Wanneer je je blog hebt gepubliceerd, dan wil je natuurlijk dat deze gelezen wordt. Je hebt immers veel tijd en energie gestoken in het schrijven van dat stukje content, waarin jouw kennis en expertise naar voren komt. Maar hoe zorg je ervoor dat deze ook gelezen wordt? Hoe moet jij je blog promoten, zodat deze zichtbaar is bij jouw doelgroep?

Inhoud


Zichtbaarheid is veranderd

In de tijd dat ik als marketeer in vaste dienst werkte, werkten we samen een pr-bureau die onze persberichten bij journalisten onder de aandacht brachten. Dit waren nieuwsbericht van het bedrijf zelf, zoals resultaten uit onderzoeken of bedrijfsnieuws en we hoopten dat het ons meer naamsbekendheid zou opleveren. Soms kwam het voor dat al onze inspanningen voor niks waren. Dan was er geen ruimte voor ons nieuws. Dit was in een tijd dat je als merk iets minder controle over je zichtbaarheid had.

Sindsdien is de manier waarop we onze informatie consumeren en naar buiten brengen is veranderd. We lezen minder print en meer online. Niet zo gek als je je realiseert dat 5,16 miljard mensen wereldwijd gebruik maken van het internet (januari 2023) en dat aantal groeit nog steeds.

Lees ook: Het PESO-model: zo bepaal je jouw mediastrategie

Bloggen voor meer zichtbaarheid

Nu delen bedrijven en ondernemers blogs, vooral omdat ze meer zichtbaar willen zijn op het wereldwijde web. Iedere blog is immers een webpagina die meegenomen kan worden in de zoekresultaten van Google. Hoe meer Google kan laten zien, hoe meer verkeer jij naar jouw website hebt en hoe meer je op termijn kunt verkopen.

Maar om op te vallen op zoekmachines, moeten zij wel eerst weten van het bestaan van jouw webpagina en daarom moet jij je blog promoten. Hierdoor zorg je er namelijk voor dat er links zijn naar jouw webpagina. Zoekmachines volgen heel simpel gezegd deze links en ontdekken via die route nieuwe webpagina’s. Daarvoor moet er wel een link zijn van de pagina die hij al kent, naar de nieuwe pagina.

Lees ook: Linkbuilding: hiermee scoor je zichtbaarheid op Google

Door links te delen op andere bestaande webpagina’s kun jij je blog promoten.

1. Social media

Facebook, Twitter en LinkedIn zijn gewoon websites en hierop kun je een link delen en op die manier je blog promoten. De laatste jaren zien we echter dat social media kanalen het niet erg fijn vinden als mensen hun platform verlaten. Daarom krijgen berichten met links op LinkedIn en Facebook minder zichtbaarheid. Ik zie dat mensen dit vaak op de volgende manieren oplossen:


Lees ook: Opvallen op LinkedIn? Zo beïnvloed je het algoritme

Op Instagram kun je geen links in je berichten delen. Maar dit kan wel in stories. Sinds kort deel ik de links naar mijn blogs in mijn stories. Op Google Analytics kan ik zien, dat mijn websitebezoekers via Instagram op mijn website komen. Ik denk dus dat het zin heeft.

2. Nieuwsbrief

Deel jouw blog in jouw nieuwsbrief en verstuur deze regelmatig. Mensen die zich inschrijven voor jouw mailinglijst, hebben oprecht interesse in wat je te vertellen hebt. E-mail marketing is nog steeds effectief, want we lezen graag van merken die we interessant vinden. Dus deel jouw berichten in een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief en zorg voor een duidelijke call to action.

3. SEO

Zoekmachines zorgen nog altijd voor het meeste verkeer naar websites. Zo’n 68 procent van de online ervaringen begint immers met een zoekmachine. Optimaliseer jouw content daarom voor zoekmachines, oftewel, investeer in SEO. Dit doe je o.a. door gebruik te maken van zoekwoorden en door aan linkbuilding te doen, zodat zoekmachines jouw webpagina’s kunnen vinden.

