Het delen van relevante content is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van de marketing strategie. Met content kun je jouw publiek aan je binden en hun vragen beantwoorden. Het is geen vraag meer waarom je in content marketing moet investeren, want voordelen zijn onwijs groot en de investering relatief laag.
Inhoud
Wat is content marketing?
Content marketing is volgens het Content Marketing Institute een strategische benadering dat gericht is op het creëren en het distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een helder gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden. Dit zal op termijn leiden tot een winstgevende actie vanuit de klant.
Het komt erop neer dat je informatieve content deelt, met als doel brand awareness te creëren en consumenten te beïnvloeden in hun koopproces.
Wat is precies content?
Content is min of meer alles dat je online ziet. Websites kunnen namelijk niet zonder content. Het is een blog, een podcast, infographic, video, e-book, een social media bericht, noem het maar op. Een content marketing strategie bestaat daarom vaak uit een of meerdere van deze vormen van content.
Jij bent misschien geen marketeer, maar je hebt wel je eigen bedrijf en je wil dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van jouw product of dienst. Marketing is een middel dat te realiseren en content marketing is de meest logische keuze, omdat het meer waardevol is voor jouw publiek.
Waarom content marketing
Tegenover content marketing staat de traditionele advertentie. Het nadeel van de advertentie is dat deze ons vaak lastig valt. Een reclameblok onderbreekt op commerciële zenders het televisieprogramma waar we naar kijken of verschijnt in het midden van een artikel dat we op onze telefoon lezen. We vinden dit hinderlijk en de advertentie biedt op dat moment vaak geen waarde, in tegenstelling tot content marketing.
Klanten verwachten dat hun favoriete merken content delen en dat deze van goede kwaliteit is. Ik schreef het vorig jaar ook al voor Frankwatching in mijn artikel over content marketing trends: ‘online ervaringen zijn directer, gepersonaliseerd en waardevoller dan ooit, dit zorgt ervoor dat de consument verwend gemaakt wordt en ze verwachten dat bedrijven daarin mee gaan.’ Dit betekent dat je mee moet gaan met de digitale ontwikkelingen, zoals dynamische content en AI.

Content marketing cijfers
Hierbij een aantal interessante feiten over content marketing:
- 82 procent van de marketeers investeert actief in content marketing,
- 67 procent van de marketeers zegt dat content marketing leads genereert,
- 72 procent van de marketeers zegt dat content marketing helpt hun publiek te onderwijzen,
- Video is de meest gekozen vorm van content 2022, opgevolgd door blogs en afbeeldingen,
- 81 procent van de marketeers ziet content als hun belangrijkste bedrijfsstrategie.
Content marketing gaat om helpen
Ik las laatst een mooie zin die ik met je wil delen:
Content marketing gaat niet om verkopen, maar het gaat om helpen.
Wanneer je regelmatig interessante en bruikbare content deelt waarin jouw kennis naar voren komt, dan help jij jouw klant. Het voordeel hiervan is dat je hierdoor het vertrouwen van jouw publiek wint en ze daarmee behoud. Dat zal ertoe leiden, dat wanneer zij een aankoop willen doen, zij meer geneigd zijn om voor jou te kiezen.
Voordelen van content marketing
Content op jouw website is heel duurzaam en blijft langer zichtbaar. In tegenstelling tot een bericht op social media. Daarnaast kent content marketing de volgende voordelen.
1. Het is goed voor SEO
Content marketing en SEO gaan hand in hand samen. Naar mijn mening kunnen zij niet zonder elkaar en daarom spelen ze allebei een belangrijke rol in mijn trajecten. Het delen van goede content is de belangrijkste SEO-factor die er is, omdat zoekmachinegebruikers dit wensen te vinden. Google zal daarom altijd de voorkeur geven aan websites die fantastische content delen.
