Het is weer de tijd van het jaar om de SEO-trends voor 2022 met je door te nemen. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk in een constante staat van ontwikkeling, omdat het gedrag van mensen continu veranderd. We zijn steeds vaker online en daardoor is het belangrijker dan ooit om online zichtbaar te zijn. Marketeers richten zich dit jaar volgens Hubspot met name op social media, content marketing en SEO, omdat dit de middelen zijn waarmee je dit het beste realiseert.
Inhoud
Door de pandemie zijn we nog meer gebruik van het internet gaan maken. Hoeveel films en series heb jij het afgelopen anderhalf jaar gestreamd? Waarschijnlijk net als ik ontzettend veel. We waren meer online en wat doen we als we op het internet zitten? Googelen. We zoeken werkelijk alles op, zelfs als we weten wat we zoeken. Omdat we veel gebruik maken van zoekmachines, zijn deze constant bezig om de gebruikservaring te verbeteren.
Lees ook: 8 redenen waarom Google jouw website niet vindt
Google heeft de afgelopen jaren al een hoop updates uitgerold en onlangs zijn er weer nieuwe onthullingen gedaan die de trends voor 2022 vormen.
Google MUM
Een van die introducties van Google heet MUM. MUM staat voor Multitask Unified Model en is een AI-oplossing dat duizendmaal sterker is dan de laatste update BERT. Google heeft destijds (in oktober 2019) BERT vol trots geïntroduceerd, omdat het een grote update in het algoritme was. BERT begrijpt de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker beter dan voorheen, omdat het de natuurlijke taal veel beter begrijpt. Google MUM is een verbetering ten op zichtte van BERT, omdat het content nog veel beter begrijpt. Het helpt jou het beste antwoord op jouw zoekvraag te vinden, met minder zoekopdrachten.
Lees ook: Het verband tussen marketing en SEO
Volgens Google kost het mensen gemiddeld zo’n acht zoekopdrachten om antwoord te krijgen op complexe zoekvragen. Stel je voor dat je opzoek bent naar een vakantiebestemming en je wil weten hoe warm het is, wat je daar kunt doen en hoe je daar het beste kunt komen. Dan kijkt Google (wanneer MUM is uitgerold) naar de verschillende soorten content in de index en MUM weet dan het beste antwoord te presenteren, dankzij de achterliggende technologie. De zoekresultaten kunnen bestaan uit een combinatie van tekst, foto’s en video’s. Daarnaast kan MUM meer dan 75 talen begrijpen en kan daardoor uit een grotere index het beste antwoord op jouw vraag halen.
Google MUM biedt veel voordelen voor de zoekmachinegebruiker, maar kan wel een uitdaging zijn voor jou. De update heeft immers invloed op jouw zichtbaarheid, wanneer je moet concurreren met content uit de hele wereld, in plaats van alleen uit je eigen land. Je zal dus fantastische content moeten blijven creëren, wil je MUM de baas blijven. En jouw websitebezoeker op de eerste plaats zetten.
Core Web Vitals
Een update die Google in mei van dit jaar heeft doorgevoerd is Core Web Vitals. Hiermee worden de on-page SEO-factoren alleen maar belangrijker. Deze update in het algoritme van Google en is een van de parameters van Google Page Experience.
On-page factoren, zijn alle factoren op de webpagina zelf, die invloed hebben op de zichtbaarheid daarvan op zoekmachines. Zoals het gebruik van zoektermen in de tekst, headline, URL, tussenkoppen, afbeeldingen en meta description. Daarnaast ook het gebruik van interne en externe links. Core Web Vitals is daar nu aan toegevoegd.
De onderdelen
Core Web Vitals meet hoe gebruiksvriendelijk een webpagina is aan de hand van de volgende onderdelen:
- Largest Contentful Paint (LCS)
- First Input Delay (FID)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Deze Web Vitals zijn een set van factoren die onderdeel zijn de ervaring op de webpagina, zoals je op de onderstaande afbeelding kunt zien.

LCP – kijkt naar hoe lang het duurt voor een webpagina laadt. Nu was de snelheid van een website al een rankingsfactor. Het verschil is dat LCP kijkt naar hoelang het duurt voordat je kunt zien wat er op jouw webpagina staat, zoals de tekst, afbeeldingen of video. 2,5 seconden of sneller is wenselijk. Dit kun je controleren op Google PageSpeed Insights.
