Het aantal likes dat ik op mijn social media berichten ontvang, neemt af. LinkedIn berichten worden minder bekeken in de feed en steeds minder mensen vinden mijn posts Instagram leuk. Het is enorm frustrerend, maar ik weet dat ik niet de enige ben die dit signaleert. Meer social media gebruikers merken op dat de engagement afneemt en er minder wordt geliked. Dit komt omdat social media en de manier waarop we het gebruiken verandert en dat heeft weer invloed op de interactie. In dit artikel leg ik uit hoe je social media engagement meet en hoe je voor meer engagement kunt zorgen.

Inhoud

Wat is social media engagement?

Social media engagement is de interactie bij een bericht, die komt in de vorm van een reactie of een like. Als iemand jouw bericht deelt is er ook sprake van interactie en op sommige platformen is er engagement wanneer men even stopt bij jouw post en niet meteen door scrolt.

Interactie kun je uitdrukken in een percentage, dit heet de engagement rate en het laat zien in welke mate jouw publiek een bericht waardeert of niet. De reden dat we waarde hechten aan dit percentage, is omdat het ons vertelt of onze social media strategie goed is. Het zegt niet alleen of de content goed is, maar het kan zorgen voor een groter publiek. Wanneer berichten niet geliked worden, kan dit leiden tot minder volgers en zo krimpt je bereik.

De reden waarom je steeds minder likes ontvangt

Maar goed: het aantal likes dat je op jouw berichten ontvangt neemt af. Dat doet het al tijdje, maar misschien besef je het je nu pas. Op Instagram zijn de likes al een enige tijd verborgen voor een ander en daardoor kunnen jouw volgers niet zien hoeveel andere mensen jouw bericht leuk vonden. De aantallen die eerder bij een bericht stonden, werkten uitnodigend en zorgden voor meer likes. Wanneer iemand bijvoorbeeld ziet dat al 435 mensen jouw bericht leuk vinden, dan zijn zij sneller geneigd het ook te waarderen met een like. Nu is die trigger er niet meer.

Lees ook: Dit is waarom likes verborgen zijn op Instagram

Daarnaast is het gedrag op social media erg vluchtig. Mensen scrollen razendsnel door de tijdlijn en nemen minder moeite berichten te lezen of te liken. Op Instagram zijn veel minder berichten zichtbaar, omdat het de voorkeur geeft aan Reels en IGTV, als gevolg zien minder mensen jouw post en daardoor neemt de interactie af.

Zo krijg je meer engagement op social media

Het algoritme is niet iets waarvan ik roep dat je het volledig moet begrijpen, want het verandert constant. Maar een beetje algemene basiskennis kan geen kwaad. Laten we LinkedIn als voorbeeld nemen: op dit moment is dat algoritme zodanig, dat je heel actief op het platform moet zijn wil je zichtbaar zijn. Connecties moeten interactie hebben met jouw bericht, want dan is deze meer zichtbaar. LinkedIn laat namelijk berichten met veel interactie aan meer gebruikers zien. Een LinkedIn bericht met weinig tot geen likes, wordt aan minder mensen getoond. Dus deel je mening of start een discussie op LinkedIn, want dit roept reacties op. Fanatieke LinkedIn-gebruikers hebben een achterban opgebouwd die binnen een uur op berichten reageren, zodat deze meer zichtbaarheid krijgt. Dus dat is ook een manier om voor meer engagement te zorgen.

Lees ook: Opvallen op LinkedIn? Zo beïnvloed je het algoritme

Op Instagram moet je zelf ook heel actief zijn, wil je zichtbaar zijn. Dit betekent dat je naast het delen van je eigen bericht, moet reageren op berichten van anderen. Je kunt een carrousel plaatsen, oftewel meerdere afbeeldingen in een post delen, of een lange caption schrijven, zodat mensen langer bij jouw bericht stil staan om toch engagement te creëren.

Dit alles vraagt om ontzettend veel tijd en dat hebben we niet allemaal. Daarom is het belangrijk om je activiteiten te meten om te ontdekken wat werkt en wat minder, zodat je je tijd en energie stopt in platformen die daadwerkelijk iets opleveren.