Door regelmatig nieuwe content te delen, zoals een blog of een video, houd je je jouw website actueel en daardoor ben je meer zichtbaar voor zoekmachines. Er zijn immers meer webpagina’s die meegenomen kunnen worden de zoekresultaten en dat kan voor meer verkeer naar jouw website zorgen. Hoe meer verkeer, hoe meer zichtbaarheid en hoe meer je uiteindelijk kunt verkopen.
Lees ook: Wat is SEO?
2. Je positioneert jezelf als expert
Je positioneert jezelf als expert, wanneer je regelmatig over dezelfde thema’s blogt. Jouw publiek volgt jou vanwege jouw kennis en wanneer zij een positief gevoel krijgen na het consumeren van jouw content, dan krijgen ze dat gevoel ook van jouw merk. Op termijn vertrouwen ze jou en hierdoor keren zij sneller terug naar jouw website, wanneer zij meer willen weten over deze onderwerpen.
3. Ideaal voor leadgeneratie
Content speelt een belangrijke rol in de klantenreis. Hierbij zoekt een potentiële klant naar informatie. Met jouw content kun jij deze klant beïnvloeden, met jou kennis en expertise. Wanneer iemand tijdens deze reis met zeer veel interesse jouw content consumeert, dan is hij of zij een lead.
Je kunt dit gerichter aanpakken door van content marketing, inbound marketing te maken. Hierbij deel je informatieve en waardevolle content, zoals een e-book, in ruil voor contactgegevens, zoals een e-mailadres of een telefoonnummer. De geïnteresseerden die hun gegevens achterlaten zijn leads. Deze leads kun je op een ander moment benaderen met een specifiek aanbod.

4. Je kunt het delen op social media
Het mooie aan content, is dat je het kunt delen en dat kan perfect op social media. Schrijf een mooie omschrijvende of nieuwsgierig makende caption en connecties klikken op de door jou gedeelde link. Niet alleen zorgt het voor meer verkeer naar jouw website, je hoeft ook niet na te denken over wat je nu weer moet delen op LinkedIn of Instagram.
5. Het is relatief goedkoop
Een content marketingstrategie is relatief goedkoop wanneer je het vergelijkt met het plaatsen van een advertentie. Google Ads is bijvoorbeeld op dit moment behoorlijk populair als het gaat om adverteren en net als content marketing kan het voor veel verkeer naar jouw website zorgen. Het nadeel met Google Ads is dat het verkeer via advertenties ophoudt, wanneer je stopt met investeren.
SEO is een onderdeel van content marketing en dat betekent dat het verkeer naar jouw website organisch is en blijft bestaan, ongeacht je investeringen in advertenties. Het voordeel hiervan is dat het voor een constante zichtbaarheid zorgen en in die zin is het goedkoper dan een andere marketingstrategie.
Lees ook: Waarom je nu moet knallen met SEO
6. Het is goed voor de brand awareness
Bij brand awareness gaat het erom dat mensen bewust zijn met jouw merk en deze kunnen herkennen en onderscheiden van andere soortgelijke producten in dezelfde categorie. Het speelt een belangrijke rol in de buyers journey.
Brand awareness houdt in de praktijk in dat je zichtbaar moet zijn en daar speelt content een belangrijke rol in. Juist als je voor meerdere vormen kiest en dit overal deelt.
Lees ook: Wat is brand awareness? 7 manieren om dit te creëren
Tot slot
Content marketing is altijd van deze tijd. Geen marketingstrategie kan naar mijn mening niet zonder. Zorg er wel voor dat je altijd rekening houdt met jouw publiek en inspeelt op hun behoeftes. Hierbij is het belangrijk dat je weet voor wie jij jouw content maakt en met welk doel. Je moet dus bekend zijn met de verlangens en uitdagingen van jouw publiek. Want alleen dan kun je een connectie maken en echt waarde bieden.
Succes!
Externe links:
Hubspot
Search Engine Land
Afbeeldingen: Freepik
