Google heeft een nieuwe update aangekondigd. Dit is iets dat Google regelmatig doet, maar het is toch altijd spannend. Zoekresultaten kunnen immers op een andere manier worden vertoond en dat kan behoorlijk wat invloed hebben op de online zichtbaarheid. Dat is niet voor iedereen goed nieuws. De nieuwe update van Google heet Search Generative Experience (SGE) en hiermee geeft Google met behulp van AI antwoord op complexe vragen in de SERP.

Inhoud

Wat is Search Generative Experience?

Search Generative Experience is op 10 mei tijdens de Google I/O 2023 livestream onthult. Het doel van deze aanpassing is dat de zoekresultaten dankzij generatieve AI nog beter antwoord geven op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker.

Google zegt met deze update min of meer het werk uit meerdere zoekopdrachten weg te nemen, zodat de zoekmachinegebruiker meer inzichten krijgt uit één enkele zoekopdracht, in plaats van uit vele.

Hoe ziet Search Generative Experience eruit?

Wanneer je nu iets wil weten, dan typ je jouw vraag in het zoekveld van Google. Stel je wil op vakantie naar het Italiaanse Gardameer, dan typ je in: ‘Wat zijn de beste familiehotels in het Gardameer?’, met als doel geschikte accommodaties te vinden voor jou en jouw gezin. Vervolgens wil je weten wat voor activiteiten er zijn op aan het Gardameer. Nu moet je daarvoor nog een nieuwe zoekopdracht intypen. Dankzij SGE hoeft dat niet meer.

Lees ook: Google snippet: met welke SERP features val jij op in de zoekresultaten?

De onderstaande afbeelding van Google laat zien hoe dit eruit komt te zien. In een gekleurd kader bovenin geeft Google antwoord op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker. Daaronder zie je een aantal suggesties van webpagina’s, waarop antwoord wordt gegeven op eventuele vervolgvragen, in het geval je meer over dit onderwerp wil weten.

Voorbeeld van Search Generative Experience Google

Hoe werkt Search Generative Experience?

Er zijn drie manieren waarop SGE de zoekervaring wenst te verbeteren:

1. AI-powered snapshots

Wanneer het past bij de zoekvraag, dan laat SGE een snapshot zien dat aangestuurd wordt door AI. Dit is een unieke samenvatting op een vaak wat langere zoekvraag, dat je in de eerdere afbeelding zag.

Deze snapshot kun je een beginpunt noemen van waar mensen zelf kunnen kijken welke content aansluit op hetgeen dat ze willen weten. Volgens Google linkt SGE naar bronnen die ondersteunen wat geschreven wordt in de snapshot, zodat mensen zelf de informatie kunnen vinden op websites die in de zoekresultaten worden getoond.

2. Conversational mode

Naast de initiële zoekvraag wil SGE antwoord geven op de mogelijke vervolgvragen. Hierbij speelt de conversational mode een rol. Antwoorden op mogelijke vervolgvragen worden onder de snapshot getoond. Hierbij wordt de context van de eerste zoekvraag niet verlaten.

Conversational mode speelt dus een belangrijke rol bij vervolgvragen. Het gebruikt AI om te begrijpen wat de zoekmachinegebruiker wenst te weten, op basis van de eerste vraag. Jouw webpagina kan hier zichtbaar zijn, mits je de content hierop optimaliseert voor dit soort zoekopdrachten.

3. Vertical experiences

Verticals zijn bedrijven die diensten of producten verkopen aan een specifieke doelgroep. Google heeft aangekondigd dat SGE behulpzaam kan zijn voor commerciële zoekopdrachten. Naar eigen zeggen kan SGE helpen inzichten te ontdekken, zodat mensen sneller en makkelijkere complexe koopbeslissingen kunnen nemen.

Wanneer iemand naar een product zoekt, dan kan SGE een snapshot genereren waarin belangrijke factoren worden benoemd, om een aantal opties te overwegen. Het laat een omschrijving van het product zien, reviews, waarderingen, prijzen en afbeeldingen. Dit is met name interessant voor bedrijven, want wanneer zij kunnen content en webpagina’s goed optimaliseren zijn zij zichtbaar in dit overzicht.

Wat betekent SGE voor het webverkeer?

SGE wordt momenteel nog een experiment genoemd, dat zich met de tijd zal ontwikkelen. Google zei tijdens de presentatie van deze aanpassing, dat hun focus nog steeds is gericht op het genereren van verkeer naar websites en dat advertenties een onderdeel worden van SGE. Mij is echter niet helemaal duidelijk over dit alleen betaald verkeer betreft of dat dit ook geldt voor organisch verkeer.

Want als Google op de website zelf antwoord geeft op alle zoekvragen, dan hoeft de zoekmachinegebruiker in principe niet meer door te klikken naar websites die hetzelfde doen. Het verkeer naar deze webpagina’s zal op termijn afnemen en dat is geen winst voor de zichtbaarheid.

Lees ook: Dit moet je doen voor een hogere ranking op Google

Wat zeggen de experts hierover?

Experts zeggen ook dat deze nieuwe Google voor een daling in het webverkeer kan zorgen, omdat de AI snapshots het scherm van mobiele apparaten vullen. Daardoor moet je als gebruiker flink scrollen om überhaupt een link te vinden om op te klikken.

Zij zien wel het potentieel van een hogere conversie voor zowel SEO als betaald verkeer, omdat iemand meer geneigd is te kopen wanneer ze via Google op jouw website belanden. Ze hebben dan meer interesse dan voorheen. SGE zorgt in andere woorden voor meer kwalificeerde kopers.

Conclusie

Het is dus nog even afwachten wat SGE voor de zichtbaarheid van jouw website op het wereldwijde web kan betekenen. Desondanks is het belangrijk om niet op één paard te wedden. Is SEO een belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie? Zorg er dan ook voor dat andere kanalen een grote rol spelen in jouw marketingstrategie, zodat je niet meteen al publiek verliest als je door SGE minder zichtbaar bent.

Investeer in social media, denk aan e-mail marketing en zorg ervoor dat je op de plekken bent, waar jouw doelgroep ook is. Vergeet ondertussen niet de beste content te creëren die de zoekmachinegebruiker wenst te vinden. Want aan het einde van het verhaal is dat het belangrijkste voor zoekmachines. Het bieden van de beste online ervaring en dat begint met het delen van goede content.

Succes.

Externe links:
Google
Wordstream
Afbeeldingen: Freepik & Unpslash

Laat een reactie achter