Google voert al een jarenlange strijd tegen spam en daar zal denk ik nooit een einde aan komen. Zeker in deze AI-tijd neemt de focus op goede content toe. Iets dat Google niet altijd herkent zonder de hulp van mensen. Dat is een van de redenen dat E-E-A-T in het leven is geroepen. Dit is een upgrade van het eerder bekende E.A.T. en het legt een extra focus op het creëren van content dat behulpzaam, origineel en van goede kwaliteit is.
Inhoud
Wat is E.A.T.
E-E-A-T bestaat al sinds begin december vorig jaar en biedt een extra E op het bestaande E.A.T., dat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness staat. Dit betekent deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid in het Nederlands. Het is een concept van Google dat het algoritme beïnvloed, maar geen update in het algoritme is. De aandacht hierbij ligt op betrouwbaarheid, dit is met name belangrijk voor websites die gevoelige onderwerpen bespreken, zoals over financiën en medicijnen.
Het principe geeft als het ware een score aan websites op basis van een aantal parameters, waardoor websites met spam of die allerlei SEO-trucjes uitvoeren om zichtbaar te zijn voor zoekmachines, niet te hoog ranken in de zoekresultaten van Google.
Lees ook: Google E.A.T. Wat is het en hoe pas je het toe?
De extra de E van Expierence
De extra E die eraan is toegevoegd is de E van Expierence, ofwel ervaring in het Nederlands. Ervaring wordt steeds meer belangrijker wanneer je hoog wil ranken in de zoekresultaten van Google. Hierbij komt YMYL (Your Money or Your Life) om de hoek kijken.
YMYL zijn onderwerpen die op het web besproken worden, die invloed hebben op de gezondheid, veiligheid of financiën van de lezer. E-E-A-T is hiervoor belangrijk, omdat het delen van verkeerde informatie kan een serieus (en negatief) effect hebben op het leven van de lezer. Daarom kijkt Google streng naar dit soort webpagina’s om te zien of ze voldoen aan E-E-A-T.

Waar legt E-E-A-T de focus op?
Er zijn een aantal aspecten die samen gaan met E-E-A-T, waarbij de focus ligt op het maken van content dat voor mensen is en dat inspeelt op hun behoeften. Je moet laten zien dat je mens bent en dat doe je als volgt:
- Laat zien wie je bent – voeg een auteurspagina toe en schrijf een korte biografie bij je gebruikersprofiel.
- Laat zien dat je betrouwbaar bent. Wat is jouw achtergrond deel waarvan je kennis of ervaring hebt met het gekozen onderwerp.
- Zorg ervoor dat mensen contact met je kunnen opnemen, deel dus een contactpagina met contactgegevens.
- Zorg ervoor dat je website er professioneel uitziet en dat het toegankelijk en bruikbaar is.
- Voorzie je website regelmatig van nieuwe content en ververs artikelen die zijn verouderd.
- Controleer je website regelmatig op errors, want hierdoor kan het lijken dat deze verwaarloosd is.
- Let op advertenties en andere promoties op je website, dit kan overkomen als spam. Ik begrijp dat het een inkomstenbron kan zijn, dus maak een afweging hier.
Laat je ervaring zien
Persoonlijke ervaring speelt bij E-E-A-T een belangrijke rol om het vertrouwen van de lezer en ook Google te winnen. Google zegt dat de auteur geen expert hoeft te zijn.
Als voorbeeld geeft Google dat je over je eigen ervaring kunt vertellen, bijvoorbeeld over het niet kunnen slapen tijdens een zwangerschap en wat je eraan kunt doen. Zoals slapen met een speciale kussen of in een positie slapen dat veilig is voor de baby, zonder dat je medische informatie deelt (want je bent geen dokter). Een expert, zoals een dokter of verloskundige, kan bijvoorbeeld tips geven over slaapmedicijnen die veilig zijn tijdens een zwangerschap.
De kunst is dat je je ervaring laat zien, door bijvoorbeeld afbeeldingen, geluid of video’s toe te voegen. Maar je kunt ook vertellen hoe je aan je ervaring bent gekomen, door bijvoorbeeld te schrijven wat je allemaal hebt geprobeerd om te kunnen slapen tijdens je zwangerschap. Al deze ervaringen kun je in je auteursprofiel vermelden. Veel websites hebben een auteursprofiel, met name websites met veel verschillende auteurs zoals Frankwatching. Hieronder zie je hoe die van mij er uitziet in het kort. Wanneer je op mijn naam klikt, zie je meer.

Google houdt niet van spam
De extra aandacht die er de laatste tijd is voor AI, inspireerde me om deze blog te schrijven en om me in dit onderwerp te verdiepen. Dit begon met het creëren van teksten met een AI writer. Dit is iets waar Google niet erg blij mee is, want op de eigen website schrijft het bedrijf dat dit soort teksten geen waarde bieden en zoekmachinegebruikers niet helpen.
Lees ook: De voor- en nadelen van AI teksten schrijven
Google houdt niet van spam en daarom heeft het vijf jaar geleden SpamBrain in het leven geroepen, een onderwerp waar ik volgende week in een nieuwe blog op terugkom. Het doel van SpamBrain is om iedere misleiding en vorm van spam tegen te gaan. Alleen herkent het systeem van Google spam niet altijd en dat maakt E-E-A-T zo belangrijk. Omdat door dit principe een voorkeur wordt gegeven aan eigenschappen, die het tegenovergestelde zijn van de eigenschappen die als spam worden gezien.
Tot slot
Het gaat er uiteindelijk om dat jouw website betrouwbaar is en dat mensen iets hebben aan het lezen van je tekst. AI kan dat vleugje persoonlijkheid niet toevoegen. Juist door een tekst menselijk te maken, zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk voldoet aan wat E-E-A-T van je vraagt.
Dus laat zoals gezegd zien wie de content heeft geschreven, zorg ervoor dat de inhoud juist is door bronnen te vermelden. Mis je de juiste kennis of ervaring? Interview dan iemand die dat wel heeft. Op die manier win je het vertrouwen van je publiek en willen ze terugkomen naar jouw website. Google ziet dat en daarom rankt jouw website weer hoger in de zoekresultaten.
Succes!
Externe links:
Ahrefs
Search Engine Journal
Search Engine Land
SEMrush