FID – kijkt naar hoe lang het duurt voordat de websitebezoeker interactie kan hebben met de webpagina. Hoe lang het bijvoorbeeld duurt voordat je een reactie krijgt nadat je op een link hebt geklikt of een formulier hebt ingevuld. Websitebezoekers willen snelle reactie hebben en FID kijkt naar hoe betrokken een website is.
CLS – Meet de visuele stabiliteit van een webpagina en of er dus geen elementen opstaan die verspringen en op die manier de gebruikservaring verpesten. Het gebeurt namelijk weleens dat je een tekst leest en er een afbeelding of advertentie tussen springt, waardoor de alinea die je las verplaatst is.
Core Web Vitals is al geïntroduceerd, maar Google geeft je het komende jaar nog de tijd om de gebruikservaring van je website nog te verbeteren. Maar voor velen van ons betekent het wel dat er werk aan de winkel is, vooral als je je eigen website beheert.
Hoewel een Core Web Vitals bijzonder veel impact gaat hebben op de zichtbaarheid van websites op zoekmachines, is het delen van goede content nog steeds de belangrijkste rankingsfactor van Google.
Google MUM en Core Web Vitals zijn updates die dit jaar zijn aangekondigd en een significant effect gaan hebben op de wijze waarop zoekmachines websites laten terugkomen in de SERP.
Deze trends doen er nog steeds toe
Dat betekent echter niet dat de trends die ik begin dit jaar heb besproken van minder belang zijn, want ook de deze trends verdienen in 2022 jouw aandacht.
Lees ook: De SEO trends van 2021: deze factoren vragen jouw aandacht
Mobiel geschikte websites
Google heeft een voorkeur voor websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten. Dit is inmiddels geen trend meer, maar gewoon een feit. In 2015 introduceerde Google de update Mobile First en sindsdien zijn mobiele websites belangrijker voor zoekmachines dan de desktopversie.
Wat wel een trend is, is dat mobiel ieder jaar alleen maar belangrijker wordt. Dit komt omdat het aantal online ervaringen op mobiele apparaten stijgt. Websites die er goed uitzien op een mobiel, worden beloond met een hogere ranking. Zorg er daarom voor dat die van jou er goed uitziet.
Page Experience
Zoals gezegd is Core Web Vitals een onderdeel van Page Experience. Dit is een update in het algoritme dat in mei dit jaar met Web Vitals is uitgerold. Bij Page Experience gaat het om het creëren van een website met een fijne gebruikservaring.
Naast de eisen die onder Web Vitals vallen, verwacht Google ook van websites dat ze een duidelijke lay-out hebben en veilig zijn. Dit betekent dat jouw website HTTPS moet zijn. De overal snelheid van jouw website moet het liefst vallen binnen 2,5 seconden en navigeren op jouw website moet eenvoudig zijn, dus maak gebruik van breadcrumbs.
E.A.T.
Tot slot wil ik E.A.T. nog een keer uitlichten. E.A.T. staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness en het komt er om neer dat websites die betrouwbaar, deskundig en een autoriteit zijn, hoger ranken in de zoekresultaten. De focus op E.A.T. komt overeen met wat de allerbelangrijkste SEO-factor is; namelijk het delen van goede content. Websites die goede content delen, dus content dat inspeelt op de behoefte van de zoekmachinegebruikers, hebben een hoge EAT-score en ranken hoger.
Conclusie
Deze trends staan alleen in het teken van het verbeteren van de gebruikservaring van zoekmachinegebruikers en dat zal in de toekomst niet veranderen. Google is constant in ontwikkeling en zoekt naar manieren om dit te realiseren, daarom kunnen we ieder jaar weer zo’n lijstje vol trends delen, waar jij je mee bezig kunt houden. De kern blijft echter altijd hetzelfde: Het delen van goede content. Dus blijf goede content creëren en je zal zichtbaar blijven.
Succes!
Externe links:
Backlinko
Business2Community
Business2Community
Frankwatching
Search Engine Journal
Afbeelding: Unsplash