Het is inmiddels wel bekend dat influencer marketing een effectieve marketingstrategie is. Marketingprofessionals in binnen- en buitenland zijn enthousiast en het wordt in steeds meer marketingplannen opgenomen. Toch is influencer marketing voor velen die er nog minder bekend mee zijn toch best een gedoe. Zij stellen zichzelf de volgende vragen: Met wie werk ik samen? Wat voor soort berichten deel ik? Wat wil ik bereiken? Speciaal voor hen laat ik in dit artikel wat influencer marketing voorbeelden zien en benoem ik met welk doel je een campagne kunt starten.
Inhoud
- Voor wie is influencer marketing interessant?
- Wat zijn influencers?
- Met welk doel start je met influencer marketing?
- Welke influencer kies je?
- Voorbeelden uit de praktijk
Voor wie is influencer marketing interessant?
Niet iedereen snapt iets van influencer marketing, dat komt doorgaans door het beeld dat veel mensen bij influencers hebben. Mijn eigen man vond influencers maar vreemd en vond het niet een echte een baan. Nu is mijn lieverd totaal niet actief op social media en heeft hij weinig kennis van de materie en zoals hem zijn er natuurlijk nog meer en dat is hartstikke prima. Veel bedrijven werken immers prima zonder influencer marketing.
Influencer marketing is voor specifieke branches interessant en met name de Retail investeert er wereldwijd ontzettend veel in, dat komt omdat het ook heel veel oplevert. Als je als kleine ondernemer moet concurreren met Zalando, Bol.com of zelfs Amazon, kan influencer marketing interessant zijn. Je kunt met ieder budget wel een campagne beginnen en aandacht vragen voor je merk.
Wat zijn influencers?
Influencers zijn mensen met een groot bereik op social media. Het zijn mensen met een bepaalde expertise die hun volgers interessant vinden of het zijn mensen die je van de televisie kent, maar het kunnen ook bloggers of vloggers zijn. Wat ze gemeen hebben is dat ze hun volgers beïnvloeden om een bepaalde actie te ondernemen, zoals het doen van een aankoop.
Merken werken graag met influencers samen, omdat ze een doelgroep bereiken die ze via traditionele weg (zoals de radio, televisie of een krant) niet kunnen bereiken. Tevens ontdekken zij via zo’n influencer wat bij hun doelgroep leeft, via de interactie die bij een bericht kan ontstaan.
Met welk doel start je met influencer marketing?
Net zoals ieder marketingstrategie start je bij influencer marketing met het formuleren van een doel. Wil je meer verkopen? Meer websitebezoekers, meer brand awareness, meer volgers of aandacht voor een bepaald event? Wanneer je weet wat je met influencer marketing wil bereiken, bepaal je jouw kpi’s. Want kpi’s laten gaandeweg zien of jouw campagne een succes is of dat je strategie om een aanpassing vraagt.
KPI’s op het gebied van influencer marketing kunnen zijn:
- Engagement/betrokkenheid
- Clicks
- Impressies
- Conversies
- Bereik
- Verkoop
- Groei volgers
Deze kpi’s maak je vervolgens SMART. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.
Lees ook: Met deze soorten influencers kun je samenwerken
Welke influencer kies je?
De zoektocht naar de juiste influencer start wanneer je precies weet wat je doelen en kpi’s zijn. Influencers komen in verschillende vormen en maten. Je kunt bijvoorbeeld werken met mega-influencers, zij hebben een heel groot bereik en zijn vaak in te huren via een bemiddelingsbureau. Maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een nano- of micro-influencer. Zij hebben weliswaar een kleiner bereik, maar zijn doorgaans een stuk goedkoper dan mega-influencers, daarnaast is de engagement rate hoger.
Je kunt jouw ideale influencer vinden via een bemiddelaar, maar je kunt ook zelf actief opzoek naar iemand die perfect bij jouw merk past. Volg jouw ideale influencer een tijdje en benader hem of haar wanneer je denkt dat er sprake is van een match.
Lees ook: Waarom de populariteit van nano-influencers groeit
Voorbeelden uit de praktijk
Welke berichten werken goed? Dit is misschien het stukje waar je het meest in geïnteresseerd bent. Voor je begint bepaal jij jouw boodschap en je bespreekt dit vervolgens met jouw influencer. Hij of zij weet heel goed wat werkt en niet werkt bij zijn of haar publiek en kan je daarbij helpen. Kies voor een boodschap die dicht bij jouw influencer past, zodat het oprecht overkomt. Dat is immers wat je wil: oprechte content delen.
Wat goed op Instagram werkt zijn:
1. Winacties
Geef iets weg en verbind mensen aan je door de influencer te vragen zijn of haar volgers op te roepen tot een actie. Zoals Britt Scholte dat doet in het voorbeeld hieronder:

2. Deel kortingscodes
De titel zegt het al. De volger gaat naar jouw website en vult de kortingscode in en doet een aankoop. Dit werkt overigens ook heel goed als affiliate marketing.
Lees ook: Waarom samenwerken met influencers interessant kan zijn

3. Promoot een event of launch
Deze zie ik vaak voorbijkomen in mijn tijdlijn. Deel een fantastische beleving via jouw influencer en zorg ervoor dat er over jouw merk gepraat wordt.
Influencer marketing is absoluut geen onzin. Als deze strategie bij jouw merk past, kan het zelfs zeer lucratief zijn.
Succes met je campagne en mocht je er toch niet helemaal uitkomen, dan mag je altijd contact met mij opnemen voor advies.
Externe Links:
Business2Community
Business2Community
Afbeeldingen: Getty, Instagram, Unsplash