Wanneer jouw webpagina’s, waar je blogs op staan, veel bezocht worden, dan denkt Google dat dit populaire webpagina’s zijn en als gevolg wordt jouw blog hoger gerankt in de zoekresultaten van Google. Blogs die hoger gerankt worden, worden vaker gelezen en zo neemt het verkeer naar jouw website alsmaar toe. Jouw webpagina’s worden alleen veel bezocht als je deze durft te delen en natuurlijk optimaliseert voor zoekmachines.

4. Deel je blog in een online community

Op social media heb je misschien een publiek verzameld, die oprecht interesse heeft in jouw boodschap. Maar misschien is de informatie die je op jouw website deelt zo specifiek, dat een online community beter bij jou past. Er zijn online community ’s, ofwel gemeenschappen, waarbij mensen samenkomen om zeer specifieke kennis met elkaar te delen.

Een klant van mij heeft bijvoorbeeld een vrij specifieke dienst, waar weinig mensen kennis van hebben. Toch is de groep mensen die er wel kennis van heeft groot genoeg, om daar een soort van online clubje voor te maken. Daar haalt hij relevante informatie vandaan om zijn klanten te helpen, maar hij deelt ook zijn kennis met de mensen in de groep. Door zo’n gemeenschap voor jezelf te vinden, kun je daar jouw kennis delen door links te plaatsen en op die manier zorg je voor verkeer naar jouw website.

5. Schrijf een gastblog

Onlangs scheef ik een gastblog voor Frankwatching, dat is een wat bekendere marketingwebsite. Dit artikel ging over de influencer marketing trends en ik benoemde daarin het verschil tussen influencers en content creators. Hier op mijn eigen website heb ik daar een blog over geschreven over het verschil en ik verwees in dat Frankwatching-artikel naar deze blog.

Door een link naar mijn blog daar te delen, creëer ik een weg (de link dus) naar mijn website. Zoekmachines en de bezoekers van Frankwatching kunnen die link volgen om die pagina te bezoeken. Wanneer deze pagina veel wordt bezocht, zal Google denken dat de informatie daarop relevant is en zal hij meer zichtbaar zijn voor zoekmachines.

6. Deel gesponsorde berichten

De bovenstaande tips zijn allemaal manieren om kosteloos je bericht te promoten. Maar je kunt er natuurlijk ook voor betalen, door bijvoorbeeld gesponsorde berichten te delen. Hierbij betaal je een populaire blogger om over jouw te schrijven op zijn of haar eigen platform en te linken naar jouw website. Hierbij creëer je weer een weg naar jouw website, wanneer mensen op deze link klikken.

7. Plaats een advertentie

Een advertentie op bijvoorbeeld Google, kan ook voor zichtbaarheid en vooral verkeer naar jouw website zorgen. Advertenties kun je ook op andere websites plaatsen. Ik ben bijvoorbeeld ook een weddingplanner en heb een profiel op de website The Perfect Wedding. Hierop bied ik mijn diensten aan verliefde stellen. Op mijn profiel staat weer een link naar mijn website, waarop mensen kunnen klikken die meer over mij willen weten.

Wanneer je betaald voor zichtbaarheid, ben je wel meer geneigd de lezer te verwijzen naar een aanbodpagina, dan naar een simpele blog. Het doel is immers niet kennis delen, maar een dienst verkopen. Desondanks kan je via deze weg ook zichtbaarheid voor je blog creëren, door wellicht meerdere links te delen.

Tot slot

Zoals je kunt lezen zijn al deze acties zijn erop gericht dat mensen jouw website bezoeken. Dus verwijs niet te veel naar jouw social media, want daardoor verlaten websitebezoekers jouw website en dat wil je niet. Benoem social media alleen, zodat mensen jouw berichten daarop kunnen delen of met jouw kunnen connectie of volgen.

Je bent in principe jeeigen pr-bureau wanneer je actief jouw eigen content deelt en promoot. Wat werkt voor een blog, werkt voor bijna alle vormen van content. Dus promoot jouw video, podcast, e-book of infographic en zorg ervoor dat deze fantastisch is.

Succes!

Afbeelding: Freepik

Laat een reactie achter