Zo meet je jouw inspanningen op social media

Er zijn verschillende manieren om jouw inspanningen op social media te meten en online tools spelen daar een belangrijke rol bij: Ik bespreek de meest gebruikelijke:

Google Analytics

Met Google Analytics analyseer je o.a. de verkeersbronnen, je ziet dus via welke kanalen mensen op jouw website komen. Daar ontdekte ik dat al mijn Twitter-inspanningen weinig zin hadden, omdat het voor nauwelijks verkeer naar min website zorgde. Tevens zag ik dat er wel geklikt wordt op de links die ik deel op Instagram en LinkedIn en de links die ik in Facebook-groepen plaats. Deze kanalen zijn nog steeds onderdeel van mijn social media strategie.

Gebruik een UTM-parameter voor links om te ontdekken wat echt zin heeft voor jou en wat niet. Een UTM-parameter is min of meer een gepersonaliseerde tag die je toevoegt aan de URL. Hierdoor weet je precies waar jouw bezoekers vandaan komen. Deze gegevens kun je zien in Google Analytics.

Instagram statistieken

Met een Instagram business account kun je zien wat de engagement van de individuele berichten is. Je ziet bijvoorbeeld wat het bereik van jouw bericht is, het aantal likes en de interactie. Je ziet daarnaast of een bericht wordt opgeslagen voor later. Instagram geeft dit soort opgeslagen berichten meer zichtbaarheid, omdat anderen deze informatie wellicht ook waardevol vinden. Mijn advies hier is om deze gegevens wekelijks bij te houden in een eigen dashboard, zodat je kunt zien of je groeit.

Social media tools

Gelukkig zijn er ook veel online tools waarmee jij jouw social media activiteiten kunt meten. Dit zijn de meest bekende en populaire:

Wat wil jouw publiek zien op social media?

Social media is onderdeel van een content marketingstrategie. Met content marketing beïnvloed je mensen in de eerste twee fases van de buyers’ journey. Dit zijn de fases bewustzijn en overweging, de derde en laatste fase is de aankoop. In de eerste twee fases consumeert men graag informatieve content die helpt bij het nemen van een koopbeslissing. Dit is wat social media gebruikers van merken wensen te zien. 

Consumenten zien op sociaal media ook graag:

Marketeers en ondernemers delen graag informatieve content, dus dit doet het goed op social media. Denk bijvoorbeeld aan tips, trends of een infographic. Zorg ervoor dat wat je deelt, gerelateerd is aan jouw merk en zodat je op den duur word je gezien als expert over deze onderwerpen. Dat maakt jou betrouwbaarder. Kijk ook of de content die je deelt, past bij het platform. Op Instagram en Facebook heb je bijvoorbeeld meer ruimte om je persoonlijkheid te laten zien, dan op LinkedIn.

Conclusie

Het aantal likes dat je op jouw social media berichten ontvangt neemt procentueel af. Ook al ben je actiever dan een jaar of twee geleden, jouw berichten worden minder gewaardeerd met een like. Maar wanneer je een relatie weet op te bouwen met volgers of connecties, dan ben je goed bezig. Maak een eigen dashboard wanneer je niet de luxe hebt om te investeren in een social media tool en houd daar zelf bij hoe vaak jouw LinkedIn berichten gezien worden in de feed of worden opgeslagen op Instagram.

Meet hoe vaak mensen via social media jouw website bezoeken en ontdek op die manier of je inspanningen succesvol zijn. Besluit tevens voor jezelf of het voor jou de moeite waard is om zoveel tijd en energie in social media te stoppen. Wat levert het je uiteindelijk op? Op basis van deze informatie kun je bepalen hoe belangrijk de verschillende kanalen voor je zijn en of je wel door moet gaan met jouw strategie.

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 14 december 2018, met als titel: Hoe je de effectiviteit van social media meet.

Externe links:
Neil Patel
Sprout Social
Talkwalker
Afbeelding: Unsplash

Laat een reactie achter