inhoud
Het belang van een snelle website
Het hebben van een snelle website, is een van de SEO-factoren die direct invloed heeft op de zichtbaarheid van websites op zoekmachines. Bij zoekmachines zoals Google, staat de zoekmachinegebruiker op de eerste plaats en deze heeft doorgaans geen geduld. Daarom heeft Google een voorkeur voor snelle websites en dat zijn websites die binnen twee seconden of korter laden. Is jouw website te traag? Dan zakt deze in de zoekresultaten. Daardoor ben je minder zichtbaar en neemt het aantal websitebezoekers af.
Nu weet ik behoorlijk veel van SEO, maar niet alles. Er is één onderwerp dat ik tot op heden heb vermeden, hoewel ik wist dat het belangrijk is. Namelijk: afbeeldingen optimaliseren voor SEO. Ik vermeed het, omdat het niet zo nodig was voor mij. Mijn boodschap verwoord ik niet in afbeeldingen, maar in tekst en de afbeeldingen die ik gebruik zijn Stock. Toch kent het gebruik van afbeeldingen zo zijn voordelen, ook voor mensen zoals ik. Wanneer je dit niet goed doet, kan dit echter meer schade veroorzaken dan goed doen.
Waarom optimaliseer je jouw afbeeldingen?
22,6 procent van alle zoekopdrachten zijn volgens SEMrush afbeeldingen. Tevens zie je dat Google in de zoekresultaten steeds vaker afbeeldingen laat zien. Naast het aparte tabblad dat de meeste mensen kennen, bedoel ik. Afbeeldingen kunnen op die manier voor meer verkeer naar je website zorgen. Wanneer jij jouw boodschap naast gewone tekst ook in afbeeldingen kunt verwoorden, dan loont het om hier aandacht aan te besteden.
Lees ook: Google snippet: met welke SERP features val jij op in de zoekresultaten?
Tot voor kort had ik maar één zinvolle afbeelding voor mijn website gemaakt en deze valt redelijk op op Google. Je ziet hem op de onderste afbeelding:

Deze afbeelding hoort bij mijn artikel over het peso-model. Ik heb het zelf gemaakt, zodat de kleuren passen bij mijn website. Waar ik niet op had geanticipeerd, was dat deze heel zichtbaar zou zijn op Google en voor meer verkeer naar mijn website zou zorgen.
Wat houdt afbeeldingen optimalisatie in?
Bij het optimaliseren van afbeeldingen (image optimization) zorg je ervoor, dat zowel zoekmachines en zoekmachinegebruikers de afbeeldingen op jouw website kunnen vinden en begrijpen. De meeste mensen zien wel wat er op de afbeelding staat, maar Google heeft geen ogen en begrijpt het niet zonder omschrijving. Daarnaast is het comprimeren van afbeeldingen een onderdeel van image optimization, zodat deze sneller laden. Het optimaliseren van afbeeldingen kent tevens de volgende voordelen:
- De gebruikservaring is beter
- De website is sneller
- Het maakt je website toegankelijker
Zichtbaar zijn dankzij de Image Alt Tab
De Image Alt Tab (dit betekent vrij vertaald alternatieve tekst voor afbeelding), is een belangrijk onderdeel van onpage SEO, want het vertelt aan zoekmachines waar de afbeelding overgaat en daardoor weten zoekmachines deze te vinden.
Lees ook: Een gids voor on-page SEO
Het optimaliseren van afbeeldingen begint bij de naam van het bestand. Een bestandsnaam zoals DSC_3996.jpg zegt niet waar jouw afbeelding overgaat, maar PESO-model.jpg geeft een beter beeld. De onderstaande afbeelding laat hoe dat eruit ziet in WordPress. Dit voorbeeld komt van mijn webpagina waarin ik het PESO-model bespreek.

Je ziet onder de afbeelding de naam van het bestand. Bij Alt-tekst geef je een omschrijving van het bestand, je vertelt hier wat je op de afbeelding ziet staan. Omdat ik het voorbeeld hierboven wat mager vind, leg ik het uit aan de hand van de volgende afbeelding:

