We gebruiken media om onze boodschap te communiceren en op die manier een publiek aan ons te verbinden. Marketing speelt hierbij een belangrijke rol. Het PESO-model geeft inzicht in hoe we onze mediastrategie bepalen. Hierbij kun je marketing en communicatie met elkaar combineren, om een sterke zichtbaarheid op het wereld wijde web te realiseren. Hoe je dit doet, en wat het PESO-model is, leg ik je uit in deze blog.
Inhoud
Wat is het PESO-model?
PESO, staat voor Paid, Earned, Shared en Owned media. Deze media bepalen de manier waarop jij jouw boodschap communiceert en het kan jouw mediastrategie bepalen. Het model laat in een oogopslag zien, via welke media jij jouw content aan de man kunt brengen. Zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien:

Lees ook: Waarom content marketing altijd een goed idee is
Wat betekenen de vier media?
Paid media (betaald)
Paid media is media waarvoor jij betaalt. Dit zijn advertenties, zoals op Instagram, Facebook, Google of op andere websites. Maar je kunt bij paid media ook denken aan gesponsorde content, leadgeneratie, outbound marketing en paid-per-clickcampagnes.
Een voordeel van paid media is dat je zelf hebt over je acties controle en welke boodschap je publiek te zien krijgt. Daarnaast ben je gegarandeerd zichtbaar bij jouw doelgroep. Tevens kun je een nieuw publiek bereiken, één die je wellicht eerder niet hebt overwogen. Een nadeel is dat je ervoor moet betalen en mensen wellicht een sceptische houding hebben tegenover je content. Zorg wel voor een goede call-to-action, wanneer je kiest voor paid media.
Earned media (verdiend)
Earned media is het tegenovergestelde van paid media. Je betaalt hier niet voor je zichtbaarheid, je verdient het. Het is PR. Hierbij bespreken o.a. journalisten en bloggers jouw merk, zonder dat je daarvoor betaald of om hoeft te vragen.
Denk bijvoorbeeld aan een influencer die zonder vergoeding aandacht besteed aan jouw merk of aan een journalist of blogger die over jouw merk schrijft. Een andere vorm van earned media is een gesprek over jouw product of dienst in een talkshow op de radio, tv of in een podcast.
Earned media heeft een grote invloed op je geloofwaardigheid. Het is wel echter iets waar je geen grip op hebt. Je weet namelijk nooit of iemand jou gaat aanbevelen. Je hebt geen invloed op de inhoud en dat kan earned media een beetje spannend maken.
Shared media (gedeeld)
Shared media zijn alle activiteiten op social media. Hierbij ga je naar jouw publiek toe en deel je content. Zoals op Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, YouTube en LinkedIn. Hier kun jij als ondernemer een relatie op bouwen met jouw publiek en over jouw product of dienst vertellen.
Lees ook: Aandacht trekken met meerdere social media platformen doe je zo
Het voordeel van shared media is dat het een hogere betrouwbaarheid heeft dan paid media en de financiële investering is minimaal. Het nadeel is, is dat het behoorlijk intensief kan zijn. Je moet je berichten constant in de gaten houden, want mensen kunnen erop reageren en daar moet jij weer op reageren.

Owned media (bezit)
Owned media is media dat van jou is. Het is alle content dat jij bezit en waar jij controle over hebt. Denk hierbij aan al je webpagina’s, een blog, video, podcast, webshop, nieuwsbrief, en meer.
Het voordeel van owned media is dat je er dus volledige controle over hebt, omdat het op jouw eigen website staat. Daarnaast gaat het lang mee. Nadelen van owned media zijn dat je het altijd moet onderhouden en het slecht op zichzelf kan staan. Tenzij jij een nu.nl bent. Wanneer je relatief onbekend bent, zal je het altijd moeten combineren met paid, earned of shared media.
Lees ook: Succesvol je blog promoten? Volg deze 7 onmisbare tips
Het maximale PESO-effect
In de afbeelding in het begin van dit artikel, zie je dat de cirkels van de verschillende soorten media deels overlappen. Dit betekent dat je de verschillende onderdelen kunt combineren. Wanneer je owned media combineert met shared media, dan deel je een link van jouw webpagina op social media. Wanneer je owned media deelt met paid media, dan deel je een link naar jouw webpagina in een advertentie.
Actief zijn in een online community of het hebben van brand ambassadors, is een voorbeeld van wanneer je earned en shared media combineert. Earned en paid media samen resulteert bijvoorbeeld in event marketing en soms ook influencer marketing.
Door de verschillende media met elkaar te combineren, verspreid je je boodschap waardoor je een groter publiek bereikt. Daarom heb je het PESO-model nodig wanneer je succesvol wil zijn. Je zorgt hiermee dat je geloofwaardig bent en je behoudt enigszins controle over je boodschap. Hoeveel je inzet op paid, earned en shared hangt natuurlijk af van de duur van jouw ondernemerschap en de bekendheid van je merk.
Laatste woorden…
Gebruik het PESO-model steeds opnieuw voor het bepalen van jouw mediastrategie. Bijvoorbeeld ieder kwartaal. Kijk wat voor jou werkt en wat minder en boorduur voort op dat wat succesvol was.
Succes!
Externe links:
Forbes
Afbeeldingen: Freepik
