De vraag naar nano-influencers stijgt en dat komt omdat marketeers hun authenticiteit en publiek waarderen. Influencer marketing staat anno 2023 in het teken van het aangaan van oprechte relaties met je publiek, schreef ik in januari op Frankwatching. Bij deze behoefte past een samenwerking met een nano-influencer, omdat deze doorgaans een hoge engagement rate hebben.
Inhoud
Over Influencer marketing
Influencer marketing is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Dankzij influencer marketing weten merken doelgroepen te bereiken, bij wie het via de traditionele weg niet lukt. De traditionele weg zijn reclames op de televisie en advertenties in tijdschriften.
Hoewel de populariteit van TikTok flink groeit, blijft Instagram nog steeds het meest gebruikte social media kanaal voor influencer marketing. Hierbij nog een aantal influencer marketing feitjes:
- 72 procent van de Gen Z en Millenials volgen influencers op social media
- 56 procent van de marketeers die investeren in influencer marketing, werken met micro-influencers.
- Nano-influencers hebben met 5 procent de hoogste engagement rate.
Bron: HubSpot & The Social Shepherd
Wat is een nano-influencer?
Nano-influencers zijn influencers met tot 5000 volgers op Instagram. Ze hebben een relatief klein publiek en richten zich met hun berichten doorgaans op een specifieke niche.
Naast nano-influencers kennen we ook mega-, macro-, meso- en micro-influencers. Van deze groep is de mega-influencer de hoogste en meest bekendste categorie, dit zijn mensen met meer dan een miljoen volgers op Instagram, zoals Mikky Kiemeney, Rianne Meijer en Sophie van Oostenbrugge uit Nederland. Mensen met de meeste volgers op Instagram zijn o.a. Ronaldo, Kylie Jenner, Selena Gomez en Dwayne Johnson. Wanneer zij reclame maken op hun kanaal, dan zijn zij supermega-influencers.
Lees ook: Met deze soorten influencers kun je samenwerken
Wat maakt nano-influencers interessant?
De laatste jaren zien we een stijgende lijn in samenwerkingen met micro- en nano-influencers. Micro-influencers hebben in Nederland zo’n 5000 tot 50.000 volgers en ze zijn net als nano-influencers relatief onbekend. Wat deze twee groepen interessant maakt voor bedrijven, is dat zij zich specialiseren in specifieke thema’s. Denk bijvoorbeeld aan reizen, sport, lifestyle, voeding of zelfs het ondernemerschap. Hun volgers volgen hen, omdat ze interesse hebben in de onderwerpen die zij behandelen.
Lees ook: Dit maakt micro-influencers zo bijzonder
De nano-influencer is vaak iemand zoals jij en ik. Ze doen gewoon boodschappen en gaan uiteten op dezelfde plekken. Ze praten tegen jou in hun stories, alsof ze je persoonlijk kennen. Volgers voelen geen tot weinig afstand met hen en kunnen de nano-influencer zelfs als een goede kennis zien. Dat maakt ze voor bedrijven interessant, want van een goede kennis ben je geneigd advies op te volgen. Zeker als ze veel kennis hebben over het onderwerp waar ze advies over geven.

Nicole van Roekel (zie voorbeeld hierboven) is een nano-influencer met nog geen 5000 volgers (april 2023). Haar berichten staan in het teken van ondernemerschap, besparen en beleggen. Haar volgens volgen haar waarschijnlijk vanwege de financiële tips die ze deelt. Dat maakt haar interessant voor merken zoals de app Scoupy en de app Too Good To Go waarmee zij samenwerkt.
De voordelen van samenwerken met een nano-influencer
Het samenwerken met een nano-influencer kent de volgende voordelen:
- Het publiek is meer betrokken – een kleiner publiek is meer ‘engaged’ en zijn meer geneigd de aanbevelingen van een nano-influencer op te volgen.
- Ze zitten in een niche – daar waar mega-influencers vaak wat algemeen zijn, heeft een nano-influencer juist die specifieke kennis, die hun publiek interessant vindt. Daardoor zijn zij een stuk geloofwaardiger wanneer zij producten aanbevelen
- Het voelt niet als een advertentie – waar je bij sommige grotere influencers het gevoel krijgt dat ze promoties doen voor het geld. Voelt een aanbeveling bij nano-influencer vaak niet als een advertentie, maar eerder als een tip van een goede kennis.
- De kosten zijn lager – een mega-influencer vraagt in Nederland snel al duizenden euro’s voor een gesponsord bericht. Deze euro’s betaal je niet aan een nano-influencer, sommige delen zelfs berichten in ruil voor gratis producten (maar niet allemaal).
Hoe vind je de juiste nano-influencer?
Het vinden van de juiste nano-influencer is wat moeilijker, dan het vinden van een influencer met meer volgers op Instagram. Toch is het niet helemaal onmogelijk en lukt het vast met de volgende tips:
- Gebruik een platform – Het makkelijkst is om te zoeken via een influencer marketing platform, zoals Traackr of Join. Daar zijn influencers van verschillende groottes aangesloten, die bij jouw merk passen.
- Kijk naar hashtags – Via hashtags kun je zelf zoeken naar een influencer die bij jou past. Nu vind je met de hashtag #nanoinfluencers, influencers uit de hele wereld. Dus probeer hashtags te gebruiken die het beste bij jouw bedrijf passen en gebruik vooral Nederlandse woorden, als je het lokaal wilt houden.
- Ga zelf opzoek – Je kunt ook browsen op social media en allerlei profielen afgaan. De gebruikers die interesse hebben in een samenwerking, vermelden dat meestal in hun bio.
Aan de slag met nano-influencers
Nano-influencers zijn vaak voor hun inkomsten niet afhankelijk van gesponsorde berichten. Zij verdienen hun geld juist met het ondernemerschap of hebben een vaste baan. Daardoor kunnen zij kritischer naar samenwerkingen kijken en kiezen zij voor merken die echt bij hen passen. Dit maakt ze voor ondernemers en marketeers aantrekkelijk, want bij een ‘ja’ is er sprake van een echte match.
Het publiek van een nano-influencer is klein en een samenwerking zal je dus weinig zichtbaarheid opleveren, wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld een macro-influencer. Dit los je op door met meerdere nano-influencers samen te werken. Op die manier bereik je uiteindelijk een groter publiek, er van uitgaande dat zij verschillende volgers hebben.
Conclusie
Nano-influencers zijn een goede voordeligere keuze, als je via influencer marketing jouw merk wil promoten voor een kleiner budget. Neem de tijd om de juiste influencer te vinden die echt bij jou en jouw publiek past.
Heel veel succes!
Externe links
Ainfluencer
Afbeelding: Freepik