Zoals je kunt zien is dit een bruidstaart. Nu kun je deze afbeelding omschrijven als: bruidstaart en dit als zoekwoord gebruiken. Maar het mag wat specifieker, want ‘bruidstaart’ is een seed-zoekwoord. Een ‘mooie witte bruidstaart met bloemen’ is wat uitgebreider.
Het long-tail zoekwoord dat hier gebruikt is: ‘witte bruidstaart met bloemen’ en dat schrijf je bij de Alt-tekst en bij de titel. Wanneer deze afbeelding na een zoekopdracht verschijnt, dan sluit hij beter aan bij de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker.
Beluister mijn podcast: Alles over zoekwoorden en het doen van zoekwoordenonderzoek
Kies voor het juiste bestandstype
Afbeeldingen komen in verschillende bestandstypen en wanneer je de verkeerde kiest, dan kan deze er slecht of wazig uitzien of jouw website vertragen.
JPEG
JPEG is het meest gekozen format voor online foto’s of afbeeldingen. JPEG wordt ook wel aangegeven met JPG. Deze afbeeldingen kunnen gecomprimeert worden naar hele kleine afmetingen, waardoor het minder zwaar wordt en daardoor weinig ruimte inneemt op een schijf. JPEG kun je gebruiken voor afbeeldingen in je blog, screenshots en dergelijke.
PNG
PNG afbeeldingen zijn van betere kwaliteit dan JEPG afbeeldingen en ze kunnen een transparante achtergrond hebben, iets wat een JEPG afbeelding niet heeft. Dit soort bestanden zijn goed voor icoontjes, logo’s en afbeeldingen waarop je wil inzoomen. Het nadeel van PNG afbeeldingen is dat ze doorgaans wat zwaarder zijn dan JEPG afbeeldingen.
Ieder ander bestandtype kun je volgens Neil Patel beter niet gebruiken, omdat deze je website alleen maar meer vertragen.
WebP
SEMrush heeft het echter ook nog WebP, iets waar ik meer over heb gelezen en op gewezen werd in een besloten Facebookgroep.
WebP gebruik je wanneer je meer compressie wil, dan JPEG of PNG. Het is een formaat ontwikkeld door Google en het maakt afbeeldingen gemiddeld 39 procent kleiner dan JPG-bestanden en 45 procent kleiner dan PNG.
Ik gebruikte de laatste maanden dus veel PNG, omdat ik prachtige afbeeldingen wilde. Maar daardoor nam de laadtijd toe en vertraagde mijn website.
Afbeeldingen comprimeren
Om de laadtijd van je afbeeldingen te verkleinen, kun je naast het gebruiken van de juiste bestanden afbeeldingen comprimeren. Het comprimeren van je afbeeldingen houdt in dat je bestandsgrootte kleiner maakt, zonder dat dit heel erg ten koste gaat van de kwaliteit.
Dit doe je met optimizing programma’s zoals de plug-ins WP Optimize of Smush.

Caching van bestanden
Naast dit alles is er een activiteit dat caching heet. Bij caching sla je bepaalde onderdelen lokaal op, zodat deze hergebruikt kunnen worden, zonder de server te raadplagen. Dit zijn afbeeldingen, maar ook HTML, CSS en JavaScript. Hierdoor kan jouw website sneller aan de websitebezoeker geleverd worden.
Ieder bezoek aan een webpagina vraagt namelijk om een verzoek aan de server en dat verzoek moet die server weer verwerken. Het eindresultaat gaat van de server, naar de browser van de websitebezoeker. Hierdoor krijgt deze websitebezoeker alle elementen te zien die jouw website vormgeven en dat is de HTML, CSS, JavaScript en afbeeldingen.
Populaire caching plug-ins die je kunt gebruiken zijn: WP Rocket en WP Super Cache, hoewel WP Optimize ook de caching verzorgt.
Hoe gaat het nu met mijn website?
Een week lang heb ik tussen de bedrijven door, aanpassingen aan mijn website gedaan. Ik heb veel PNG afbeeldingen vervangen voor JPG afbeeldingen en heb nog een keer kritisch naar mijn plug-ins gekeken. Daarnaast ontdekte ik dat mijn bestanden niet gecomprimeerd waren en de caching ook niet was uitgevoerd. Dit heb ik zelf handmatig geactiveerd en daardoor zijn de errors afgenomen en mijn snelheid is toegenomen.
Zoekmachineoptimalisatie, SEO, is een constant proces van verbeteren en monitoren, want zoals je ziet kan één dingetje de prestatie van je website verslechteren en daardoor jouw zichtbaarheid op zoekmachines verpesten. Voor je afbeeldingen op je website plaatst moet je ervoor zorgen dat je je zaakjes goed op orde hebt, want je zichtbaarheid wil je nooit kwijt.
Succes!
Afbeeldingen: Freepik
